Európski politici sa chvália bezemisnými cieľmi, ktoré sme však schopní dosiahnuť len tak, že „špinavé prvky“ pre čisté elektromobily dovážame z iných krajín, kde sa získavajú za cenu obrovského znečisťovania prostredia. Väčšina z nich sa následne upravuje v Číne, ktorá pritom produkuje obrovské množstvo emisií CO2 v uhoľných elektrárňach, dodávajúcich fabrikám, spracujúcim suroviny potrebnú (dotovanú) elektrinu. Ale ako sa hovorí – čo oko nevidí, to srdce nebolí.
Ukázalo sa však, že aj samotná výroba batérií v Európe je extrémne neekologická. Najnovšie zistenia magazínu Financieel Dagblad, ktoré cituje server Autoforum.cz vrhajú na tento proces nový tieň. Podľa ich šetrenia totiž až tretina všetkých nových batérií vyrobených v Európe končí priamo po výrobe na šrotovisku. Tento alarmujúci údaj poukazuje na vážne problémy vo výrobnom procese, ktoré majú nielen ekonomické, ale aj ekologické dopady.
Čítajte viac Ekologické elektromobily? Toto je odvrátená strana zvyšovania ťažby lítiaVýroba batérií je mimoriadne náročný proces, ktorý zahŕňa približne 20 rôznych fáz. Aj najmenšia chyba v ktorejkoľvek z nich môže spôsobiť, že batéria nebude bezpečne použiteľná. Bežná miera chybných batérií, respektíve batériových článkov, sa pohybuje medzi 15 až 30 %, avšak v niektorých továrňach tento podiel dosahuje až 90 %. Najväčšie problémy nastávajú v okamihu, keď výrobcovia prechádzajú z pilotnej výroby na masovú produkciu. Tá je pritom kľúčová pre znižovanie nákladov, no ak je väčšina produktov nepoužiteľná, náklady naopak rastú.
Elektromobily sú často propagované ako ekologická alternatíva k tradičným autám so spaľovacím motorom. Ak však veľká časť batérií končí ako odpad ešte pred tým, ako sa dostanú do vozidiel, environmentálne výhody sa výrazne znižujú. Navyše, recyklácia batérií je zatiaľ možná len čiastočne a dostupných recyklačných kapacít v Európe je veľmi málo. Napríklad recyklačná továreň v Rotterdame dokáže ročne spracovať len 20-tisíc batériových článkov z elektromobilov, pričom predaj áut s elektrifikáciou ide do miliónov.
Na zistenia magazínu už reagovali automobilky ako Volkswagen a Volvo. Tie potvrdili, že problém je reálny a zatiaľ neexistuje uspokojivé riešenie. Volkswagen argumentuje recykláciou, avšak aj tento proces má svoje limity. Súčasná situácia ukazuje, že bez efektívnejších výrobných procesov a lepších recyklačných kapacít bude ťažké dosiahnuť ekologické ciele, ktoré elektromobily sľubujú.