Honda s elektromobilmi poriadne zaspala. Už po troch rokoch zastavila výrobu aj toho jediného, ktorým disponovala. Honda e, malý mestský elektromobil, napriek skvelému dizajnu, vynikajúcim jazdným vlastnostiam a inovatívnym technológiám u zákazníkov totiž neuspel. Honda tiež zrušila spoločný projekt s americkým koncernom General Motors, ktorého výsledkom mali byť milióny cenovo dostupných elektrických áut. Čo teda Honda v súčasnosti má? Jej jediným elektromobilom je elektrická verzia Hondy HR-V s čudesným názvom e.Ny1, ktorá nemá šancu zmeniť pomer síl v časoch, keď koncerny VW, BMW Group, Mercedes-Benz, Stellantis, americká Tesla či čínske automobilky BYD alebo Nio produkujú ročne státisíce elektromobilov najrôznejších druhov.

Na druhej strane treba priznať, že časový sklz Hondy je dnes nečakanou výhodou. Vidíme totiž, ako sa v súčasnosti automobilky s predajom elektrických áut trápia. Podiel elektromobilov v Európe či USA nielenže nerastie, ale dokonca mierne klesá. Zdá sa teda, že taktika Hondy „pomaly ďalej zájdeš“ má šancu na úspech. Už v januári na veľtrhu v Las Vegas totiž ohlásila veľkú elektrickú ofenzívu, presnejšie nový rad elektrických áut Honda 0 Series, ktoré sa rodia na čistom hárku papiera. Všetky má spájať ultratenká elektrická platforma, ktorá má priniesť vynikajúcu aerodynamiku, relatívne nízku hmotnosť a najmä zábavné jazdné vlastnosti. Jednoducho novinky majú prekonať zaužívané predstavy ľudí o elektrických autách.

Kým v Las Vegas zdobili stánok Hondy dva futuristické koncepty, teraz sa rozhovorila viac o plánovaných sériových modeloch úplne nového radu. Ako pre britský Auto Car prezradil Toshihiro Mibe, šéf Hondy, plnohodnotná expanzia odštartuje v roku 2026 sedanom, SUV strednej veľkosti a menším SUV. V roku 2027 bude nasledovať väčšie SUV s troma radmi sedadiel, ktoré by mohlo konkurovať napríklad Kii EV9, a v roku 2028 kompaktné SUV. Stále však nie sme na konci, keďže v roku 2029 zavŕši ponuky ešte menšie SUV a v roku 2030 kompaktný sedan. Všetky modely plánuje Honda uviesť aj na európsky trh. Má ísť o moderné autá, ktoré zachovajú jazdnú príťažlivosť Hondy.

Toshihiro Akiwa, šéf vývojového centra elektromobilov, povedal: „Silou Hondy sú zábavné autá, ktoré majú dlhú históriu. Aj keď to nebude ľahké, pretože batéria elektromobilov je ťažká, využijeme naše existujúce hardvérové know-how a zároveň začleníme najnovšie technológie, aby sme zákazníkom poskytli potešenie z jazdy.“ Aby to Honda dokázala, použije ultratenkú 800 V batériu, hliníkový rám karosérie, ktorý zníži hmotnosť o 100 kg, a tiež stabilizáciu, ktorá bude využívať 3D gyroskop z vývoja humanoidného robota Asimo. Vychytávkou má byť umelá inteligencia, ktorá bude pomocou kamier skenujúcich posádku predpovedať, čo chcete urobiť, a na základe toho vám ponúkne príslušné funkcie. To zjednoduší ovládanie.
Honda prezradila, že vo vozidlách použije dva akumulátory. Menší má mať kapacitu 80 kWh a väčší vyše 100 kWh. To by malo zabezpečiť v prvom prípade dojazd 500 km a v druhom viac ako 600 km.