Keď Ratan Tata v roku 2008 kúpil do portfólia indického gigantu Tata britský Jaguar Land Rover od Fordu, jeho rozhodnutie vnímali mnohí ako odvážne, ba až riskantné, no ukázalo sa kľúčovým pre budúcnosť slávnych britských značiek. Šéf JLR Adrian Mardell si na Tatana zaspomínal po jeho smrti vo veku 86 rokov. „Za všetko, čím sme sa odvtedy stali, vďačíme jeho neochvejnej podpore, odhodlaniu a jeho vízii,“ povedal Mardell. Na počesť tohto vizionára, ktorému 10. októbra vystrojili štátny pohreb, dodal: „Vďaka jeho vedeniu sme prešli mimoriadnou cestou."
Ratan Tata dokázal premeniť chradnúcu britskú značku na prosperujúcu globálnu automobilku. Kúpa JLR od Fordu nebola však jednoduchá. Tata musel uspieť v konkurencii, najmä zo strany indickej spoločnosti Mahindra. Nakoniec ale firmu získal za 2,3 miliardy dolárov, čo bolo menej, než Ford predtým za Jaguar Land Rover zaplatil. Na druhej strane to odrážalo žalostný stav financií a neschopnosť Fordu zvrátiť vývoj. Napriek ťažkej situácii sa ale Tata nevzdal.
Čítajte viac Tata Nano: Najlacnejšie auto sveta končí. Zabil ho imidž chudobyV tom čase bola Tata Motors na indickom trhu len malým hráčom, no Tata sa nikdy nebál snívať veľké sny. Medzi jeho vášnivé projekty patril aj lacný automobil Nano za 2 500 dolárov, ktorý však neuspel. Ratanov odvážny krok, investovať do luxusných značiek ako Jaguar a Land Rover, sa zdal úplne šialený. Medzi indickou a britskou divíziou neexistoval žiaden prienik, ktorý by umožnil unifikáciu a šetrenie. Hneď prvý rok po prevzatí zaznamenala firma stratu 350 miliónov libier. Sám Tata priznal: „Pýtali sme sa sami seba, prečo sme kúpili tohto bieleho slona? Aká hlúposť!“
No práve jeho odhodlanie a viera v potenciál spoločnosti zabezpečili, že sa značky Land Rover a Range Rover čoskoro stali symbolom úspechu po celom svete, najmä na rýchlo rastúcich trhoch, akým bola Čína. Zrazu sa strata v roku 2011 obrátila na zisk vo výške 1,12 miliardy libier. „Zdalo sa, že Tata vidí potenciál JLR napriek mnohým slabým stránkam,“ povedal v roku 2013 Max Warburton, ktorý vtedy pracoval pre banku Bernstein.
Čítajte viac Zomrel Bruno Sacco - génius, ktorý ovplyvnil dizajn Mercedesov na štyri dekádyTata veril vo svojich ľudí, najmä bývalých manažérov BMW, ktorých do firmy priviedol a vedel ich podporiť. No zároveň neskrýval rozčarovanie nad britskou pracovnou kultúrou. Ako sám povedal: „V Indii, ak ste v kríze, budete pracovať do polnoci, ak to je potrebné.“ S Britmi to bolo inak. „Podľa mojich skúseností v JLR nikto nie je ochotný urobiť niečo navyše, nikto," citoval ho denník Times. Možno aj to stálo za tým, že sa nikdy nepodarilo značku premeniť na „britské BMW“, ako to Tata chcel.
Dnes je najmä Jaguar opäť v ťažkej situácii, keď sa chce profilovať ako luxusná elektrická značka. Nové autá ešte nemá a o tie staré už nie je záujem. Zaujímavý bude aj ďalší osud majetku Ratana Tata. Hoci patril k najbohatším a najvplyvnejším Indom, nikdy sa neoženil a nemá deti.