
Pamätáte si na rok 2016, keď Škoda zvažovala vstup na americký trh? V tom čase bola doslova hviezdou koncernu Volkswagen a darilo sa jej všade, kde sa objavila. V Číne, Austrálii, Rusku či v niektorých juhoamerických krajinách. Tak prečo nie v USA? Navyše nebola zaťažená kauzou Dieselgate ako Volkswagen, a tak sa zdalo, že pre koncern by bola jej prítomnosť za Atlantikom liekom na klesajúce predaje. Lenže nakoniec z toho nič nebolo. Koncern VW poveril Škodu inými úlohami, napríklad vývojom lacnejšej platformy MQB A0 pre Indiu a riešiť potrebovala aj nedostatočné výrobné kapacity.

Dokonca jej vtedajší šéf Herbert Diess bojoval za nový výrobný závod v Turecku. Našťastie nikdy nevyrástol, pretože potom prišla celosvetová pandémia, čipová kríza, pád predaja v Číne a nakoniec strata ruského trhu po začiatku vojny na Ukrajine. Koncern VW sa však stále nevzdal myšlienky preraziť výraznejšie v USA. Materskej značke VW sa tam totiž nikdy nedarilo tak, ako si predstavovala a ani Audi si za oceánom nikdy nevybudovalo postavenie rovné BMW či Mercedesu-Benz. Teraz to koncern skúša novou značkou elektrických SUV a pikapov Scout a tiež chce na americký trh uviesť značku Cupra. Tá je jednou z najrýchlejšie rastúcich značiek v Európe, no súčasná kríza jej nedovoľuje takpovediac roztiahnuť krídla.

O vstupe Cupry na americkú pôdu sa hovorilo už v marci. Vtedy ešte so zámerom ponúknuť výlučne elektromobily, no odvtedy sa veci zmenili. Cupra plánuje predávať aj benzínové a plug-in hybridné modely. Teraz ide do tuhého. Cupra vytvorila svoju severoamerickú divíziu Cupra USA pod vedením Bernharda Bauera, bývalého šéfa Cupry pre nemecký trh. Tiež podpísala zmluvu s americkou predajnou sieťou Penske Automotive Group, ktorá je jednou z najväčších v USA. Šéf značky Wayne Griffiths uviedol, že silná distribučná a maloobchodná stratégia je nevyhnutná pre úspech v USA a že prítomnosť Penske Automotive Group na trhu a jej skúsenosti s inými značkami Volkswagen Group z nej robia sľubného partnera.

Zatiaľ nie je známe, ktoré modely sa do USA dostanú, už len preto, že celý projekt sa má uskutočniť do roku 2030. V tom čase môže teda portfólio Cupry vyzerať inak ako dnes. Griffiths ale potvrdil minimálne elektrický Formentor, pravdepodobne jeho budúcu generáciu, a jedno väčšie elektrické SUV, ktoré by sa malo vyrábať priamo v USA. Teritóriom Cupry má byť východné a západné pobrežie, ako aj takzvaný „slnečný pás“. „Každý potrebuje niekde rásť, mať druhú nohu, na ktorej môže stáť, a Cupra študuje, ako sa môže dostať do iných regiónov,“ povedal šéf Volkswagenu Thomas Schäfer, pod ktorého spadá aj Seat a Škoda.

Podľa predbežných údajov spoločnosti Dataforce predaj Cupry v Európe do októbra dosiahol 180 582, čo je o 10-percentný medziročný nárast. Najpredávanejším modelom v Európe je pritom Formentor, ktorého sa do októbra predalo 80 592 kusov. Nasleduje Leon s 46 399 registráciami a hatchback Born, ktorý si zaknihoval 33 319 predajov.