Štúdia organizácie Prognos, ktorú si objednalo nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA), Nemcov šokovala. Ukazuje totiž, že len v Nemecku by proces prechodu k elektromobilite mohol viesť k strate až 186 000 pracovných miest do roku 2035.
Táto štúdia s názvom „Perspektívy zamestnanosti v automobilovom priemysle“ analyzovala vývoj 700 profesií v tomto sektore. Elektromobilita, ktorá nahrádza tradičné spaľovacie motory, si v skutočnosti vyžaduje menej pracovnej sily v procese výroby automobilov, čo už medzi rokmi 2019 až 2023 viedlo k strate 46 000 pracovných miest. Väčšinou išlo o „tradičné“ pozície, ako sú mechanické a priemyselné inžinierstvo alebo metalurgia.
Výzvy a rozdiely
Na druhej strane, v oblastiach, ako sú vývoj a výskum, informačné technológie a automobilové inžinierstvo, pribudlo približne 29 000 pracovných miest. Od roku 2019 vzrástol počet pracovných miest v IT odvetví automobilového priemyslu až o štvrtinu a od roku 2013 až o 85 %. Napriek tomu tento nárast nedokáže vyrovnať celkovú bilanciu zamestnanosti, ktorá zostáva negatívna.
Čítajte viac VW je na tom naozaj zle: Po zatváraní fabrík ide znižovať platyŠtúdia Prognos sa pozrela na budúcnosť jednotlivých profesií v automobilovom priemysle. Zohľadňuje štyri možné kombinácie významu a dostupnosti pracovnej sily v budúcnosti:
- Zvýšený význam, znížená ponuka – V profesiách, kde sa očakáva zvýšenie dopytu, ale kde klesá dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov, je situácia najkritickejšia. Ide najmä o mechatroniku, IT, ale aj o výrobu plastov.
- Klesajúci význam, znížená ponuka – V niektorých profesiách, ako je spracovanie kovov, dôjde k poklesu významu i dostupnosti pracovníkov, a tak by časť redukcií mohla byť vykrytá prirodzenými odchodmi do dôchodku.
- Zvýšený význam, zvýšená ponuka – Niektoré profesie, napríklad informačné technológie či energetika, zaznamenajú súčasne nárast dopytu i ponuky pracovných síl, keďže veková štruktúra pracovníkov je priaznivá.
- Klesajúci význam, zvýšená ponuka – Profesie ako podnikový manažment budú mať klesajúci význam, no súčasne vysokú ponuku pracovníkov, čo môže viesť k ich prebytku.
Ako upozornila prezidentka VDA Hildegard Müllerová, výraznú úlohu bude hrať aj politicko-ekonomická situácia Nemecka. Vysoké ceny elektriny, daňové zaťaženie a administratívna záťaž spôsobili, že mnohé automobilové spoločnosti, vrátane veľkých hráčov ako Volkswagen, už začali presúvať svoje investície do zahraničia alebo ich úplne zrušili. Tento trend je alarmujúci, pretože vedie k rýchlemu zániku pracovných miest v Nemecku.
Štúdia jasne ukazuje, že prechod na elektromobilitu zatiaľ nemá priaznivý vplyv na ekonomickú situáciu Nemecka, kde sú problémom hlavne vysoké náklady na pracovnú silu. Ak má zostať nemecký automobilový priemysel konkurencieschopný, je podľa štúdie potrebné urýchliť byrokratické procesy, znížiť náklady na energie a vytvoriť priaznivejšie podmienky pre inovácie a investície.