Európsko-čínska obchodná vojna na poli elektromobilov eskaluje. Začiatkom novembra vstúpili totiž do platnosti dodatočné clá na elektromobily dovážané z Číny. Dôvodom sú vládne dotácie čínskej vlády do výroby elektromobilov, ktoré dávajú tamojším producentom nespravodlivú výhodu. Problémom ale je, že clá, ktoré sa pohybujú od 7,8 až po 35,3 percenta, podľa miery štátnych subvencií a ochoty spolupracovať s vyšetrovacou komisiou, sa týkajú aj elektromobilov západných značiek, produkovaných v čínskych závodoch. Napríklad Tesly, Volva, BMW, Mini, Dacie a ďalších. Preto pri záverečnom hlasovaní, nepodporili clá všetky krajiny EÚ.
Čítajte viac Clá na čínske elektromobily vstúpili do platnosti. Nik nevie, čo bude ďalejPre zavedenie dodatočných ciel, ktoré sa pripočítavajú k základnému 10-percentnému clu bolo len 10 štátov vrátane Francúzska, Poľska či Talianska. Proti bolo päť krajín, napríklad Nemecko a 12 sa hlasovania zdržalo. I tak to stačilo na schválenie. Čínska reakcia na seba nenechala dlho čakať. Ako informuje agentúra Reuters, čínska vláda odporučila na stretnutí so zástupcami čínskych automobiliek, aby neinvestovali v krajinách, ktoré boli za zavedenie ciel. Zúčastniť sa mali napríklad automobilky BYD, Geely či SAIC, ktorá vlastní aj značku GM, najúspešnejšiu čínsku značku v Európe. Geely zas vlastní značky Volvo, Lotus a mnohé ďalšie. Mohlo by to ohroziť plánované investície čínskych automobiliek v Maďarsku, Taliansku, Poľsku či Španielsku.
Podobná továreň bude stáť aj v Šuranoch. Ako vyzerá čínska baterkáreň zvnútra?
No čínsky automobilový priemysel sa chce brániť aj súdnou cestou. Ako uvádza Bloomberg, Čína podala formálnu sťažnosť Svetovej obchodnej organizácii (WTO), kde clá kritizuje ako „obchodný protecionizmus“. „Čína sa domnieva, že konečné rozhodnutie EÚ o antisubvenčných opatreniach nemá vecný a právny základ, porušuje pravidlá WTO a je zneužitím opatrení na reguláciu obchodu,“ uviedol hovorca ministerstva vo vyhlásení. „Vyzývame EÚ, aby okamžite napravila svoje nezákonné praktiky a spoločne udržiavala stabilitu globálneho dodávateľského reťazca elektrických vozidiel a hospodársku a obchodnú spoluprácu medzi Čínou a EÚ“.
Čítajte viac Čína nechce, aby EÚ viedla rokovania s jej výrobcami elektrických áutFormálna sťažnosť Číny zvyšuje riziko ešte väčšej obchodnej konfrontácie. Nejde pritom o drobné. Bilaterálny obchod s Čínou predstavoval vlani 739 miliárd eur. Európska komisia ale clá bráni a tvrdí, že ide o len vedľajší produkt nespravodlivých dotácií do sektora čínskych elektromobilov. Na Európsky súdny dvor sa zas plánuje obrátiť automobilka SAIC, ktorá vo vyhlásení uviedla, že „hlboko ľutuje konečné rozhodnutie Európskej komisie a plánuje prijať potrebné právne opatrenia, aby sa tento prípad dostal pred Európsky súdny dvor“. SAIC tiež tvrdí, že európska vyšetrovacia komisia požadoval citlivé obchodné informácie a urobila chyby pri určovaní vládnych dotácií, ktoré v konečnom dôsledku „nafúkla“.