Clá na čínske elektromobily vstúpili do platnosti. Nik nevie, čo bude ďalej

Nové clá na čínske elektromobily by mali platiť najbližších 5 rokov, no rokovania by mali ďalej pokračovať v snahe nájsť obojstranne prijateľnejší konsenzus.

03.11.2024 16:00
BYD1 Foto:
Dovoz lacných čínskych áut už začína znervózňuje Európiu rovnako ako aj Ameriku.
debata (185)

Stalo sa to, čo sa dalo čakať. Európska únia sa opäť nedokázala zhodnúť na spoločnom stanovisku a tak Európska komisia využila svoje právomoci a, keďže sa nenašiel konsenzus, dala zelenú razantnému zvýšeniu ciel na elektrické vozidlá (EV) vyrobené v Číne. Platiť by mali najbližších 5 rokov a európsky trh majú chrániť pred lacnými čínskymi elektromobilmi, predávajúcimi sa v Európe za dumpingové ceny, ktoré sú možné aj preto, lebo Čína svoje automobilky „dotuje“.

Pravdou je, že predaj elektrických vozidiel čínskych firiem sa v Európe zvýšil mimoriadnym tempom: podľa odhadov Európskej komisie sa ich podiel na trhu zvýšil z 1,9 % v roku 2020 na 14,1 % v druhom štvrťroku 2024.

Xiaomi SU7 (2024) Čítajte viac Šéf Fordu jazdí už mesiace na čínskom elektromobile. Totálne sa do neho zamiloval

A aké teda „ochranné clá“ budú? Rozdielne, podľa toho, ako ktorá automobilka „prejavila ochotu“ spolupracovať s Európskou komisiou pri riešení „dumpingových cien“. Samozrejme, najlepšie vyšla Tesla, vyrábajúce v Číne. K súčasnému 10-percentnému clu sa pridá ďalšie vo výške 7,8 percenta. Dve ďalšie automobilky – BYD a Geely – z toho vyšli so 17-, respektíve 18,8-percentnými clami a najhoršie dopadol koncern SAIC, na autá ktorého sa zvýši clo o razantných 35,3 percenta. SAIC je zároveň najsilnejšou čínskou značkou v Európe. Tieto clá sú veľmi sporné aj z pohľadu pravidiel Svetovej obchodnej organizácie (WTO).

BYD Explorer No 1 - obria loď na prepravu áut Čítajte viac Čína nechce, aby EÚ viedla rokovania s jej výrobcami elektrických áut

Samozrejme, zadné dvierka zostali otvorené, pretože Európska únia sa bojí obchodnej vojny s Čínou a ani Čína nemá záujem eskalovať konflikt do extrému. Zatiaľ sa odvetné opatrenia Číny redukujú na menej strategické komodity, k akým patrí napríklad brandy alebo mäso, ale to sa môže rýchlo zmeniť. Takže Brusel bude pokračovať v rokovaniach s Pekingom v snahe dosiahnuť dohodu o minimálnych cenách, ktoré by teoreticky mohli nahradiť clá. Toto riešenie, ktoré presadzuje Nemecko, je však veľmi zložité a bolo by ťažké ho realizovať v praxi.

Facebook X.com 185 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #predaj čínskych áut #dovoz čínskych áut #clá na čínske autá
Články podľa značiek