Paríž už poľuje na diesely. Zakázal predaj nafty na štyroch čerpačkách

Parížska radnica na čele s Anne Hidalgovou brojí proti naftovým autám. Pritom bolo práve Francúzsko ešte nedávno naftovou veľmocou. Francúzske automobilky dávali diesely aj do malých áut. Dnes sú vraj nepriateľmi verejného zdravia a stoja za respiračnými chorobami.

10.10.2024 16:00
debata (10)
Na mestskom okruhu v Paríži už naftu... Foto: Ivan Majerský, Pravda
nafta, benzín, tankovanie, pumpa Na mestskom okruhu v Paríži už naftu nenatankujete. Je zakázaným palivom.

Paríž autá nemá rád. Len nedávno sme priniesli správu, že parkovné na šesť hodín vyjde turistov v tejto metropole na 225 eur. A teraz prichádza ďalšia neuveriteľná informácia. Parížska radnica na čele s Anne Hidalgovou zakázala od 1. októbra predaj nafty na štyroch veľkých čerpacích staniciach v meste. Ide o čerpačky spoločnosti TotalEnergies. Dve sa nachádzajú na Porte d'Aubervilliers, jedna na Quai d'Issy-les-Moulineaux a ďalšia na Porte d'Orléans. Teda na vnútornom mestskom okruhu, ktorý je doslova dopravnou tepnou Paríža.

Neuveriteľné, žena tankovala benzín do igelitovej tašky
Video

Na týchto čerpacích staniciach natankovali motoristi tri štvrte milióna plných nádrží ročne. Má to predstavovať polovicu spotreby nafty dieselových áut evidovaných v Paríži. Je to však len začiatok, pretože francúzska metropola sa chce do roku 2030 úplne zbaviť naftových áut a rozšíriť zákaz predaja nafty na všetkých osem dištriktov, kde žije viac ako 12 miliónov obyvateľov. Pritom práve Francúzsko a jeho automobilky, ako Peugeot, Citroën či Renault, patrili k najväčším priekopníkom úsporných dieselových áut. Naftové motory montovala veľká francúzska trojka aj do úplne malých vozidiel – Peugeotu 208, Citroënu C3 či Renaultu Clio. Dnes je však nafta na „odstrel“. Paríž tvrdí, že naftové motory sú ročne zodpovedné za 8 000 úmrtí na respiračné choroby.

29752941038 f9bae66934 k Čítajte viac V Paríži brutálne zvýšili parkovné. Súcit nemajú ani s elektromobilmi

TotlaEnergies sa obáva chaosu. Absencia nafty na štyroch megačerpačkách totiž spôsobí presun zákazníkov na iné čerpacie stanice, ktoré na to nie sú dimenzované. A pravdou je aj to, že naftu používajú doručovacie spoločnosti, hasiči, záchranné služby či autobusy. Napriek tomu, že oznam o zákaze predaja nafty visel na pumpách už niekoľko týždňov, mnohí motoristi boli prekvapení. "Nevedel som o tom, takže je to nemilé prekvapenie. Som na rezerve a idem do centra mesta. Nie je to síce ďaleko, malo by to byť v poriadku, ale nie je to pekné,“ povedal pre Europe1 motorista Pierr.

Do „pasce“ padla aj ďalšia zákazníčka Cindy. „Na obchvate už nie je nafta, bývam na predmestí, jazdím na naftu a nemôžem si dovoliť kúpiť nové auto,“ komentuje rozčúlene situáciu. David Belliard, zástupca dopravy na radnici v Paríži, tvárou v tvár nespokojnosti však naďalej trvá na správnosti tvrdého opatrenia. „Dieselové motory vylučujú mikročastice, z ktorých ochorejú najmä najzraniteľnejšie deti. Chceme sa posunúť k čistejším motorom,“ vysvetlil. Odvrátenou stránkou však môže byť, že presmerovanie dieselov na iné čerpacie stanice povedie nakoniec k väčším zápcham na mestskom okruhu a viac najazdeným kilometrom áut tankujúcich naftu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Francúzsko #Paríž #Anne Hidalgová #naftové autá #zákaz predaja nafty
Články podľa značiek