Škoda Superb prišla na svet roku 2002. Predchádzal jej koncept nádherného kupé Tudor. Bola to vstupenka Škody do segmentu strednej triedy, auto, ktoré zmenilo pohľad na českú automobilku ako výrobcu mainstreamových rodinných áut. Bol to však aj zlatý vek koncernu Volkswagen, ktorého opraty držal v tom čase pevne v rukách vizionár Ferdinand Piech. Práve ten sa postaral o nákup značiek Bentley, Lamborghini, Bugatti a stál aj za projektom superluxusného Volkswagenu Phaeton. Koncern vtedy produkoval neuveriteľnú techniku v podobe motorov VR5, VR6, W12, W16 či dokonca V10 a V12 TDI. Takýto posun nahor vytvoril priestor aj pre českú Škodu, ktorej Piech povolil posunúť sa o stupienok vyššie.
Superb vznikol na platforme čínskej verzie Volkwagenu Passat s predĺženým rázvorom, čo mu prinieslo neuveriteľne veľa miesta na zadných sedadlách. Piech tiež Škode otvoril bránu do skladu koncernovej techniky. Pod kapotou sa tak objavili motory 2,5 V6 TDI, 2,8 V6 s 5-ventilovou technikou, dvojspojkové prevodovky DSG aj pohon oboch náprav. Superb uspel v tvrdej konkurencii. Kým zavedená konkurencia časom odpísala luxusné sedany ako Citroën C6, Renault Vel Satis, Alfa Romeo 166, Peugeot 607 či Lancia Thesis, Superb dostal zelenú pre vznik ďalších troch generácií. Tá najnovšia má necelý rok, no ak ju porovnáte s tou prvou, nepredstavuje zďaleka taký posun vpred. O 6-valcoch sa vám môže napríklad len snívať.
Ak by ste sa teda chceli vrátiť do minulosti, je tu skvelá príležitosť. Cestovanie v čase vám umožní Superb 2,5 V6 TDI v úrovni vybavenia Elegance, ktorý sa práve objavil v inzercii nemeckej spoločnosti Mocars. Pravdepodobne pôjde o jeden z najzachovanejších exemplárov. Napriek tomu, že bol vyrobený roku 2006, najazdených má iba 43 000 kilometrov. Vyzerá vskutku fantasticky a navyše demonštruje, čo všetko v tom čase Škoda zákazníkom ponúkala. Prvý majiteľ si pravdepodobne v zozname príplatkov zaškrtol každé okienko. Takže tu máme xenónové svetlá s ostrekovačmi, 17-palcové hliníkové disky, striebornú metalízu aj zatmavené zadné okná. V kabíne zas nájdete automatickú klimatizáciu, elektrochromatické spätné zrkadlo, vyhrievané a elektricky nastaviteľné kožené čalúnenie, drevené dekorácie, palubný počítač a dokonca navigáciu, ktorá v tom čase rozhodne nepatrila k štandardu.
No najväčší poklad je pod kapotou, kde pracuje zamatovo pracujúci motor 2,5 TDI s výkonom 120 kW. Ešte so spoľahlivou technikou vstrekovania „Pumpe Duse“. Superb prvej generácie bol vlastne prvým aj posledným, v ktorom ste si mohli dopriať 6-valcový diesel. Druhá generácia síce 6-valec ponúkala, ale len benzínový. No a tie nasledujúce už žiaden 6-valec nedostali. A ani nikdy nedostanú. V tomto prípade je naftový motor spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, hoci k dispozícii bol aj automat. O to úspornejší však náš Superb bude. S jeho 62-litrovou nádržou hravo pokoríte 1 000 kilometrov bez zastávky na čerpacej stanici. Tento exkurz do minulosti nie je pritom až taký nedostupný. Bez dane zaň zaplatíte 9 990 eur. Vyzerá naozaj fantasticky, len si poň budete musieť zájsť do nemeckého Ratingenu. Je to kus peknej automobilovej histórie, ktorá má veľa spoločného práve s naším regiónom a ktorá sa už nikdy nezopakuje.
Čítajte viac Test: Škoda Superb iV - na batériu aj cez 100 km. A k tomu nízka spotreba