Európske konzorcium Euro NCAP je hlavnou autoritou pokiaľ ide o testovanie bezpečnosti nárazovými testami, no postupne pridáva do portfólia aj skúšky asistenčných systémov. Na tých si zakladá aj pri štandardných crash testoch a ich správne fungovanie je nevyhnutné pre zisk maximálneho počtu piatich hviezd.
Od roku 2020 sa však organizácia venuje aj samostatnému testovaniu asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré sa podieľajú na automatizovaní jazdy. Ich základom je adaptívny tempomat, ktorý už nepatrí medzi luxusné prvky výbavy a objavuje sa aj v cenovo dostupných modeloch. K tomu výrobcovia pridávajú aj ďalšie funkcie ako udržovanie v jazdnom pruhu, predkolízny systém rozoznávajúci motorkárov a cyklistov a monitoring únavy vodiča, ktorý dokáže auto zastaviť, ak vodič nereaguje.

Dôležitosť týchto testov spočíva v prevencii prehnaných očakávaní a objasnení marketingových názvov systémov, ktoré neslávne preslávila americká značka Tesla, keď propagovala svoj pokročilý adaptívny tempomat (úroveň SAE 2) ako „autopilot“, čo zákazníci pokladali za schopnosť auta jazdiť samostatne.

Najnovší test adaptívnych asistenčných systémov od Euro NCAP preveril päť modelov, a to Mercedes-Benz triedy C, BMW i5, Volkswagen ID.7, Volvo EC40 a BYD Atto 3. Najvyššiu známku „veľmi dobré“ získali nemecké prémiové vozidlá. Mercedes- Benz aj BMW sa dokázali stabilne udržovať v jazdných pruhoch aj pri vysokej rýchlosti a spoľahlivo upozornili vodiča, aby zareagoval a prevzal riadenie, ak to bolo potrebné. Trieda C zároveň veľmi bezpečne auto presunula do odstavného pruhu a zastavila, keď vodič nereagoval na výzvy, aby prebral riadenie.

Známku „dobré“ si vyslúžili Volkswagen ID.7 a Volvo EC40 vďaka dobrému fungovaniu asistenčných systémov, no v ich výbave absentujú najpokročilejšie prvky, ktoré už prémiová konkurencia má a zároveň nefungujú tak presvedčivo ako v prípade BMW a Mercedesu-Benz. Posledné testované auto od čínskej automobilky BYD dostalo známku „neodporúčané“. Adaptívny tempomat modelu Atto 3 nesprávne čítal dopravné značky a nedokázal presvedčivo a bezpečne reagovať na situáciu na ceste, obzvlášť adaptívny tempomat na stacionárne prekážky. Navyše, ak vodič nereagoval na výstrahu, aby prebral riadenie, systém po chvíli udržovanie v jazdnom pruhu vypol a rýchlosť na tempomate ponechal, čím vodiča nechal napospas osudu.