BMW chce skoncovať s prachom na displejoch. Bude to fungovať?

Veľké displeje v autách sú nepochybne efektné. Ale len ak sú čisté. A to býva málokedy. Väčšinou sú pokryté prachom a odtlačkami prstov. Mníchovská automobilka si však myslí, že by vedela odstrániť aspoň jeden z týchto neduhov.

27.11.2024 12:00
BMW - patent proti prachu Foto:
Prach je nepriateľom displejov v autách. Vyzerá neesteticky, zhoršuje čitateľnosť a v kombinácii s dotykovým ovládaním pôsobí ako brúsny papier.
debata

Poznáte to iste aj vy. V aute máte síce krásny displej infotainmentu, ale ak zasvieti slnko, zrazu na ňom vidieť odtlačky prstov a vrstvu prachu. Nevyzerá to naozaj dobre, ale čo je ešte horšie, takto znečistený povrch zhoršuje v ostrom svetle čitateľnosť. A to už súvisí s bezpečnosťou. Zatiaľ pritom neexistuje žiaden systém, ktorý by znečisteniu dokázal účinne zabrániť. Samozrejme, okrem otravného fyzického očistenia zobrazovacej plochy utierkou. BMW si však myslí, že by dokázalo odstrániť aspoň jeden neduh.

Car-data-is-increasingly-being-used-by-law-enforcement-in-criminal-cases Čítajte viac Google chce patent na systém, ktorý by prevzal riadenie aj proti vôli vodiča

Na Európskom patentovom úrade podalo patent, ktorý má skoncovať s prachovými časticami na obrazovke. Systém označovaný skratkou HAVC počíta s umiestnením výstupov vzduchu na krajoch obrazovky, ktoré zabezpečia laminárne prúdenie vzduchu nad displejom. To má zabrániť usadzovaniu prachových častíc. Automobilka hovorí, že na prívod vzduchu by sa dala využiť klimatizácia vozidla a že existujú rôzne usporiadania vzduchových výstupov, ktoré môžu prúd vzduchu viesť buď horizontálne, alebo vertikálne, v závislosti od dizajnu a usporiadania palubnej dosky.

DeepDrive - elektromotor s dvoma rotormi Čítajte viac DeepDrive: Dvojrotorové elektromotory môžu zvýšiť dojazd na 800 km

Ak by sa podarilo odstrániť usadzovanie prachu z displejov, pôsobilo by to nielen esteticky, ale zlepšila by sa čitateľnosť a v neposlednom rade životnosť displeja, pretože prach v kombinácii s dotykovým ovládaním vytvára na povrchu škrabance. Navrhovaná inovácia má však aj svoje slabé stránky. Nijako nerieši odtlačky prstov a tiež nebráni usadzovaniu prachu, keď je vozidlo zaparkované. Dobrým riešením by bolo preto novú technológiu skombinovať s antistatickou vrstvou, čo by problém usadzovania prachu zminimalizovalo.

Ferrari - vodíkový pohon Čítajte viac Ferrari si patentovalo motor ‘hore nohami‘. Bizarných nápadov je však viac

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #BMW #patent #prach #displeje
Články podľa značiek