Pamätáte si na rok 2016, keď Škoda zvažovala vstup na americký trh? V tom čase bola doslova hviezdou koncernu Volkswagen a darilo sa jej všade, kde sa objavila. V Číne, Austrálii, Rusku či v niektorých juhoamerických krajinách. Tak prečo nie v USA? Navyše nebola zaťažená kauzou Dieselgate ako Volkswagen, a tak sa zdalo, že pre koncern by bola jej prítomnosť za Atlantikom liekom na klesajúce predaje. Lenže nakoniec z toho nič nebolo. Koncern VW poveril Škodu inými úlohami, napríklad vývojom lacnejšej platformy MQB A0 pre Indiu a riešiť potrebovala aj nedostatočné výrobné kapacity.
Čítajte viac Prvá jazda: nová Cupra Terramar. V Španielsku sme vyskúšali auto, na ktoré čakajú mnohíDokonca jej vtedajší šéf Herbert Diess bojoval za nový výrobný závod v Turecku. Našťastie nikdy nevyrástol, pretože potom prišla celosvetová pandémia, čipová kríza, pád predaja v Číne a nakoniec strata ruského trhu po začiatku vojny na Ukrajine. Koncern VW sa však stále nevzdal myšlienky preraziť výraznejšie v USA. Materskej značke VW sa tam totiž nikdy nedarilo tak, ako si predstavovala a ani Audi si za oceánom nikdy nevybudovalo postavenie rovné BMW či Mercedesu-Benz. Teraz to koncern skúša novou značkou elektrických SUV a pikapov Scout a tiež chce na americký trh uviesť značku Cupra. Tá je jednou z najrýchlejšie rastúcich značiek v Európe, no súčasná kríza jej nedovoľuje takpovediac roztiahnuť krídla.
Čítajte viac Cupra Leon má po facelifte. Opäť je ďalej od SeatuO vstupe Cupry na americkú pôdu sa hovorilo už v marci. Vtedy ešte so zámerom ponúknuť výlučne elektromobily, no odvtedy sa veci zmenili. Cupra plánuje predávať aj benzínové a plug-in hybridné modely. Teraz ide do tuhého. Cupra vytvorila svoju severoamerickú divíziu Cupra USA pod vedením Bernharda Bauera, bývalého šéfa Cupry pre nemecký trh. Tiež podpísala zmluvu s americkou predajnou sieťou Penske Automotive Group, ktorá je jednou z najväčších v USA. Šéf značky Wayne Griffiths uviedol, že silná distribučná a maloobchodná stratégia je nevyhnutná pre úspech v USA a že prítomnosť Penske Automotive Group na trhu a jej skúsenosti s inými značkami Volkswagen Group z nej robia sľubného partnera.
Čítajte viac Test: Modernizovaná Cupra Leon. So Seatom si ju už rozhodne nepomýliteZatiaľ nie je známe, ktoré modely sa do USA dostanú, už len preto, že celý projekt sa má uskutočniť do roku 2030. V tom čase môže teda portfólio Cupry vyzerať inak ako dnes. Griffiths ale potvrdil minimálne elektrický Formentor, pravdepodobne jeho budúcu generáciu, a jedno väčšie elektrické SUV, ktoré by sa malo vyrábať priamo v USA. Teritóriom Cupry má byť východné a západné pobrežie, ako aj takzvaný „slnečný pás“. „Každý potrebuje niekde rásť, mať druhú nohu, na ktorej môže stáť, a Cupra študuje, ako sa môže dostať do iných regiónov,“ povedal šéf Volkswagenu Thomas Schäfer, pod ktorého spadá aj Seat a Škoda.
Čítajte viac Cupra Formentor: Agresívny facelift, ale už bez 5-valca. VZ5 je minulosťPodľa predbežných údajov spoločnosti Dataforce predaj Cupry v Európe do októbra dosiahol 180 582, čo je o 10-percentný medziročný nárast. Najpredávanejším modelom v Európe je pritom Formentor, ktorého sa do októbra predalo 80 592 kusov. Nasleduje Leon s 46 399 registráciami a hatchback Born, ktorý si zaknihoval 33 319 predajov.