Krízu VW už aj vidieť. V prístavoch sa hromadia nepredané elektromobily. Niektoré tam stoja aj rok

Reportáž nemeckého magazínu Bild ukazuje, že stávka Volkswagenu na elektrickú kartu bola riskantným krokom. Vyrobené autá niet komu predať.

28.11.2024 16:00
VW - nepredané auta 2024 Foto:
Nemecký Bild odhaduje, že na odstavných plochách neďaleko Essenu sa momentálne nachádza 6 000 áut, ktoré niet komu doručiť.
debata (20)

Volkswagen sa pred pár rokmi rozhodol, že bude najväčším výrobcom elektromobilov na svete a že v súboji porazí aj americkú Teslu. Nielenže sa mu to do dnešných dní nepodarilo, ale najväčšieho výrobcu áut v Európe to doviedlo do krízy, ktorá nemá obdobu v jeho histórii. Dôsledkom série zlých manažérskych rozhodnutí je veľký záchranný plán, ktorý počíta s bezprecedentnými úspornými opatreniami. Volkswagen plánuje zatvoriť tri nemecké závody, prepúšťať tisíce zamestnancov a tým, ktorých si ponechá, chce znížiť platy. Nič na tom nezmení ani hnev odborov, najmä združenia IG Metall.

Situácia je naozaj vážna. Šéf divízie osobných áut Volkswagenu Thomas Schäfer nedávno priznal, že spoločnosť momentálne nezarába dostatočne na predaji áut, a že nemecké závody sú v porovnaní s nákladmi iných fabrík značky príliš drahé. Šéf ľudských zdrojov VW Gunnar Kilian zas dodal, že reštrukturalizácia je nevyhnutná, aby si automobilka zabezpečila finančnú stabilitu. Dôvodom toho všetkého sú nadbytočné výrobné kapacity, najmä na výrobu elektromobilov vzhľadom na stagnujúci dopyt. Dokonca je to už aj vidieť, ako ukazuje reportáž nemeckého magazínu Bild.

Ten priniesol desivé fotografie tisícok nepredaných áut, ktoré Volkswagen skladuje v prístavoch. Tak trochu pripomínajú snímky z USA, keď musela nemecká automobilka v reakcii na megaškandál Diselgate vykupovať od amerických zákazníkov desaťtisíce áut s naftovým motorom. Tieto sú ale nové a bezchybné, no i tak „hnijú“ na odstavných plochách na severe Essenu, v oblasti neďalekého mestského prístavu, ktorý je obrím prekladiskom áut v Nemecku. Čo je šokujúce, podľa Bildu už niet kam autá dávať, plochy sú obsadené takmer do posledného miesta.

„Nikdy predtým som tu nič podobné nezažil, a to tu už pracujem viac ako desať rokov,“ hovorí jeden zo zamestnancov pre Bild. „Autá len prichádzajú, ale takmer žiadne neodchádzajú,“ dodáva. Bild odhaduje, že len na tomto mieste skladuje Volkswagen približne 6 000 vozidiel, prevažne elektrických. Autá sú dokonca naložené aj na kamiónoch, pretože ich niet kam zložiť. Pri cene približne 50 000 eur za kus sa hodnota tohto „parkoviska“ odhaduje minimálne na 300 miliónov eur. „Je tu veľa áut, ktoré boli dovezené pred viac ako šiestimi mesiacmi, ale sú tu aj nejaké, ktoré tu stoja už viac ako rok,“ hovorí zamestnanec.

A prečo nie sú doručené zákazníkom? „Po prvé sú príliš drahé a po druhé je čoraz jasnejšie, že táto stratégia elektromobilov nefunguje tak, ako si výrobcovia sľubovali. Chýba tiež infraštruktúra a dojazd. Teraz máme problém všetci,“ konštatuje zamestnanec. Kríza má však aj svojich víťazov. Napríklad prekladiská zažívajú zlaté časy, pretože výrobcovia áut im musia platiť parkovné. Profitovať by mohli aj zákazníci. „Výrobcovia sa pravdepodobne pokúsia zbaviť ťažko predajných modelov pomocou masívnych zliav. Očakávam ich do konca roka,“ povedal pre Bild automobilový expert Frank Schwope.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 20 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #elektromobily #predaje áut #predaj elektromobilov
Články podľa značiek