Kríza pokračuje, šéf amerického VW asi skončí. Kvôli elektromobilom a plug-in hybridom

Pablo Di Si, ktorý sa stal šéfom VW pre Severnú Ameriku v septembri 2022, mal za úlohu dosiahnuť miliardové zisky na trhu, kde VW historicky nikdy veľký úspech nemal.

06.11.2024 16:00
Small-17716-Pablo Di Si President CEOVolkswagen... Foto:
Volkswagen zrejme odvolá pre neschopnosť manažéra Pabla Di Siho, ktorý dokázal konečne postaviť americkú divíziu na nohy. Tak to dnes vo Volkswagene chodí.
debata (6)

Volkswagen nemá problémy len v Európe a v Číne, ale aj na americkom trhu. Automobilka, ktorá si stanovila ambiciózny cieľ dobyť americký trh elektrických vozidiel a stať sa hlavným súperom Tesly, sa ocitla pred vážnymi problémami. Očakávané miliardové zisky z predaja ektrifikovaných áut sa premenili na straty a k predajom Tesly sa VW nepriblížil ani náhodou.

Sklamal vedenie

V polovici októbra Pablo Di Si, prezident a generálny riaditeľ Volkswagen Group of America, s veľkou pompou oslavoval uvedenie elektrickej dodávky ID.Buzz na americký trh. Tento moment mal byť symbolom nového začiatku pre VW v USA, ale skôr to vyzerá tak, že bude pre Di Siho uzatvorením jeho pôsobenia v koncerne.

Vyskúšali sme novú elektrickú vlajkovú loď Volkswagenu
Video

VW čelí obrovskému množstvu problémov, ktoré v Amerike narastajú a ohrozujú jeho budúcnosť. Aj keď VW očakával miliardové zisky vďaka prechodu na elektrické vozidlá, realita je iná. V Amerike stále preferujú veľké SUV s vysokou spotrebou, takže na trhu sa darí modelom ako je VW Atlas, no predaj elektrických modelov ako ID.4 zostáva ďaleko za očakávaniami.

VW sa po emisnej afére dieselgate, ktorá odštartovala v USA, pokúsil o novú stratégiu s cieľom získať lepšiu povesť a väčší podiel na americkom trhu. Pomôcť mu v tom mali ekologické a čisté elektromobily, prostredníctvom ktorých sa chcel dištancovať od naftových motorov, ktoré si vďaka afére získali v USA veľmi zlú povesť. Pablo Di Si, ktorý sa stal hlavným šéfom pre Severnú Ameriku v septembri 2022, mal za úlohu zmeniť smerovanie koncernu a zabezpečiť miliardové zisky na trhu, kde VW historicky nikdy nedosiahol veľký úspech ani s podstatne atraktívnejšími autami, než sú elektromobily. Že neuspel, neprekvapilo asi nikoho, s výnimkou dozornej rady Volkswagenu.

Jochen Sengpiehl Čítajte viac Šéfa marketingu čínskeho Volkswagenu deportovali. Neprešiel testom na drogy

Dopyt po elektromobiloch v USA nikdy nebol extra veľký, ich predaj bol slabý nielen kvôli vysokým cenám a slabému dojazdu, ale aj preto, že nabíjacia infraštruktúra v USA výrazne zaostáva za Európou a Američania majú aj pomerne veľké obavy z bečnosti elektromobilov, najmä pokiaľ ide o požiare. Výsledkom je, že predaj elektrických vozidiel v USA stagnuje a zďaleka nedosahuje úroveň očakávanú pred niekoľkými rokmi.

VW mal pôvodne za cieľ dosiahnuť, aby do roku 2030 polovica jeho predaných vozidiel bola čisto elektrická. Avšak novšie prognózy naznačujú, že tento cieľ sa nepodarí splniť. Di Si navyše už krátko po nástupe do funkcie požadoval, aby sa plug-in hybridy zaradili do produktovej ponuky VW v USA. To sa mu však zatiaľ nepodarilo presadiť, čo prispelo k rastúcemu napätiu medzi ním a vedením v centrále vo Wolfsburgu.

Nespokojnosť napriek rastu

Vzťahy medzi Di Sim a vedením VW sa v posledných mesiacoch značne zhoršili. Viacerí manažéri z Wolfsburgu vinia Di Siho z nesplnenia očakávaní, ktoré mal VW na americkom trhu a ktoré sľuboval naplniť. Vzniklo napätie medzi ním a Thomasom Schäferom, šéfom znaky Volkswagen, ktorého varovania Di Si ignoroval. Vedenie VW teraz hľadá skúseného manažéra, ktorý by dokázal zvýšiť predaj elektrických vozidiel a preklenúť nadchádzajúce ťažké obdobie. Jedným z možných kandidátov je Stefan Mecha, ktorý v súčasnosti vedie značku VW v Číne a má skúsenosti z viacerých trhov, vrátane Južnej Afriky a Ruska.

Budúcnosť VW v USA je však komplikovaná. Bidenova administratíva zaviedla prísnejšie emisné normy, čo znamená, že VW bude musieť znížiť predaj vozidiel s vysokou spotrebou. Americká divízia preto zvažuje rôzne kroky, ako obísť emisné predpisy. Jednou z možností je ponúkať modely SUV s pohonom 4×4, čím by sa mohli zaradiť do kategórie ľahkých úžitkových vozidiel a spadať pod menej prísne normy.

Aj keď tento prístup nie je nezákonný, je to len ďalšia z núdzových stratégií, ktoré má VW k dispozícii. Značka sa bude musieť zamerať na udržanie ziskovosti, aj keď to znamená, že nebude môcť rýchlo expandovať v oblasti elektrických vozidiel.

Volkswagen Osnabrück GmbH Čítajte viac VW je na tom naozaj zle: Po zatváraní fabrík ide znižovať platy

Treba však povedať, že koniec Di Siho v USA je tak trochu nefér. Pravdou totiž je, že ako dobrý manažér pomerne rýchlo prišiel na to, že s elektromobilmi sľúbené výsledky nedosiahne a preto začal americkú divíziu Volkswagenu transformovať a v tomto roku sa mu podarilo dosiahnuť výrazné zvýšenie predaja.

Predaje VW v USA vzrástli v prvom polroku 2024 o 26 percent na 182 713 kusov, čo je podľa Automotive News Research & Data Center najväčší nárast zo všetkých veľkoobjemových značiek v USA a to už v roku 2023 sa predaj v zámorí zvýšil takmer o 10 percent. Di Si tiež zorganizoval veľké stretnutie s predajcami, aké v USA nebolo od začiatku pandémie a zaviedol do predaja viac transparentnosti.

Ibaže hlavný problém z hľadiska vedenia koncernu stále je, že to aj naďalej trvá na rozhodnutí predávať hlavne elektromobily. A v tomto smere podľa nich Di Si zlyhal na celej čiare. Takže manažéra, ktorý ako prvý dokázal Volkswagen v USA naštartovať dobrým smerom a vyviesť z červených čísiel napokon s veľkou mierou pravdepodobnosti odvolajú pre neschopnosť, alebo mu v lepšom prípade ponúknu nejakú dôstojnejšiu formu odchodu. S takýmto manažérskym prístupom sa však nemožno diviť, že Volkswagen je v súčasnosti tam, kde je a doslova začína bojovať o svoju ďalšiu existenciu.

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #prepúšťanie vo Volkswagene #Pablo Di Si #Volkswagen USA #kríza vo Volkswagene
Články podľa značiek