Google chce patent na systém, ktorý by prevzal riadenie aj proti vôli vodiča

Google chce hodnotiť našu jazdu a ak ju vyhodnotí ako nebezpečnú, presnejšie "abnormálnu", preberie kontrolu nad vozidlom aj proti vôli vodiča.

12.11.2024 16:00
Car-data-is-increasingly-being-used-by-law-enfo...
Google chce dáta zo senzorov a kamier auta využiť na hodnotenie bezpečnosti našej jazdy.
debata (9)

Moderné autá už dnes obsahujú množstvo technológií, ktoré sledujú náš štýl jazdy. Asistenčné systémy sledujú rýchlosť, zrýchlenie, brzdenie, zatáčanie a mnoho ďalších údajov, aby nám pomohli jazdiť bezpečnejšie. Čo sa však deje so všetkými týmito dátami? To je otázka, ktorá znepokojuje mnohých, pretože údaje o našej jazde môžu byť veľmi cenné a využiteľné rôznymi spôsobmi. A teraz sa zdá, že aj Google chce mať prístup k týmto informáciám a dokonca aj kontrolu nad naším riadením.

Nedávno podal Google cez svoju sesterskú spoločnosť Waymo patentovú prihlášku na nový softvér, ktorý by monitoroval správanie vodiča prostredníctvom senzorov a asistenčných systémov zabudovaných v aute. Táto technológia by mohla na základe minulých aj aktuálnych dát vyhodnocovať, či šofér jazdí nebezpečne alebo vykazuje „abnormálne správanie,“ a na základe toho by mohla podniknúť „korekčné opatrenia“.

obfcm Čítajte viac Únia už ‘vidí ‘ vaše dáta o spotrebe, rýchlosti aj kilometroch. Môžete jej to zakázať

V súčasnosti elektronické systémy v autách fungujú ako pomocníci – konečná kontrola však zostáva na šoférovi. Tieto systémy môžu urobiť chyby, napríklad nesprávne prečítať dopravné značky alebo nezohľadniť aktuálnu situáciu na ceste. Doteraz však mal vodič vždy možnosť tieto systémy „prebiť“ a konať podľa svojho uváženia. Google chce dosiahnuť pravý opak – aby asistenčné systémy mohli úplne zobrať šoférovi kontrolu nad vozidlom, ak vyhodnotia, že je to „pre neho bezpečnejšie“.

Systém by mal niekoľko úrovní zásahov. V najjednoduchšom prípade by poskytoval vodičovi vizuálne alebo zvukové upozornenia, napríklad že zmena jazdného pruhu bez použitia smerovky je nebezpečná. Ak by však vodič pokračoval v rizikovej jazde, systém by mohol upozorniť okolité autá na možnú hrozbu. A v najextrém­nejších prípadoch by mohol Google prevziať kontrolu nad vozidlom na určitý, zatiaľ presne nešpecifikova­ný čas.

auta Čítajte viac EÚ potvrdila, čo všetci vedia. Reálna spotreba áut je vyššia, ako sa uvádza

Samozrejme, podanie patentu ešte neznamená, že táto technológia bude skutočne zavedená. Patentové prihlášky sú často len spôsobom, ako si spoločnosti zabezpečujú práva na určité nápady, ktoré môžu, ale nemusia byť využité v budúcnosti. My veríme, že sa nikdy nepresadí, pretože predstavuje bezprecedentný zásah do súkromia (takýto systém by totiž analyzoval návyky konkrétneho vodiča a tak by v každom momente vedel, kto šoféruje, ako šoféruje a kde sa presne nachádza). Navyše zbavuje ľudí zodpovednosti za ich vlastné konanie a robí z neho figúrky, podriadené softvéru, hodnotiacemu ich jazdu na diaľku spôsobom, ktorý nikdy nedokáže obsiahnuť všetky faktory, ktoré v určitom okamihu vedú ku konkrétnemu rozhodnutiu.

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Google #kontrola jazdy
Články podľa značiek