Stalo sa to, čo sa dalo čakať. Európska únia sa opäť nedokázala zhodnúť na spoločnom stanovisku a tak Európska komisia využila svoje právomoci a, keďže sa nenašiel konsenzus, dala zelenú razantnému zvýšeniu ciel na elektrické vozidlá (EV) vyrobené v Číne. Platiť by mali najbližších 5 rokov a európsky trh majú chrániť pred lacnými čínskymi elektromobilmi, predávajúcimi sa v Európe za dumpingové ceny, ktoré sú možné aj preto, lebo Čína svoje automobilky „dotuje“.
Pravdou je, že predaj elektrických vozidiel čínskych firiem sa v Európe zvýšil mimoriadnym tempom: podľa odhadov Európskej komisie sa ich podiel na trhu zvýšil z 1,9 % v roku 2020 na 14,1 % v druhom štvrťroku 2024.
Čítajte viac Šéf Fordu jazdí už mesiace na čínskom elektromobile. Totálne sa do neho zamilovalA aké teda „ochranné clá“ budú? Rozdielne, podľa toho, ako ktorá automobilka „prejavila ochotu“ spolupracovať s Európskou komisiou pri riešení „dumpingových cien“. Samozrejme, najlepšie vyšla Tesla, vyrábajúce v Číne. K súčasnému 10-percentnému clu sa pridá ďalšie vo výške 7,8 percenta. Dve ďalšie automobilky – BYD a Geely – z toho vyšli so 17-, respektíve 18,8-percentnými clami a najhoršie dopadol koncern SAIC, na autá ktorého sa zvýši clo o razantných 35,3 percenta. SAIC je zároveň najsilnejšou čínskou značkou v Európe. Tieto clá sú veľmi sporné aj z pohľadu pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
Čítajte viac Čína nechce, aby EÚ viedla rokovania s jej výrobcami elektrických áutSamozrejme, zadné dvierka zostali otvorené, pretože Európska únia sa bojí obchodnej vojny s Čínou a ani Čína nemá záujem eskalovať konflikt do extrému. Zatiaľ sa odvetné opatrenia Číny redukujú na menej strategické komodity, k akým patrí napríklad brandy alebo mäso, ale to sa môže rýchlo zmeniť. Takže Brusel bude pokračovať v rokovaniach s Pekingom v snahe dosiahnuť dohodu o minimálnych cenách, ktoré by teoreticky mohli nahradiť clá. Toto riešenie, ktoré presadzuje Nemecko, je však veľmi zložité a bolo by ťažké ho realizovať v praxi.