
Ruský UAZ, teda Uljanovský automobilový závod, sa na nezáujem o jeho legendárne „buchanky“ a novšie Patrioty sťažovať naozaj nemôže. Ruská agresia na Ukrajine mu totiž zabezpečila nevídaný odbyt a tiež nevídanú prosperitu. Sťažujú sa však samotní vojaci. A nie hocakí. Dmitrij Rogozin, veliteľ jednotky „Car's Wolves“, už v septembri kritizoval zúfalú nespoľahlivosť týchto áut a vyzval automobilku, aby „nezosmiešňovala“ vojakov. Nezabudol pripomenúť vlastnú skúsenosť, ako UAZ Patriot skolaboval priamo počas vojenskej operácie len tri kilometre od kontaktnej línie.

„Naozaj chceš stáť kdesi na krajnici a objímať volant, ktorý ti práve odpadol počas jazdy medzi Tokmakom a Rabotinom?,“ pýtal sa Rogozin na svojom telegramovom kanáli a poznamenal, že UAZ posiela vojsku nedokončené autá s tečúcimi prevodovkami a motormi, ktoré odchádzajú po pár tisícoch kilometrov. Zároveň vyzval riaditeľa a technológov závodu, aby sami prišli do bojovej zóny a pátrali po príčinách porúch. UAZ sa síce vyhovára, že čelí problémom súvisiacim so sankciami, ale Anton Šarapin, viceprezident Národnej automobilovej únie, má celkom iný názor.

Podľa neho sú problémy UAZ-u dlhodobé, systémové a súvisia s nízkou „kultúrou výroby“. „O nechutnej kvalite áut automobilky z Uljanovska sa v skutočnosti hovorí v celom meste a internet je plný fotiek a videí o tom, ako sa na týchto autách nedajú poriadne zvárať dvere a kapoty a ako nedoliehajú časti karosérie. Nikto tam nechce normálne pracovať. Autá sa montujú podľa princípu – ‘nech sa deje, čo sa deje, vlasť kúpi všetko‘,“ povedal. Spoločnosť Sollers, ktorá vlastní závod, po Rogozinových sťažnostiach usporiadala technický seminár o údržbe a prevádzke automobilového vybavenia závodu.

Šéf Solersu Alexej Spirin sa tiež stretol s Rogozinom, aby diskutovali o formátoch spolupráce pre „rýchle zavedenie vývoja a výroby špeciálnych verzií, ktoré najlepšie zodpovedali charakteru moderných bojových misií“. Znie to ale opäť veľmi formálne. Zatiaľ sa po internete ďalej šíria odstrašujúce prípady, keď UAZ-om odpadávajú kľučky dverí alebo rovno celé pánty. A to so sankciami, ktorými sa bráni UAZ, určite nesúvisí.