Len nedávno sme písali, že pod šéfom Stellantisu Carlosom Tavaresom sa kýve stolička a kompetentní už začali s hľadaním jeho možnej náhrady. Vyzerá to tak, že sa s tým budú musieť poponáhľať. Tavares totiž včera nečakane odstúpil zo svojej funkcie s okamžitou platnosťou. Správna rada koncernu rezignáciu prijala. Tento krok prichádza po zverejnení zlých finančných výsledkov a z nich vyplývajúcich strategických nezhodách v rámci spoločnosti.
Tavares síce urobil zo Stellantisu jeden z najziskovejších koncernov v automobilovom priemysle, no za cenu prepúšťania a radikálneho znižovania nákladov, pritom si ale vybojoval jeden z historicky najvyšších manažérskych platov, rátaný ročne v desiatkach miliónov eur.
Problémy sa však postupne hromadili. Najviac sa prejavili v Severnej Amerike, kde predaj a zisky výrazne poklesli a cena akcií klesla o viac ako tretinu. Aj preto tam približne pred rokom prebehol jeden z najväčších štrajkov v americkom automobilovom priemysle. Tavares s kvôli znižovaniu nákladov a „protežovaniu francúzskych značiek“ pohádal aj s talianskou vládou a nedávno sa dostal do konfliktu aj s ďalšími európskymi výrobcami automobilov, združenými v organizácii ACEA (odtiaľ Stellantis vystúpil už pred cca dvomi rokmi).
Čítajte viac Tavares na odstrel? Pod jedným z najvplyvnejších automobilových manažérov sa kýve stoličkaZdruženie chce, aby Európska únia o dva roky odložila zavedenie prísnejších emisných cieľov pre autá, ktoré je naplánované na rok 2025. Ak ich automobilky nebudú spĺňať, hrozia im miliardové pokuty. Stellantis, združujúci 14 značiek, sa však k tejto iniciatíve nepridal, práve naopak – zavedenie kvót podporil.
Napokon sa proti Tavaresovi „vzbúrili“ jeho vlastní obchodníci, respektíve predajcovia áut značiek, patriacich do koncernu. Štyri asociácie zastupujúce európskych predajcov Stellantisu požiadali EÚ, aby poskytla odvetviu viac času na splnenie prísnejších cieľov v oblasti flotilových emisií. Pridali sa tak k iniciatíve združenia ACEA, ktorú Tavares jednoznačne odmietol.
Popri týchto problémoch sa začali prejavovať aj slabiny Tavaresovej koncepcie, zameranej na predaj drahších áut s vyššou pridanou hodnotou a prílišnú unifikáciu značiek v snahe ďalej znižovať náklady. Klienti o modely 14 značiek Stellantisu s unifikovanými motormi, vysokými cenami a podobných dizajnom začali strácať záujem.
Koncern v septembri znížil svoju prognózu prevádzkového zisku za rok 2024 a uviedol, že tento rok „spáli hotovosť až 10 miliárd eur“, pretože sa zaviazal zredukovať produkciu a ponúknuť veľké zľavy na oživenie predaja v USA.
Tieto faktory výrazne ovplyvnili hospodárske výsledky spoločnosti v roku 2024. Tavares preto čelil čoraz väčšej kritike, čo viedlo k napätiu medzi hlavnými akcionármi a predstavenstvom spoločnosti. Podľa denníka Financial Times sa v posledných týždňoch objavili rozdielne názory medzi Tavaresom a predstavenstvom ohľadom reakcie na pokles predajov a dlhodobého smerovania spoločnosti.
Čítajte viac Šéf Stellantisu sa už háda takmer s každým. Aj s vlastnými predajcamiPo Tavaresovej rezignácii bude spoločnosť dočasne riadená výkonným výborom pod vedením predsedu predstavenstva Johna Elkanna. Stellantis plánuje v prvej polovici roka 2025 vymenovať nového generálneho riaditeľa. Tavaresov odchod prichádza v čase, keď Stellantis čelí významným výzvam, vrátane veľkej automobilovej krízy v Európe, narastajúcich zásob, poklesu záujmu o elektromobily a tlaku zo strany konkurencie. Stellantis nečaká rozhodne jednoduché obdobie a sme zvedaví, kto napokon dostane dôveru, aby ním koncern úspešne previedol.
Carlos Tavares začal svoju kariéru v roku 1981 v spoločnosti Renault ako testovací inžinier. Postupne sa vypracoval na riaditeľa projektu Renault Mégane II. V rokoch 2004 až 2011 pôsobil v spoločnosti Nissan, kde zastával rôzne vedúce pozície. V roku 2014 sa stal generálnym riaditeľom Groupe PSA (Peugeot-Citroën), kde úspešne viedol spoločnosť k ziskovosti po niekoľkých rokoch strát. Pod jeho vedením došlo v roku 2021 k fúzii Groupe PSA s Fiat Chrysler Automobiles, čím vznikol koncern Stellantis.