Klesajúce predaje elektromobilov donútili mnohé automobilky aktualizovať svoje pôvodné plány. Patrí medzi ne aj Škoda. Už dávnejšie vieme, že sa rozhodla predĺžiť životný cyklus modelom Fabia, Scala a Kamiq. „Pôvodne sme povedali, že do roku 2027 postupne vyradíme modely Fabia, Kamiq a Scala, ale teraz sme dali týmto autám zelenú, aby na linkách zostali do konca desaťročia, pretože keď hovoríme o predaji elektromobilov, dochádza k spomaleniu," povedal pre britský Auto Express šéf Škody Klaus Zellmer.
Zellmer tiež dodal, že „Škoda sa vždy starala o to, čo chcú spotrebitelia, a nie o to, o čom si myslí, že je správny spôsob dopravy alebo pohonu“. Podľa neho sa automobilka pokúsi byť čo „najflexibilnejšia“. Zmeny sa však dotkli aj elektrických ambícií. Pritom ešte vlani bolo všetko jasne nalinkované. Škoda mala priniesť na trh do roku 2026 šesť nových elektromobilov. Lenže podľa Európskej asociácie automobilových výrobcov ACEA sa od januára do augusta znížil podiel elektromobilov na registráciách z 15,1 na rovných 14 percent. To je minimálne o päť percent menej, než automobilky očakávali.
Čítajte viac Škoda Elroq: Česi už majú oficiálnu cenu. Je nižšia, než mala byťŠkoda teda reaguje spomalením harmonogramu. „Aby som bol celkom úprimný, so spomalením transformácie na batériové elektrické vozidlá sa k nášmu plánu vraciame,“ povedal Zellmer. Obeťou sa má stať práve elektrická Octavia. „Kadencia je teraz taká, že po Enyaqu, Enyaqu Coupé a Elroqu je na rade Epiq a potom SUV, na báze konceptu Vision 7S, ktorý ste videli. Až potom, môže to byť v roku 2027 alebo 2028, sa zameriame na kombi Octavia,“ vysvetlil šéf českej značky. To je odklad o dva roky.
Čítajte viac Škoda Elroq: Nové elektrické SUV je odhalené. A má aj svoju cenuZellmer pripisuje spomalenie predaja elektrických áut rôznym faktorom vrátane nedostatkov v nabíjacej infraštruktúre, úzkosti z dojazdu, stúpajúcim nákladom na elektrinu a výrazne vyššej cene elektromobilov. Zároveň kritizuje, že ľudia sa pri kúpe auta rozhodujú iracionálne. „Vždy som hovoril, že ľudia kupujú autá z najmenej pravdepodobného dôvodu, na ktorý ich potrebujú. Napríklad si kúpia kombi, pretože v istom čase zháňali nábytok v Ikei a potrebovali naložiť skriňu. A potom chcú opäť kombi." Úzkosť z dojazdu tiež považuje za čisto emocionálnu.
Čítajte viac Škoda 1000 MB mohla mať Wankel. Prototyp jazdil už pred 60 rokmi„Kto pravidelne jazdí ďalej ako 500 km? A aj keď sa tak stane, stačí jedna zastávka, kde auto nabijete z 30 na 60 % za menej ako 15 minút. A ide sa ďalej. Nie je to problém,“ tvrdí Zellmer. Podľa neho si elektromobily vyžadujú zmenu návykov, a preto potrebujú zákazníci viacej času. „Musíme dať ľuďom čas, aby na to boli pripravení, a preto ponúkame alternatívy." Kým sa tak stane, bude musieť Škoda žiť z predaja spaľovacích áut a bojovať s nízkymi maržami z elektromobilov. Marketingový šéf Škody Martin Jahn totiž pripustil, že spoločnosť obetuje ziskovú maržu na novom Elroqu, aby k nemu pritiahla viac zákazníkov.
„Priznávam, že toto nie je najziskovejšie auto v našej ponuke. Musíme zapracovať na nákladoch, najmä na nákladoch za batérie, aby boli elektromobily v budúcnosti ziskovejšie,“ priznal Jahn. Dovtedy pomôžu neziskové elektromobily aspoň znížiť flotilové emisné a vyhnúť sa drastickým pokutám za nadlimitné gramy CO2.