Trojvalce nebudia u zákazníkov príliš veľkú dôveru, ale vďaka rozsiahlej elektrifikácii dnes dokážu poháňať veľmi úsporne nielen malé modely, ale dokonca aj tie veľké. Dôkazom je Peugeot, ktorý vyvinul novú generáciu elektrifikovaných 3-valcov 1,2 MHEV, ktoré nájdete v modeloch 208, 2008, 308, 408, 3008 aj 5008. Všetky spája výrazne prepracovaný turbodúchadlom preplňovaný motor 1,2 PureTech s variabilnou geometriou lopatiek, so štvorventilovou technikou s variabilným časovaním a s úsporným Milerovým cyklom.
Čítajte viac Peugeot e-3008/5008: S väčšou batériou zvládnu až 700 kmA kde je elektrifikácia. Pohon 1,2 MHEV spolupracuje hneď s dvoma elektromotormi. Prvým je 48 V štartér-generátor spojený remeňom s kľukovým hriadeľom. Oveľa viac elektrickej sily však dáva pohonu 6-stupňová dvojspojková prevodovka e-DCS6 s integrovaným elektromotorom s výkonom až 21 kW. Tým sa tento mild-hybrid začína blížiť vlastnosťami plnohodnotným full-hybridom. Modely, v ktorých ho Peugeot použil, sa totiž dokážu pri miernom stlačení plynu rozbiehať čisto na elektrinu a využívať silu elektromotora aj vo vyšších rýchlostiach.
Sústavu dopĺňa batéria s kapacitou 890 Wh, ktorá ju umiestnená pod vozidlom, takže nezaberá miesto v kabíne ani neuberá litre z batožinového priestoru. Má hmotnosť 12 kg. Motor 1,2 MHEV je naladený buď na 75 kW pre menšie modely, alebo na 100 kW pre tie väčšie. Systémový krútiaci moment dosahuje 205, respektíve 230 Nm pri výkonnejšom variante. Výhodou silnejšieho elektromotora v prevodovke e-DCS6 predstavuje možnosť výkonnej rekuperácie pri spomalení. Vďaka tomu sa priemerná spotreba menších modelov pohybuje pod šesť alebo dokonca hlboko pod päť litrov benzínu.
Zaujímavé je, že kým pri prvom štarte studeného motora používa mild-hybrid výkonný elektromotor v prevodovke, pre štart-stop systém uprednostňuje remeňový štartér-generátor. Dôvodom majú byť hladšie štarty. Veľkou novinkou je aj nová generácia plug-in hybridov. 1,6 PHEV pre modely 3008, 5008, 408 a 308. Takže sú použiteľné tak pre staršiu platformu EMP2, ako aj pre novú STLA Medium. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou ide o obrovský pokrok. Tento systém kombinuje 4-valec 1,6 PureTech s výkonom 110 kW, elektromotor s výkonom 92 kW a novou 7-stupňovou prevodovkou e-DCS7
Čítajte viac Videotest: Peugeot 3008 - po prvýkrát aj na elektrinuSystémový výkon je naladený na 143 kW a krútiaci moment 360 Nm. Zásadnou zmenou je, že platforma STLA je prispôsobená aj na montáž väčšej batérie. Takže nový plug-in hybrid používa 320 V akumulátor s kapacitou až 21 kWh, čo je takmer dvojnásobok v porovnaní s prvou generáciou plug-in hybridu. To zároveň znamená predĺženie čisto elektrického dojazdu na takmer 90 km. Napriek tomu zostáva nová plug-in hybridná sústava verná výlučne nabíjaniu striedavým prúdom s maximálnym výkonom 7,4 kW. Z 0 na 100 % je možné nabiť batériu za necelé tri hodiny. Spotrebu Peugeot zatiaľ neuviedol.
Nové mild-hybridy a plug-in hybridy vystriedajú časom dieselové verzie 1,5 BlueHDI. Vyhradené ostanú už len pre úžitkové modely Partner/Rifter a Expert/Traveller. Z ponuky sa tiež v súvislosti s elektrifikovanými pohonmi vytratia manuálne prevodovky. A tiež pôvodné 8-stupňové automaty s hydrodynamickým meničom. Zákazníci si tak budú musieť zvyknúť na menej „hladké“ radenie. A v súvislosti s mild-hybridom aj na pomerne intenzívnu rekuperáciu, pretože jej úroveň nie je možné regulovať. Navyše ani v režime Eco nebudú nové mild-hybridy plachtiť.