Ak hľadáte zaujímavé miesto na výlet autom v okolí Trenčína, Beckovský hrad je ideálnou voľbou. Táto majestátna ruina, týčiaca sa na strmom vápencovom brale, ponúka nádherné výhľady aj fascinujúcu históriu.
Na približne 20-kilometrovú trasu si môžete zvoliť diaľnicu, niekdajšiu „starú cestu“, alebo okresky cez Trenčiansku Turnú. Vybrali sme si poslednú možnosť, na ktorej sa striedajú rovné úseky i zákruty, vedie cez aleje stromov aj otvorenou krajinou a pripadala nám šoférsky najzaujímavejšia. Do cieľa sme dorazili asi po 20-tich minútach pohodovej jazdy. Cesta bola pohodlná a dobre značená. Pri hradbách je k dispozícii dostatočne veľké parkovisko a na hrad je to z neho len pár desiatok metrov.
Hrad nad obcou Beckov patrí k najznámejším a najnavštevovanejším hradom na Slovensku. Jeho bohatá história sa tiahne stáročiami a je spätá s mnohými významnými osobnosťami i udalosťami.
Prvé zmienky o ňom sa datujú do 12. storočia, z čias vlády uhorského kráľa Bela III. Pôvodne drevená pevnosť strážila dôležitú obchodnú cestu pozdĺž Váhu. Archeologické výskumy však naznačujú, že osídlenie tohto miesta je oveľa staršie. V priebehu 12. a 13. storočia prešiel hrad výraznou kamennou prestavbou. Vybudované boli najmä mohutné múry horného hradu, útočisková veža v jeho juhovýchodnej časti a severný palác. Beckov, vtedy nazývaný Blundus, sa stal významným centrom regiónu a jeho majitelia patrili medzi najmocnejších uhorských šľachticov.
V stredoveku sa vlastníci hradu často menili. Najvýznamnejším z nich bol Matúš Čák Trenčiansky, ktorý v 14. storočí ovládal veľkú časť územia západného Slovenska. Po jeho smrti panstvo prevzal Stibor zo Stiboríc, ktorý ho rozšíril a opevnil.
V 15. storočí sa Beckov dostal do rúk Bánffyovcov, ktorí ho vlastnili až do 19. storočia. Za ich vlády prešiel ďalšími úpravami a stal sa reprezentatívnym sídlom.
V roku 1727 zachvátil beckovské podhradie veľký požiar. Oheň sa rozšíril aj na hrad, ktorý po zničení väčšiny budov začal postupne upadať. Napriek tomu sa zachovalo mnoho cenných architektonických detailov a jeho ruiny sa stali obľúbeným cieľom romantických výletov.
Dávame do pozornosti Zapoj sa do kvízu a vyhraj CUPRA na víkend! V 20. storočí prešiel hrad rozsiahlymi rekonštrukciou, vďaka ktorej sa zachoval pre ďalšie generácie. Dnes je národnou kultúrnou pamiatkou a jednou z najnavštevovanejších turistických destinácií na Slovensku. Ponúka nezabudnuteľnú exkurziu do histórie a do života našich predkov. Nájdete tu Expozíciu archeológie a stavebných opráv hradu, panelovú výstavu o jeho vlastníkoch, dobovú kováčsku dielňu, výstavu stredovekých kuchýň, kópiu gotickej sochy Beckovská madona, drevenú plastiku draka strážiaceho hradnú studňu alebo obliehací prak trebuchet. Z hradieb sa vám naskytne úchvatný panoramatický výhľad na okolie, rieku Váh a okolité kopce.Ak hľadáte zaujímavé miesto na výlet autom v okolí Trenčína, Beckovský hrad je ideálnou voľbou. Táto majestátna ruina, týčiaca sa na strmom vápencovom brale, ponúka nádherné výhľady aj fascinujúcu históriu.
Ak by ste na svojom výlete za históriou chceli pokračovať, v okolí Trenčína máte možností neúrekom. Prvým tipom je, samozrejme, Trenčiansky hrad, ktorý je dominantou mesta i celého Stredného Považia. Vznikol v 11. storočí ako pohraničná pevnosť chrániaca dôležité vážske brody a karpatské priesmyky. Prechádzali cez ne obchodné cesty spájajúce oblasť severného Uhorska s Českom, Moravou, Sliezskom a Poľskom. Koncom 13. storočia sa hrad dostal do vlastníctva palatína Matúša Čáka, legendárneho „pána Váhu a Tatier“.
Ďalšou možnosťou, kde v blízkom okolí navštíviť inú, rovnako ikonickú pamiatku, je „tajomný hrad v Karpatoch“ ležiaci pri obci Čachtice. Jeho výstavba začala na podnet uhorského panovníka Bela IV. v prvej polovici 13. storočia. Za rôznych okolností menil vlastníkov, medzi ktorých patrili už spomínaní Matúš Čák Trenčiansky alebo Stibor zo Stiboríc. Jeho nepochybne najznámejšou majiteľkou bola vdova po Františkovi Nádasdym, „krvavá grófka“ Alžbeta Báthory.
Tento článok vznikol vďaka spolupráci s CUPRA Garážou PRVÝ TRENČIANSKY AUTOSERVIS s.r.o. Výlet sme absolvovali v novom modeli Leon Sportstourer 2024 1,5 TSI s výkonom 110 kW/150 koní a krútiacim momentom 250 Nm. Na prednú nápravu ho prenáša sedemstupňový automat DSG. S pomocou mild-hybridnej technológie to z nuly na 100 km/h zvládne za solídnych 9 sekúnd a ak nemáte príliš ťažkú nohu, odmení sa príjemnou spotrebou od 5,6 l/100 km. Leon v prevedení kombi je dynamické, bezpečné a komfortné auto s nadčasovým dizajnom a vyváženými jazdnými vlastnosťami. Je určené pre rodiny s deťmi, ale aj pre ľudí s aktívnym životným štýlom, ktorí potrebujú viac úžitkového priestoru. Nový Leon Sportstourer ho ponúka veľkorysých 620 litrov. Za bezpečnú jazdu a milú spoločnosť počas výletu ďakujeme CUPRA Masterke Marianne Jaškovej.