Je to trochu zamotaný príbeh. Názov Rolls-Royce a logo RR totiž nesú nielen luxusné britské limuzíny, ale aj letecké motory a motory pre armádnu techniku. Obe spoločnosti majú spoločnú históriu, no roku 1973 sa od pôvodného holdingu automobilová divízia odčlenila. Holding tým samozrejme nezanikol. Naopak, naďalej produkuje motory a od roku 2014 doň patrí aj nemecká spoločnosť MTU, ktorá je už desaťročia expertom na armádne naftové agregáty. Napríklad pre tanky, bojové vozidlá alebo lode. Na veľtrhu Euronaval v Paríži sa tak mohol Rolls-Royce pochváliť konceptom nového dieselu MTU 20V4000U83, ktorý nemá veľa spoločného s tými, ktoré poznáme zo sveta áut. Ide totiž o skutočného obra.
Čítajte viac Phantom Goldfinger: Rolls-Royce oslavuje 60. výročie ikonického filmu s agentom 007Vychádza síce už zo známeho 8-valcového motora radu 4 000, ale v porovnaní s ním má o 12 valcov viac. Áno, hovoríme o dieselovom 20-valci. Určený je pre ponorky, ktoré majú mnohé špecifiká. Musia byť tiché, nie je v nich nazvyš miesta a potrebujú byť čo najmenej na hladine. Preto má nový agregát kompaktné rozmery, nové sacie a výfukové potrubie redukujúce hluk a teplo a tiež extrémny výkon, podporený štvoricou turbodúchadiel. Výkon je kľúčový, pretože umožňuje ponorke stráviť čo najviac času pod hladinou. Nový motor totiž slúži ako generátor elektrickej energie pre nabíjanie batérií elektrického pohonu. A čím rýchlejšie toto nabíjanie prebehne, tým kratšie je ponorka zraniteľná.
Čítajte viac Rusi si užívajú: V treťom roku vojny vzrástol predaj Rolls-Royceov aj ustrícPresné parametre sú tajomstvom a tak skoro sa ich asi ani nedozvieme. Je to logické, pretože ide o vojenskú techniku. Podobný motor MTU 20V 8000 M91L pre bežné hladinové plavidlá má však 10 000 kilowattov, takže si môžeme urobiť aspoň približnú predstavu o tom, o aké monštrum ide. Zatiaľ sa tak môžeme kochať aspoň jeho dizajnom. Nad hlavami valcov sa nachádza veľká tlaková nádrž. Štartovanie zabezpečuje práve stlačený vzduch. Pre elektrický štartér by to bola veľká záťaž a navyše by spotreboval drahocennú elektrickú energiu z batérií, ktorú ponorka nutne potrebuje na svoju prevádzku pod hladinou. Ako tvrdí Rolls-Royce, energetické nároky ponoriek sa pritom stále zvyšujú.
Čítajte viac Phantom Scintilla Private Collection: Tento ‘Rolls‘ je poctou soške Spirit of Ecstasy