Po dokončení výroby v japonských automobilových závodoch sa autá presúvajú na prístavy určené na vývoz. Najväčšie prístavy pre automobilový export v Japonsku sú Kobe, Yokohama a Nagoya. Autá prechádzajú kontrolou kvality, testovaním a balením, aby boli pripravené na dlhú cestu.
Najčastejšou formou dopravy je preprava loďou typu Ro-Ro
Lode typu Roll-on/Roll-off (Ro-Ro) sú špecializované plavidlá určené na prepravu vozidiel a iných samohybných nákladov. Ich názov vychádza z princípu nakladania a vykladania – vozidlá „vrolujú“ na loď po nájazdných rampách a na konci cesty „vrolujú“ von, čo robí proces rýchlym a efektívnym. Moderné Ro-Ro lode sú schopné prepraviť 4 000 až 8 000 áut na jednej ceste. Niektoré z najväčších lodí, ako napríklad Höegh Target (jedna z najväčších Ro-Ro lodí na svete), môže odviezť až 8 500 vozidiel. Dosahujú rýchlosť okolo 16 až 20 uzlov (30 – 37 km/h), čo umožňuje relatívne rýchlu dopravu.
Najväčšie výzvy a riziká pre Ro-Ro lode
Ich veľkosť a charakter nákladu je spojený s niekoľkými rizikami, ktoré môžu cestu automobilov predĺžiť. Jedným z hlavných rizík je požiar, ktorý sa môže šíriť rýchlo, ak sú vozidlá na palube naložené veľmi blízko seba, navyše ak ide o elektromobily, riziko je ešte vyššie. Taktiež Ro-Ro lode majú často vysoké ťažisko, čo znamená, že pri nesprávnom rozložení nákladu alebo problémom s balastom môžu stratiť stabilitu a prevrátiť sa. Problémom bývajú aj silné búrky a nepriaznivé počasie, ktoré môžu spôsobiť naklonenie lode alebo narušenie jej stability.
V minulosti sa stalo niekoľko nešťastí pri preprave áut s Ro-Ro loďami. Tieto incidenty často súviseli s problémami stability, počasím, požiarmi alebo technickými poruchami.
3. januára 2015 v Solent, neďaleko Southamptonu, sa Ro-Ro loď Hoegh Osaka, ktorá prepravovala okolo 1 400 áut vrátane luxusných značiek ako Bentley, Rolls-Royce a Jaguar, naklonila o 52 stupňov krátko po odplávaní zo Southamptonu. Posádka sa rozhodla loď úmyselne naraziť na plytčinu, aby sa predišlo jej potopeniu. Tento incident bol spôsobený nesprávnym rozložením nákladu, čo spôsobilo stratu stability lode. Loď sa nakoniec nezvrhla úplne, ale veľké množstvo áut bolo poškodené alebo úplne zničené.
V roku 2019 sa Ro-Ro loď Golden Ray, ktorá prepravovala asi 4 200 áut, prevrátila v prístave Brunswick neďaleko pobrežia Georgie. Celá posádka bola zachránená, ale loď zostala na boku a musela byť rozobratá. Vyšetrovanie zistilo, že príčinou bola strata stability kvôli nesprávnemu rozloženiu nákladu a zle naplneným balastným tankom, čo spôsobilo, že loď bola nevyvážená. Prevrátenie lode spôsobilo rozsiahle škody na automobiloch, pričom loď samotná bola po neúspešnom pokuse o záchranu rozobratá priamo na mieste.
V decembri 2018 sa Ro-Ro loď Sincerity Ace plávajúca z Japonska do Havaja, naložená tisíckami nových áut, ocitla v plameňoch počas plavby v Tichom oceáne. Posádka sa snažila požiar uhasiť, ale neúspešne, a musela byť evakuovaná. Presná príčina požiaru nebola zverejnená, ale často sú požiare na Ro-Ro lodiach spôsobené elektrickými poruchami alebo technickými problémami v prepravovaných autách. Lode v blízkosti sa snažili zachrániť posádku, pričom niektorí členovia posádky zomreli. Loď bola úplne opustená a nakoniec potopená, spolu s tisíckami áut.
Vo februári 2022 Ro-Ro loď Felicity Ace, ktorá prepravovala približne 4 000 áut, vrátane luxusných značiek ako Porsche, Lamborghini a Audi, sa ocitla v plameňoch počas plavby z Nemecka do USA. Požiar vypukol na palube a rýchlo sa šíril, čo spôsobilo, že posádka musela loď evakuovať. Pravdepodobnou príčinou požiaru boli batérie v elektrických autách, ktoré začali horieť. Požiare spôsobené lítium-iónovými batériami sú veľmi ťažko hasiteľné. Loď horela niekoľko dní, bola opustená a nakoniec sa potopila. Celý náklad áut bol zničený, pričom škody sa odhadovali na viac ako 400 miliónov dolárov.
Lode plávajú z Japonska cez Tichý oceán, Suezský prieplav a Stredozemné more až do európskych prístavov. V súčasnosti je prechod lodí cez Suezský prieplav narušený kvôli prebiehajúcim konfliktom v Červenom mori, najmä kvôli útokom na komerčné lode. Výsledkom je, že väčšina lodných spoločností, vrátane významných hráčov ako Maersk, sa rozhodla pre smerovanie lodí okolo mysu Dobrej nádeje, čo pridáva 7 až 10 dní na prepravnú trasu. To predlžuje dobu dodania a zvyšuje náklady na prepravu. Dôvodom je bezpečnostné riziko v regióne, kde sa konflikty neustále stupňujú a ohrozujú lodnú dopravu, vrátane kontajnerových a automobilových lodí.