Poznáte bežnejšie auto ako VW Golf? Od roku 1974 sa z neho vyrobilo už viac ako 37 miliónov exemplárov. V najlepších časoch dokázal osloviť vyše 700 000 zákazníkov ročne. Takže má význam vlastniť Golf, ak ste fanúšikom veteránov či youngtimerov? Určite áno, ale popozerať sa je nutné po niečom zvláštnom. Nie všetky Golfy boli totiž rovnaké. Lenže aj takých Golfov GTI bolo a je priveľa na to, aby ste mali pocit vlastníctva čohosi výnimočného. Teraz je však v ponuke poriadna „pecka“ z čias zlatej éry Volkswagenu a vlastne aj zlatej éry Golfu. Na holandskej stránke Autowereld sa objavil Volkswagen Golf R32 z roku 2003. V tom čase bola na svete štvrtá generácia, jedna z najúspešnejších, ktorej vládli atmosférické 4-valce a preplňované dieselové motory TDI.
A, samozrejme, aj zo štvrtej generácie vzniklo GTI. To ale Volkswagenu nestačilo. Veď koncernu vtedy šéfoval bývalý motorár Audi Ferdinand Piech, doslova posadnutý technikou. Veď si len spomeňte na motory V10 TDI v Touaregu, W12 v Phaetone či W16 v Bugatti. A tak sa na absolútny vrchol Golfov postavil Golf R32 so 6-valcovým motorom. Nebol to síce prvý Golf so šiestimi valcami, pretože už z tretej generácie vznikol Golf VR6 Syncro, lenže novinka mala zdvihový objem motora zväčšený z 2,8 na 3,2 litra a novú generáciu štvorkolky s hydraulickou spojkou Haldex, označovanú 4Motion. Golf R32 bol tiež prvým sériovým autom planéty s dvojspojkovou prevodovkou DSG. Atmosférický agregát, ktorého valce sa vďaka rozovretiu 15 stupňov čiastočne prekrývali, takže sa zmestili do jediného bloku, dával výkon 177 kW a krútiaci moment 320 Nm.
Dnes to možno neznie omračujúco, ale hovoríme o rokoch 2002 až 2004, keď R32 schádzal z liniek. Na stovku šprintoval za 6,6 sekundy a dosiahol maximálnu rýchlosť 247 km/h, takže na nemeckých diaľniciach mohol naháňať luxusné limuzíny od BMW či Mercedesu-Benz. V podstate bol Golf R32 prezlečeným Audi TT, čo bolo zrejmé aj z konštrukcie podvozka a jeho geometrie. Nešetrilo sa ani na jeho výbave. Do vienka dostal anatomické kožené sedadlá, navigáciu, CD menič, či xenónové reflektory. Jednoducho, bol to Golf snov. A presne takéto auto môže byť teraz vaše. Exemplár vyrobený v roku 2003 vyzerá po zásahu detailingového štúdia snáď ešte v lepšom stave, ako keď zišiel z výrobnej linky. A poteší aj klasickou manuálnou prevodovkou.
Nič podobné vám dnes Volkswagen nepredá. Šesťvalce skončili pod kapotou Golfu s príchodom šiestej generácie. Tie ďalšie dostali len „nadupaný“ 4-valec 2,0 TSI. Aj preto sa najvýkonnejšie Golfy premenovali z R32 na Golfy R. Ak sa teda chcete vrátiť do starých dobrých čias, je náš exemplár skvelou príležitosťou. Lenže lacné to nebude. Súčasný majiteľ si tento výlet do minulosti cení na 49 950 eur. To je oveľa viac, než stál Golf R32 v čase vzniku, ale tiež viac, než je priemerná cena jazdených exemplárov, ktorá zriedkakedy presiahne 30 000 eur. Pritom nehovoríme ani o aute, ktoré by malo zázračne nízky počet najazdených kilometrov. Počas života si ich užilo takmer 59 000. Dôvod extrémnej ceny je inde. Z 10 000 vyrobených kusov bolo iba 500 s 5-dverovou karosériou. A majiteľ to dobre vie.