Tento rok sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) za prvých desať mesiacov zaregistrovalo 76 552 nových osobných áut (kategória M1). Za rovnaké obdobie roku 2023 to bolo 75 611. Po desiatich mesiacoch teda zaznamenávame v medziročnom porovnaní nárast predaja nových áut o 1,25 percenta.
To znamená, že október bol silný, lebo po prvých troch kvartáloch boli registrácie nových áut v červených číslach – aj keď len o 0,32 percenta. Rozdiel je však malý, takže stále možno hovoriť skôr o stagnácii. Nie je to prekvapivý trend, analytici upozorňovali, že predaj áut bude v roku 2024 stagnovať už na jeho začiatku.
Pozrime sa teda na samotný október. V roku 2024 sa v ňom zaregistrovalo 8 963 nových áut, zatiaľ čo pred rokom to bolo 7 807. To značí, že októbrové registrácie medziročne stúpli o 14,8 percenta. Po troch mesiacoch nepretržitého poklesu je to dobrá správa. Aj keď za oživením môže byť skôr snaha kúpiť auto pred budúcoročným zvyšovaním daní, čo predaje trochu deformuje.
Postupne sa zastavil aj rast podielu elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy), ktorý začal dokonca pozvoľna klesať. Za prvých 10 mesiacov roku 2024 sa ich predalo 3 658, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 4,78 percenta (po 9 mesiacoch bol 4,87 percenta). V roku 2023 sa ich za prvých desať mesiacov predalo 4 468 a ich podiel na trhu bol na úrovni 5,91 percenta. Ide o medziročný pokles na úrovni viac ako 1 jedného percenta, ktorý už začína byť štatisticky významný.
Elektromobily na Slovensku prevažovali nad plug-in hybridmi, no po niekoľkých mesiacoch zväčšovania rozdielu medzi oboma kategóriami to začína vyzerať tak, že ľudia opäť začínajú plug-in hybridom prichádzať na chuť, hoci záujem o elektromobily stále nad nimi mierne prevažuje. Aby sme boli konkrétni – po desiatich mesiacoch sa na Slovensku predalo 1 900 elektromobilov a 1 632 plug-in hybridov. V októbri sa však už druhý mesiac po sebe záujem ľudí opäť presunul od elektromobilov skôr k plug-in hybridom. Elektromobilov sa registrovalo len 179, plug-in hybridov 187.
Pokiaľ sa pozrieme medziročné porovnanie predaja čistých elektromobilov (BEV), tak za prvých 10 mesiacov sa ich na Slovensku predalo už spomenutých 1 900 kusov, zatiaľ čo pred rokom to bolo 1 914. To značí, že aj ich predaj mierne klesá v čase, keď mal radikálne stúpať, samozrejme, ak chceme dodržať termín zákazu spaľovacích motorov v nových autách roku 2035 . Pritom čisto za október ich predaj dokonca medziročne výrazne klesol. V tomto roku sa ich predalo v októbri 179, pred rokom to bolo 269. To značí pokles o vyše 33 percent, čo je druhý výrazný mesačný pokles za sebou (v septembri predaj elektromobilov klesol o 25 percent).
Väčšiu výpovednú hodnotu než predané kusy má trhový podiel elektromobilov. Ten bol za prvých desať mesiacov roku 2024 na úrovni 2,48 percenta, zatiaľ čo v rovnakom období roku 2023 to bolo 2,54 percenta. Je to vôbec po prvýkrát v tomto roku, čo podiel elektromobilov v celkovom medziročnom porovnaní klesol. V počte elektromobilov patríme prakticky na úplný chvost celej EÚ.
Čítajte viac Sandero stále na čele. Toto je 50 najpredávanejších áut v Európe za prvých 9 mesiacovAž do mája v predaji čistých elektromobilov dominovala Škoda, no po prvom polroku ju „preskočili“ Volkswagen a Kia a v auguste aj Mercedes-Benz. Po desiatich mesiacoch predal Volkswagen 347 čistých elektromobilov a s veľkým náskokom v ich predaji vedie pred Kiou (239 predaných kusov). Na 3. miesto sa opäť vrátila Škoda Auto (209 kusov), v tesnom závese za ňou je Mercedes-Benz (201 kusov) a prvú päťku dopĺňa ešte BMW (179 kusov).
Vo vyššie uvedených číslach však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR. To je dosť zásadný rozdiel, pretože podľa štatistík, ktoré poskytla Pravde SEVA (Slovenská asociácia pre elektromobilitu) patrí Tesla k popredným elektroznačkám na Slovensku.
Čítajte viac Kvíz: Spoznáte bez loga autá, ktoré prišli na trh v roku 1999? Aj bez chytákov to nie je ľahkéAk sa pozrieme na registrácie osobných áut za prvých desať mesiacov z pohľadu úspešnosti jednotlivých modelov, tak lídrom rebríčku top 20 najpredávanejších modelov na Slovensku je s veľkým náskokom Škoda Octavia. Úspech mladoboleslavskej značky zvýraznila aj Fabia, ktorá sa ešte v septembri dostala na 2. miesto, z ktorého vytlačila Hyundai i30 a v tomto mesiaci náskok pred ním výrazne navýšila. A do tretice sa darilo crossoveru Kamiqu. Ten sa v októbri v kategórii SUV a crossoverov dostal pred Kiu Sportage a po desiatich mesiacoch tejto najpopulárnejšej kategórii po prvýkrát v tomto roku kraľuje. Navyše v rebríčku top 20 najpredávanejších áut bez rozdielu kategórie týmto odsunul kórejské SUV z prvej päťky.
Pomerne dramatická situácia je na posledných štyroch miestach rebríčku (17. až 20. priečka), keď modely na nich (Škoda Superb, VW Golf, Toyota RAV4 a Toyota C-HR) delí len 14 predaných áut.
Škoda má v top 20 hneď 7 zástupcov (z toho 6 v prvej desiatke), troch majú Hyundai, Toyota a Volkswagen a dvoch má Kia. Po jednom zástupcovi v rebríčku majú Dacia a Citroën. Je v ňom tak zastúpených len 7 značiek, pričom približne každý tretí model je značky Škoda.
V medziročnom porovnaní patria k najväčším skokanom VW T-Cross na 11. mieste (pred rokom 31.) a VW Golf na 18. mieste (pred rokom 39.). Naopak, výraznejší pokles zaznamenal 13. Hyundai Tucson (pred rokom 7.).
Nasleduje rebríček 20 najpredávanejších áut na Slovensku za prvých 10 mesiacov roku 2024 aj s medziročným porovnaním.