‘Vezuv‘ ožíva: Stellantis v novembri zastaví výrobu v troch talianskych fabrikách

Výroba áut v Taliansku prechádza jednou z najväčších kríz v histórii. Taliani za ňu vinia Stellantis a jeho šéfa Carlosa Tavaresa.

17.10.2024 12:00
Alfa Romeo Tonale Pomigliano 2 Foto:
Jednou z talianskych tovární, kde výroba bude v novembri stáť, je Pomigliano d'Arco.
debata (5)

Stellantis a Taliani sa v poslednej dobe nemajú príliš radi, presnejšie povedané – medzi šéfom Stellantisu a talianskou vládou zavládla otvorená vojna. Taliani vyčítajú Stellantisu pokles výroby v talianskych fabrikách a, podľa ich slov, „protežovanie francúzskych značiek pred talianskymi“.

V tomto kontexte rozhodne neprispieva k ukľudneniu situácie oznámenie Stellantisu, že v rámci konsolidácie po pozastavení výroby v jednej talianskej fabrike, pristúpi v novembri k rovnakému opatreniu v ďalších troch.

Vyskúšali sme imidžovú Alfu Romeo Tonale
Video

Podľa vyjadrení talianskej divízie Stellantisu koncern výrobu pozastavuje kvôli „prispôsobeniu produkcie aktuálnym trhovým podmienkam a zaisteniu efektívne riadenie zdrojov“. Výroba bude pozastavená v troch fabrikách: Pomigliano d'Arco, Termoli a Pratola Serra.

V závode Pomigliano d'Arco, kde sa vyrábajú populárne modely Fiat Panda a Alfa Romeo Tonale bude výroba prerušená počas deviatich dní v novembri. Fabrika v Tremoli už tento rok čelila niekoľkým núteným odstávkam a jej budúcnosť zostáva neistá.

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Čítajte viac Šéf Stellantisu: Našim slabším značkám dávame 2 až 3 roky, aby sa zlepšili

Vyrábajú sa tam motory GME, GSE a V6. Problémom je pokles objednávok motorov GME, používaných v Alfa Romeo Giulia a Stelvio, ako aj v hybridoch Maserati Ghibli a Levante. Navyše motory GSE (Firefly) sa už nepoužívajú v nových modeloch Alfa Romeo Junior, Fiat 600 a Lancia Ypsilon, nahradili ich francúzske motory Puretech. Motor V6 je čisto okrajovým, má ho pod kapotou napríklad Alfa Romeo Quadrifoglio alebo Maserati Trofeo. Výroba tam bude pozastavená od 11. novembra takmer na dva týždne. Len dvojdňová odstávka bude v novembri vo fabrike Pratola Serra, kde sa vyrábajú tiež výlučne motory.

Stellantis čelí zložitým trhovým podmienkam, najmä kvôli nízkemu dopytu po elektrických vozidlách v Európe. Tento trend sa dotýka všetkých výrobcov, pričom európske automobilky sú obzvlášť pod tlakom. Ďalším problémom je konkurencia z Číny a nadbytok skladových zásob v Spojených štátoch, čo núti spoločnosť znížiť svoje finančné predpovede.

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis Čítajte viac Šéf Stellantisu sa už háda takmer s každým. Aj s vlastnými predajcami

Stellantis zdôrazňuje svoju snahu zabezpečiť kontinuitu prevádzok aj napriek zložitým výzvam, ktorým čelí. „Ide o náročnú cestu, ktorá si vyžaduje ťažké rozhodnutia a neponúka jednoduché riešenia,“ uvádza spoločnosť. Už v októbri Stellantis pozastavil výrobu v historickom závode Mirafiori v Turíne, kde sa vyrába elektrický model Fiat 500 a športové vozidlá Maserati.

Talianska automobilová výroba, ktorá má dlhú a slávnu históriu, tak prechádza jedným z najťažších období. Taliani za komplikovanú situáciu vinia predovšetkým obchodnú politiku Stellantisu a rozhodnutia jeho šéfa Carlosa Tavaresa. Na neho má ťažké srdce aj americká divízia Stellantisu, ktorá sa v zámorí potýka s veľmi podobnými problémami ako talianske automobilové fabriky.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #Stellantis #zatváranie fabrík #výroba áut v Taliansku
Články podľa značiek