Ruský automobilový trh čelí vážnym výzvam, ktoré môžu v roku 2025 viesť k dramatickému poklesu predaja nových osobných áut. Generálny riaditeľ spoločnosti AvtoVAZ Maxim Sokolov 19. novembra uviedol, že ak budú vysoké úrokové sadzby pretrvávať, trh s novými autami by mohol zaznamenať pokles o 21 až 30 percent. Tento pesimistický výhľad je dôsledkom nedávneho zvýšenia kľúčovej úrokovej sadzby Centrálnej banky Ruska na 21 percent, čo je najvyššia úroveň od roku 2003.
Centrálna banka Ruska zvýšila kľúčovú úrokovú sadzbu na 21 percent v októbri 2024 s cieľom obmedziť infláciu spôsobenú masívnymi vojnovými výdavkami. Tento krok však spôsobil zvýšenie nákladov na pôžičky pre spotrebiteľov aj podniky, čo viedlo k zníženiu spotrebiteľských výdavkov a investícií. Sokolov zdôraznil, že ďalšie zvyšovanie kľúčovej sadzby by mohlo ešte viac prehĺbiť pokles trhu. „Veľa bude závisieť od rozhodnutí a signálov Centrálnej banky týkajúcich sa možného zvýšenia kľúčovej sadzby,“ poznamenal.
Čítajte viac Ruský UAZ posiela vlastným vojakom ‘šrot‘. Motory odchádzajú priamo na bojiskuAvtoVAZ, pod ktorý patrí aj najpopulárnejšia ruská značka Lada, je najväčším ruským výrobcom automobilov. Spoločnosť plánovala v roku 2025 vyrobiť 500 000 vozidiel, pričom podobný cieľ si stanovila aj pre tento rok. Avšak pretrvávajúce vysoké úrokové sadzby môžu tieto ambiciózne plány ohroziť. „Je jednoducho nemožné udržať výrobné tempo, ktoré AvtoVAZ nasadil posledné dva až tri roky pri takejto kľúčovej sadzbe,“ varoval Sokolov.
Okrem automobilového priemyslu vysoké úrokové sadzby ovplyvňujú aj ďalšie sektory ruskej ekonomiky. Podľa denníka Izvestia z 13. novembra je približne 30 ruských leteckých spoločností, ktoré zabezpečujú 26 % domácej osobnej dopravy, v roku 2025 ohrozených bankrotom v dôsledku ekonomických tlakov. Tento vývoj naznačuje, že vysoké úrokové sadzby môžu mať výrazný negatívny dopad na celú ruskú ekonomiku.
Čítajte viac Sankcie? V Rusku začali opäť predávať Octavie. A za ‘smiešne‘ peniazeV tomto roku sa v Rusku predá približne 1,7 milióna áut. Avšak s pokračujúcimi vysokými úrokovými sadzbami by tento počet mohol v roku 2025 klesnúť o už spomenutých 300 000 až 400 000 vozidiel. Tento scenár by mal vážne dôsledky pre výrobcov, dodávateľov a celé odvetvie, ktoré už teraz čelí výzvam spojeným so sankciami a ekonomickými obmedzeniami.
Pre ruských spotrebiteľov znamenajú vysoké úrokové sadzby nielen drahšie pôžičky, ale aj obmedzený prístup k financovaniu nákupu nových vozidiel. To môže viesť k odkladaniu nákupov alebo k hľadaniu lacnejších alternatív, čo ďalej znižuje dopyt po nových automobiloch. Výsledkom môže byť zníženie výroby, prepúšťanie a ďalšie negatívne ekonomické dôsledky.