V aktuálnom ročníku európskej ankety Car of the Year bol nominovaný rekordný počet 41 áut. Bolo to dané jednak príchodom veľkého počtu elektromobilov a najmä čínskou ofenzívou. V zozname prihlásených sme napočítali štyri autá čínskych značiek. Dnes je ale jasné, že vavríny žiadna z nich nezíska. Odborná porta zložená z európskych novinárov vybrala sedem finalistov a čínsky model by ste v ňom hľadali márne. A dokonca sa doň nedostali ani európske autá vyrábané v Číne od Volva, Polestaru, Mini či Smartu, hoci sa o titul uchádzali. Smolu majú aj prémiové značky. Žiadne BMW, žiaden Mercedes-Benz ani Audi, Porsche či Volvo sitom neprešli.
Finálová sedmička je zložená z relatívne dostupných masových modelov a čo je sympatické, vyrovnaný je aj súboj medzi elektromobilmi a autami so spaľovacími motormi. To je veľký rozdiel v porovnaní s minulým ročníkom, kedy sa do finále prebojovalo šesť elektromobilov. Súvisí to pravdepodobne so zmenou nálady na európskom automobilovom trhu. Stagnujúce predaje elektromobilov totiž ukazujú, že transformácia nebude taká rýchla. Bariérami sú vysoké ceny či nedostatočná infraštruktúra. Aby sme ale nechodili okolo horúcej kaše. Porota poslala do finále len tri čisté elektromobily – Hyundai Inster , Renault 5 a Kiu EV3. Teda cenovo dostupnejšie elektrické autá.
Čítajte viac COTY: Poznáme európske auto roka. Dve medaily majú Francúzi, jednu NemciZo zvyšných štyroch áut sú tri, ktoré síce môžu byť elektromobilmi, ale stále rátajú aj so spaľovacími verziami. Hovoríme o Alfe Romeo Junior, Cupre Terramar a tiež Citroëne C3, ktorý sa vyrába na Slovensku. Jediným finalistom bez možnosti čisto elektrického pohonu je Dacia Duster tretej generácie. Porota ale iste ocenila, že po prvýkrát ponúka full-hybridnú modifikáciu. Pre Daciu ide o veľký úspech bez ohľadu na to, či sa zaboduje na prvých troch priečkach alebo nie. Ešte nikdy sa totiž nedostala tak ďaleko. Jej nominácia opäť potvrdzuje, že odborná jury je nohami na zemi viac, než po minulé ročníky.
Naopak, sklamaná musí byť Škoda, pretože do finále nepostúpil nový Superb ani Kodiaq,. Volkswagen nezaujal Passatom ani Tiguanom, Ford neočaril Capry ani Explorerom a Fiat Grande Pandou, od ktorej iste veľa sľuboval. Vypadol aj Opel s novou Fronterou či SsnagYong s cenovo dostupným Torresom. A kedy sa dozvieme meno víťaza? Vyhlásenie prebehne koncom februára na ženevskom autosalóne. Pripomeňme, že porotu tvorí 59 novinárov z 22 európskych krajín. Bohužiaľ, Slovensko medzi nimi zástupcu stále nemá.