To, že koncern Volkswagen a predovšetkým jeho hlavná rovnomenná značka je v obrovských problémoch, sa vie už dlhšie. Spoločnosť vážne poškodil emisný škandále Dieselgate, následne koronakríza a krach dodávateľsko-odberateľských vzťahov, spojený s nedostatkom rôznych komponentov a predovšetkým séria zlých manažérskych rozhodnutí.
Ich výsledkom bolo, zjednodušene povedané, odstavenie modelov, ktoré sa predávali a ich nahradenie modelmi, ktoré nikto nechcel. Takže pri multimiliardových investíciách do elektromobility, ktorá sa ani zďaleka nerozbieha tak, ako si spoločnosť predstavovala a radikálnom poklese predaja v Číne, prišlo, čo prísť muselo. Volkswagenu dochádzajú peniaze a tým pádom musí šetriť, kde sa dá. Mnohí doteraz nebrali informácie, že spoločnosť bude v Nemecku zatvárať fabriky a prepúšťať vážne, no vyzerá to tak, že sa tomu nevyhne.
Čítajte viac ‘Socializmus‘ škodí aj Volkswagenu. V kríze platí robotníkom 4 500 eurŠéf divízie osobných áut Volkswagenu Thomas Schäfer priznal, že spoločnosť momentálne nezarába dostatočne na predaji áut, a že nemecké závody sú v porovnaní s nákladmi VW príliš drahé. Šéf ľudských zdrojov VW Gunnar Kilian dodal, že reštrukturalizácia je nevyhnutná, aby si automobilka zabezpečila finančnú stabilitu do budúcnosti. Na tento týždeň sú naplánované ďalšie rokovania medzi vedením a zástupcami zamestnancov, kde VW plánuje predložiť návrhy na znižovanie nákladov.
Nemecká spoločnosť zvažuje znižovanie platov, prepúšťanie a dokonca aj zatváranie niektorých závodov. Tieto zásadné kroky potvrdila začiatkom týždňa podniková rada VW, ktorá v správe odhalila podrobnosti o plánovaných opatreniach, ktoré by mohli mať rozsiahly dopad na zamestnancov automobilky po celej krajine.
Podľa Daniely Cavallovej, predsedníčky podnikovej rady Volkswagen, nedávno predstavil návrh, ktorý zahŕňa zníženie platov o 10 % a zmrazenie miezd na roky 2025 a 2026. V praxi by to znamenalo, že reálne platy zamestnancov by mohli poklesnúť až o 18 % v nasledujúcich rokoch. Zamestnanci by tiež prišli o rôzne bonusy a odmeny, napríklad za pracovné výročia. Podľa Cavallovej „žiadny z nemeckých závodov VW nie je pred týmito plánmi v bezpečí.“
Čítajte viac Volkswagen stojí na križovatke. Spamätá sa, alebo ho čaká voľný pád?Jednou z najkontroverznejších častí návrhu je plán zatvorenia troch závodov v Nemecku, pričom všetky ostatné by mali byť zmenšené alebo prejsť na menší výrobný režim. Daniela Cavallová varovala, že tento krok znamená ďalšie obmedzenie produkcie, znižovanie počtu zmien a dokonca demontáž celých výrobných liniek. Závod v Osnabrücku, zamestnávajúci 2 300 ľudí, ktorý nedávno prišiel o dôležitý kontrakt s Porsche, čelí najväčšiemu riziku zatvorenia, čo by mohlo spôsobiť silné politické napätie. Dolnosaský premiér Stephan Weil, ktorého krajina je významným akcionárom VW, už predtým vyhlásil, že zatváranie závodov by nemalo byť súčasťou riešenia.
Volkswagen zvažuje aj prepúšťanie tisícok zamestnancov a outsourcing časti výrobných procesov do zahraničia alebo externým dodávateľom. Podľa Cavallovej je automobilka ochotná „risknúť“ rozsiahle prepúšťanie, čo by ohrozilo desiatky tisíc pracovných miest. Podniková rada preto varovala, že tento plán môže viesť k masovým protestom, ak vedenie nezmení svoj postoj.