Američania zverejnili dáta o priemernej spotrebe nových áut za tento rok. Ten sa síce ešte neskončil, ale na základe vývoja trhu už možno predpokladať výsledok. A je pozitívny, pretože konzumácia paliva amerického autoparku kontinuálne klesá už celé desaťročia. V porovnaní s rokom 2004 sú americké autá úpornejšie o 31 % a v porovnaní s rokom 1975 je to dokonca o 54 % menej. Aká je teda priemerná spotreba v súčasnosti? Priemerné americké auto spotrebuje 8,7 litra benzínu. V roku 1975 to bolo neskutočných 18 litrov.
Čítajte viac Koľko ‘žerú‘ elektromobily naozaj? Tu sú výsledky 116 áutNa znižovaní spotreby sa podieľa aj rastúci podiel elektromobilov, i keď tvoria len 10 % na celkových registráciách. Ich spotreba sa v USA prepočítava na benzínový ekvivalent. Prvé husle hrá v úspornosti za Atlantikom Tesla a Rivian, no o slovo sa hlási aj Mercedes-Benz. Až 25 % jeho tamojších predajov tvoria práve elektromobily. Preto je po Tesle druhou najčistejšou automobilkou. Dobré výsledky dosahujú aj Hyundai, Honda, Kia a BMW. Prekvapujúca je len pozícia Toyoty, ktorá síce exceluje hybridmi, ale nepredáva takmer žiadne elektromobily. Preto je až na šiestej priečke.
Oveľa smädnejšie sú autá koncernu Stellantis, respektíve jeho americkej divízie, pretože taký Jeep či RAM sa špecializujú na veľké SUV a pikapy. Priemerná spotreba áut Stellantisu je tak 10,1 litra. A oveľa lepšie na tom nie je ani Ford so spotrebou 9,9 a GM so spotrebou 9,8 litra. Aj tieto značky žijú totiž najmä z predajov SUV a pikapov. Veď taký pikap Ford F-150 je dlhoročným bestsellerom amerického trhu bez rozdielu tried. Európa je na tom z hľadiska zloženia autoparku lepšie. Zákazníci uprednostňujú menšie modely, než aké sa premávajú po amerických cestách.
Čítajte viac Toto je 5 rád, ako v zime ušetriť za palivo. A sú jednoduchéTakže priemer benzínových áut je podľa WLTP 6,38 a naftových len 5,8 litra paliva na 100 km. Priemer znižujú aj plug-in hybridy a elektromobily. Paradoxne, na starom kontinente spotreba a emisie mierne rastú. Je to dané novou, prísnejšou metodikou WLTP zavedenou pred pár rokmi, módou SUV, ktoré majú pre horšiu aerodynamiku a vyššiu hmotnosť väčšiu spotrebu, a v neposlednom rade klesajúcim podielom úsporných naftových áut po škandále Dieselgate. Stagnujúci predaj áut s nulovými emisiami to vykompenzovať nedokáže.
Priemerná spotreba áut v USA podľa značiek (2024)
Značka | Priemerná spotreba (l/100 km) |
---|---|
Tesla | 2,0 |
Mercedes | 7,8 |
Hyundai | 7,8 |
Honda | 7,9 |
Kia | 7,9 |
BMW | 8,1 |
Nissan | 8,2 |
Toyota | 8,3 |
Subaru | 8,4 |
VW | 8,4 |
Mazda | 8,5 |
GM | 9,8 |
Ford | 9,9 |
Stellantis | 10,1 |
Spolu | 8,4 |
Najúspornejšie autá v USA podľa rokov
Rok | Model | Palivo | Reálna spotreba (l/100 km) |
---|---|---|---|
1975 | Honda Civic | benzín | 8,3 |
1980 | VW Rabbit (Golf) | nafta | 5,8 |
1985 | GM Sprint | benzín | 4,7 |
1990 | GM Metro | benzín | 4,4 |
1995 | Honda Civic | benzín | 5,0 |
2000 | Honda Insight | hybrid | 4,1 |
2005 | Honda Insight | hybrid | 4,4 |
2010 | Honda FXC | vodík | 3,9 |
2015 | BMW i3 | elektro | 1,9 |
2020 | Tesla 3 | elektro | 1,7 |
2024 | Hyundai Ioniq 6 | elektro | 1,7 |