Dnes už len málokto nepozná systém eCall. Ide o automatizovaný núdzový systém, ktorý je integrovaný do automobilov a dokáže výrazne skrátiť čas reakcie záchranných služieb v prípade dopravných nehôd. Od marca 2018 je tento systém povinnou súčasťou všetkých nových automobilov predávaných v Európskej únii.
Jeho hlavným cieľom je zachrániť životy tým, že v prípade nehody automaticky kontaktuje tiesňové linky. Systém sa aktivuje buď manuálne stlačením tlačidla, alebo automaticky, keď senzory v aute zaznamenajú závažnú kolíziu, napríklad aktiváciu airbagov.
Keď sa eCall spustí, odošle do najbližšieho záchranného centra základné údaje o nehode. Tieto údaje zahŕňajú presnú GPS polohu vozidla, čas nehody, smer jazdy a typ vozidla. Operátori záchranných služieb tak môžu okamžite získať dôležité informácie, ktoré urýchľujú ich zásah. Výhodou systému je, že funguje vo všetkých krajinách EÚ a jeho používanie je pre vodičov bezplatné. Prenos dát prebieha cez mobilnú sieť, pričom komunikácia je zabezpečená proti neoprávnenému prístupu.
Aby tento systém fungoval, potrebuje samostatný zdroj energie, ktorý umožní vyslať všetky potrebné informácie aj v prípade, že celá elektrická infraštruktúra auta je kvôli havárii nefunkčná. A tým je špeciálna záložná batéria, umiestnená tak, aby sa minimalizovalo riziko jej poškodenia.

A práve tá je kameňom úrazu. Žiadne batérie, vrátane záložných lítiových alebo NiMH batérií systému eCall, nemajú nekonečnú životnosť. Občas ich treba vymeniť a práve z tejto výmeny, zväčša nutnej každé tri až päť rokov (v závislosti od značky), si urobili autorizované servisy dobrý biznis.
Pri bežnej servisnej prehliadke môžu byť preto vodiči prekvapení dodatočnými nákladmi na výmenu batérie systému eCall. Na ne si posvietili redaktori nemeckého Focusu, ktorí zistili, že napríklad v jednom z dokumentovaných prípadov si účtoval autorizovaný servis za výmenu záložnej batérie až 170 eur, z toho 110 eur za samotnú batériu a zvyšok za prácu. My sme sa tiež pokúsili zistiť cenové rozpätie výmeny batérie systému eCall a vyšlo nám, že stojí od cca 100 eur až do takmer 280 eur (batéria a práca). Zaujímavé je, že typovo rovnakú batériu je pritom možné zakúpiť na internete za cenu okolo 25 eur. Marža na úrovni cca 350 percent už znie celkom zaujímavo, nie?

Zväčša sa tieto batérie menia automaticky po vopred predpísanom čase, pretože ich reálny stav sa dá zistiť až keď sa k nim technici naozaj dostanú, čo je niekedy dosť komplikované a treba pritom rozobrať časť stredovej konzoly alebo prístrojovej dosky. A keď to už urobia, je ekonomicky efektívnejšie batériu rovno vymeniť, ako kontrolovať jej stav pri každej servisnej prehliadke.
Preto je dôležité, samozrejme ak ste vlastníkom vozidla so systémom eCall, si pred plánovanou servisnou prehliadkou zistiť, či je výmena batérie skutočne potrebná a aké sú náklady na túto službu. Nebojte sa porovnať ceny v rôznych servisoch. Ak je vozidlo v záruke, musíte výmenu absolvovať podľa toho ako je predpísaná, inak hrozí, že o záruku prídete.

Ak je však vozidlo po záruke, je priestor na riešenie situácie oveľa väčší a túto výmenu vám dokážu spraviť aj v neautorizovaných servisoch a s lacnejšími batériami. Samozrejme, všetko má svoje pre a proti. Neodborný prístup totiž môže spôsobiť poškodenie, respektíve znefunkčnenie celého bezpečnostného modulu eCall. Len pre zaujímavosť, ak vás zaujímajú najväčší výrobcovia značkových záložných batérií pre eCall systémy, sú to FDK, GP Batteries, EVE Battery, Varta Microbattery, Panasonic a Tadiran.