Taliansko plánuje v nasledujúcich piatich rokoch znížiť fondy určené na podporu automobilového priemyslu o 4,6 miliardy eur, čo môže vážne ovplyvniť predaj elektrických vozidiel (EV) a zhoršiť už beztak zlé vzťahy medzi spoločnosťou Stellantis a vládou premiérky Giorgie Meloniovej. Taliani Stellantis obviňujú z protežovania francúzskych značiek pred talianskymi a z postupného znižovania výroby áut v Taliansku. Písali sme o tom napríklad v týchto článkoch:
Čítajte viac Taliani idú štrajkovať. Nepáči sa im, ako Stellantis podceňuje ich značky Čítajte viac Šéf Stellantisu sa už háda takmer s každým. Aj s vlastnými predajcamiV roku 2022 vláda Meloniovej predchodcu Maria Draghiho vyčlenila na podporu automobilového sektora 8,7 miliardy eur do roku 2030. No podľa rozpočtu, ktorý tento mesiac predstavil minister hospodárstva Giancarlo Giorgetti, chce vláda z fondov určených na roky 2025 až 2030 „odkloniť“ 4,6 miliardy eur na financovanie iných opatrení. Tento krok, ktorý ešte musí schváliť parlament do konca decembra, by znížil dostupné prostriedky na podporu zákazníkov (dotácie na elektrifikované autá) a priemyselné stimuly na 200 miliónov eur ročne, čo je výrazný pokles oproti pôvodne plánovaným 762 miliónom v roku 2025 a 1 miliarde ročne v období rokov 2026 až 2030.
Minister priemyslu Adolfo Urso vyhlásil, že sa bude usilovať o to, aby dodávateľské spoločnosti v sektore automotive dostali potrebné stimuly na zvládnutie výzvy zelenej transformácie. Urso sa vyjadril, že všetky zdroje budú smerované do investícií do výroby so zameraním na komponenty, ktoré považuje za „skutočnú silu Talianska“. Tento postoj však naznačuje, že od budúceho roka vláda nebude poskytovať zákaznícke stimuly na nákup elektrických vozidiel a nepomôže tak Stellantisu, ktorý je jediným významným výrobcom áut v krajine.
Čítajte viac Vojna Talianov so Stellantisom pokračuje. Chcú mu zablokovať milióny eurAko sme už napísali – talianska vláda opakovane kritizovala Stellantis za klesajúcu produkciu v Taliansku a za presun výroby niektorých modelov tradičných talianskych značiek, ako sú Fiat, Lancia a Alfa Romeo, do zahraničia. Stellantis oponuje, že výroba v Taliansku je veľmi drahá a neefektívna.
Znižovanie podpory pre automobilový priemysel je považované za prekvapivé rozhodnutie a kritici varujú, že môže vážne oslabiť taliansky automobilový sektor a jeho schopnosť udržať krok s konkurenciou v rámci EÚ. Talianska vláda síce zdôrazňuje potrebu optimalizácie výdavkov a investovania do „sily Talianska“, ktorou sú automobilové komponenty, no otázkou zostáva, či to bude stačiť na udržanie konkurencieschopnosti sektora, ktorý čelí bezprecedentným výzvam.