Kvôli chybným airbagom od spoločnosti Takata muselo – a ešte stále musí – do servisov zvolávať svoje autá vyše 30 rozličných značiek, vrátane exkluzívnych, k akým patrí napríklad Ferrari, Fisker, Jaguar, Land Rover, BMW, Mercedes, Audi a ďalšie. Doteraz sa zvolávacie akcie týkali už vyše 100 miliónov áut a finančné straty pre automobilky sa rátajú v desiatkach miliárd dolárov.
Problémom dotknutých airbagov je, že sa v prípade nehody nielenže nenafúknu správne, ale spolu s nimi môžu do interiéru obrovskou rýchlosťou vystreliť malé kovové fragmenty z generátorov plynu (inflátorov). Tie môžu teoreticky preniknúť do tela pasažierov a spôsobiť im – presne ako šrapnely z granátov – vážne zranenia alebo smrť. Kvôli ich chybe totiž doteraz zahynulo takmer 30 ľudí a približne 300 sa vážne zranilo.
Čítajte viac Nekonečný príbeh: BMW zvoláva ďalších 6,5 milióna áut kvôli airbagomTakata pritom o probléme vedela už od roku 2000, respektíve 2001, no tutlala ho a bola ho nútená priznať až v roku 2007. A odvtedy sa ťahá až dodnes, každoročne sa objavia státisíce až milióny áut, ktoré musia kvôli chybným airbagom do servisov. Ide o najväčšiu, najdrahšiu a najdlhšie trvajúcu zvolávaciu akciu v histórii automobilizmu.
Jej najnovšou obeťou je Opel. Ten zvoláva do autorizovaných servisov po celom svete takmer 6 miliónov áut. Nemecký výrobca doteraz zaznamenal 15 incidentov s airbagmi so škodami na majetku a zranením osôb. Usmrtený nebol nikto. A ktoré autá musia do servisov? Uvádzame ich v nasledujúcej tabuľke, výrobca vie podľa VIN čísla presne určiť, či konkrétne auto potrebuje airbagy vymeniť, alebo nie.
Výrobca: | Opel |
---|---|
Model: | Astra, Cascada, Meriva, Mokka, Signum, Vectra, Zafira |
Rok výroby: | 2003 – 2018 |
Počet áut: | 5 966 894 |
Interný kód zvolávačky: | KBM |