Fio bankaFio banka

Euro NCAP: Test adaptívnych tempomatov odhalil premiantov aj prepadák

Asistenčné systémy sa postupne dostávajú do výbav nižších segmentov a lacnejších áut. Ich kvalita sa však môže líšiť a tomu treba prispôsobiť aj očakávania a spoliehať sa na ne len v primeranej miere.

18.11.2024 06:00
Euro NCAP - test adaptivnych tempomatov Foto:
Od roku 2020 sa Euro NCAP venuje aj samostatnému testovaniu asistenčných a bezpečnostných systémov.
debata (16)

Európske konzorcium Euro NCAP je hlavnou autoritou pokiaľ ide o testovanie bezpečnosti nárazovými testami, no postupne pridáva do portfólia aj skúšky asistenčných systémov. Na tých si zakladá aj pri štandardných crash testoch a ich správne fungovanie je nevyhnutné pre zisk maximálneho počtu piatich hviezd.

Od roku 2020 sa však organizácia venuje aj samostatnému testovaniu asistenčných a bezpečnostných systémov, ktoré sa podieľajú na automatizovaní jazdy. Ich základom je adaptívny tempomat, ktorý už nepatrí medzi luxusné prvky výbavy a objavuje sa aj v cenovo dostupných modeloch. K tomu výrobcovia pridávajú aj ďalšie funkcie ako udržovanie v jazdnom pruhu, predkolízny systém rozoznávajúci motorkárov a cyklistov a monitoring únavy vodiča, ktorý dokáže auto zastaviť, ak vodič nereaguje.

Suzuki Swift - Euro NCAP 2024 Čítajte aj Euro NCAP: Dacia Duster má tri hviezdičky. Tieň neprekročila

Dôležitosť týchto testov spočíva v prevencii prehnaných očakávaní a objasnení marketingových názvov systémov, ktoré neslávne preslávila americká značka Tesla, keď propagovala svoj pokročilý adaptívny tempomat (úroveň SAE 2) ako „autopilot“, čo zákazníci pokladali za schopnosť auta jazdiť samostatne.

Jeep Avenger - Euro NCAP 2024 Čítajte aj Trapas: Európske auto roka 2023 má len tri hviezdičky z crashtestov

Najnovší test adaptívnych asistenčných systémov od Euro NCAP preveril päť modelov, a to Mercedes-Benz triedy C, BMW i5, Volkswagen ID.7, Volvo EC40 a BYD Atto 3. Najvyššiu známku „veľmi dobré“ získali nemecké prémiové vozidlá. Mercedes- Benz aj BMW sa dokázali stabilne udržovať v jazdných pruhoch aj pri vysokej rýchlosti a spoľahlivo upozornili vodiča, aby zareagoval a prevzal riadenie, ak to bolo potrebné. Trieda C zároveň veľmi bezpečne auto presunula do odstavného pruhu a zastavila, keď vodič nereagoval na výzvy, aby prebral riadenie.

Adaptívny tempomat modelu Atto 3 nesprávne... Foto: Euro NCAP
BYD Atto 3 - Euro NCAP - test adaptivnych tempomatov Adaptívny tempomat modelu Atto 3 nesprávne čítal dopravné značky a nedokázal presvedčivo a bezpečne reagovať na situáciu na ceste.

Známku „dobré“ si vyslúžili Volkswagen ID.7 a Volvo EC40 vďaka dobrému fungovaniu asistenčných systémov, no v ich výbave absentujú najpokročilejšie prvky, ktoré už prémiová konkurencia má a zároveň nefungujú tak presvedčivo ako v prípade BMW a Mercedesu-Benz. Posledné testované auto od čínskej automobilky BYD dostalo známku „neodporúčané“. Adaptívny tempomat modelu Atto 3 nesprávne čítal dopravné značky a nedokázal presvedčivo a bezpečne reagovať na situáciu na ceste, obzvlášť adaptívny tempomat na stacionárne prekážky. Navyše, ak vodič nereagoval na výstrahu, aby prebral riadenie, systém po chvíli udržovanie v jazdnom pruhu vypol a rýchlosť na tempomate ponechal, čím vodiča nechal napospas osudu.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 16 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Euro NCAP #asistenčné systémy
Články podľa značiek