Nabíjanie za päť minút: Sen či blízka realita?

Výrobcovia batérií horúčkovito pracujú na akumulátoroch, ktoré by sa dokázali nabiť takmer tak rýchlo, ako keď tankujete benzín. Od riešenia nie sme ďaleko, má to však veľa úskalí.

15.10.2024 14:00
Numbat bankrot 2024 tiskove Perex Foto:
Ak by sa podarilo nabíjať batérie z 10 % na 80 % za päť minút, nestrávili by sme na nabíjačkách oveľa viac času ako na čerpacích staniciach.
debata (9)

Jedným z dôvodov, prečo sa zákazníci boja elektromobilov, je zdĺhavé nabíjanie. Hoci už dnes je možné nabiť 800 V batérie v kórejských elektromobiloch z 10 % na 80 % za približne 20 minút, trvá to stále násobne viac, ako keď tankujete benzín či naftu. Výrobcovia batérií preto pracujú na riešení, ktoré by túto nevýhodu eliminovalo. Ak by sa podarilo nabiť batériu napríklad za päť minút, malo by to obrovské benefity. Elektromobily by nemuseli so sebou voziť ťažké a drahé batérie. Stačili by menšie, ktoré by ste nabíjali síce častejšie, ale veľmi rýchlo. Ako sú teda na tom najväčší výrobcovia akumulátorov v rýchlosti nabíjania?

catl2 Čítajte viac Spoločnosť CATL predstavila revolučnú batériu. Umožňuje dojazd 1 000 km

Neil Beveridge, analytik Bernstein v Hongkongu, tvrdí, že čínski výrobcovia batérií predbehli svojich kórejských rivalov vo výrobe článkov schopných najrýchlejšieho nabíjania. Batéria Shenxing Plus od CATL, predstavená na autosalóne v Pekingu začiatkom tohto roka, sľubuje dobu nabíjania rovnajúcu sa jednému kilometru dojazdu za sekundu, teda 600 km za 10 minút. Kórejská konkurencia je však odhodlaná tento náskok odstrániť. „V roku 2026 predstavíme batériu, ktorá sa dá plne nabiť do deviatich minút,“ povedal pre Financial Times Goh Juh-young, viceprezident Samsungu SDI, s tým, že cieľom je dostať sa na čas päť minút.

CATL - batérie M3P Čítajte viac Nio a CATL vyvíjajú dlhoveké batérie. Strašiak degradácie je totiž za rohom

Má to však množstvo úskalí. Superrýchle nabíjanie stovkami kilowattov ohrozuje samotné batérie. Znižuje ich kapacitu a zvyšuje riziko požiaru. „Najväčším problémom rýchleho nabíjania je teplota batérií,“ povedal Kim Je-young, technologický šéf LG Energy, najväčšieho nečínskeho výrobcu akumulátorov na svete. Jedným z dôvodov, prečo sa rýchlosť nabíjania čínskych batérií posunula dopredu, je zameranie na lítium-železofosfátové alebo LFP batérie, ktoré sú menej náchylné na prehriatie ako batérie bohaté na nikel od kórejských producentov. Ak sa však aj podarí zvládnuť rýchle nabíjanie, je otázka, či majitelia elektromobilov budú za takéto nabíjanie ochotní zaplatiť.

CATL - batérie M3P Čítajte viac Zázračné batérie sú v nedohľadne. Tvrdí čínsky akumulátorový kráľ

Lee z Jeonbuk Institute je presvedčený, že rýchlosť nabíjania nie je najvyššou prioritou majiteľov elektromobilov. „Podľa nedávnych prieskumov verejnej mienky si spotrebitelia myslia, že znižovanie cien elektrických áut a dlhé dojazdy sú dôležitejšie ako rýchlosť nabíjania,“ povedal Lee. „Spotrebitelia chcú vidieť viac nabíjačiek než rýchlejšie nabíjanie.“ Na druhej strane by však rýchle nabíjanie riešilo aj problém nedostatočnej infraštruktúry. Rýchla nabíjačka dokáže v rovnakom čase nabiť viac elektromobilov, takže by ich nemuselo byť toľko. Zvládnuť to však musí aj elektrická sieť a podporovať rýchle nabíjanie musia aj samotné autá. Takže cesta k päťminútovému nabíjaniu je ešte dlhá.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjanie
Články podľa značiek