Fio bankaFio banka

Zatknutie Ghosna Nissanu nepomohlo. Po šiestich rokoch je ešte slabší

Je to už šesť rokov, čo japonská polícia zatkla na letisku v Tokiu Carlosa Ghosna, šéfa automobiliek Renault, Nissan a Mitsubishi. Nissan tým ale nič nezískal. Renault nechcel, ale teraz hľadá nového partnera.

05.12.2024 12:00
Carlos Ghosn Foto:
Zatknutie bývalého šéfa Nissanu Carlosa Ghosna japonskej automobilke nijako nepomohlo. Môžeme sa len domnievať, čo by bolo, ak by sa tak roku 2018 nestalo.
debata

Presne 19. novembra 2018 sa na tokijskom letisku Haneda začal jeden z najväčších korporátnych škandálov desaťročia. Zatknutie Carlosa Ghosna, vtedajšieho šéfa aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi, odhalilo hlboké rozpory medzi japonskými a francúzskymi partnermi. Japonskí predstavitelia obvinili Ghosna z finančných manipulácií a zneužitia finančných prostriedkov Nissanu na osobné účely. Ghosn, ktorý následne z Japonska utiekol, obvinenia dodnes odmieta a tvrdí, že sa stal obeťou sprisahania japonských nacionalistov v Nissane, ktorí chceli ochrániť nezávislosť automobilky pred prílišným vplyvom Renaultu. Dnes žije v Libanone, kde sa naň nevzťahuje medzinárodný zatykač.

Sprisahanie či nie?

Svedectvá z procesov odhalili, že vedúci predstavitelia Nissanu – šéf interného auditu, právneho oddelenia a oddelenia globálnych vládnych vzťahov – začali vyšetrovanie Ghosna už začiatkom roka 2018. Namiesto formálneho prerokovania v rámci predstavenstva sa kľúčové rozhodnutia robili na neformálnych stretnutiach mimo kancelárií Nissanu. Vedúci pracovníci predložili svoje podozrenia priamo prokurátorom a otvorene sa postavili proti plánom na užšiu integráciu Nissanu s Renaultom. Zatiaľ čo prokurátori tvrdia, že prípad bol čisto o Ghosnových pochybeniach, samotná aliancia sa začala rozpadávať. Nissan, kedysi silnejší z partnerov, sa dnes ocitol v pozícii oslabeného hráča.

191202-02 13-1200x800 Čítajte viac Nissan znižuje výrobu a prepustí 9 000 ľudí. Riaditeľ sa vzdá polovice platu

Po Ghosnovom odchode sa spolupráca medzi Renaultom a Nissanom výrazne oslabila. Obaja partneri navzájom znížili svoje podiely na 15 % a rozpustili spoločné projekty. Renault sa rozhodol pre vlastnú cestu, pričom výrazne investoval do elektrickej divízie Ampere, zatiaľ čo Nissan hľadal nový strategický smer. Čo však nasledovalo, bolo ešte prekvapujúcejšie. Nissan, ktorý sa snažil zachovať svoju nezávislosť, sa obrátil na japonskú automobilku Honda, aby s ňou spolupracoval na vývoji elektromobilov, softvéru a nákupu. Tento krok mnohí analytici interpretujú ako pokus Nissanu spolupracovať len s japonskými partnermi po tom, čo nevyšli jeho vzťahy s tými zahraničnými.

Vyjde plán záchrany?

Dôvody na hľadanie partnera sú zrejmé. Finančné výsledky Nissanu sa od Ghosnovho zatknutia výrazne zhoršili. Cena akcií, ktorá sa roku 2018 pohybovala na úrovni 1 105 jenov (7,75 dolára), klesla na rekordné minimum 400 jenov (2,81 dolára). Spoločnosť vykázala stratu a zaznamenala až 85 % pokles prevádzkového zisku. Dostáva sa tak do hľadáčika špekulatívnych investorov. Skupiny ako ECM Master Fund a Oasis Management zvýšili svoje podiely v Nissane, pričom využívajú nízku hodnotu akcií na získanie vplyvu. Niektorí odborníci dokonca špekulujú, že Honda by mohla odkúpiť časť akcií Nissanu, čím by sa posilnilo ich partnerstvo.

Carlos Ghosnn - loď Ferreti Čítajte viac Právnická bitka Nissanu s Ghosnom pokračuje. Tentoraz prišiel o jachtu

Makoto Uchida, generálny riaditeľ Nissanu, v snahe o nápravu oznámil už niekoľko plánov obnovy. Posledný z nich zahŕňa zníženie pracovných miest o 9 000 zamestnancov, zníženie výrobnej kapacity o 25 %, zníženie fixných nákladov o 2,1 miliardy dolárov a zmenu harmonogramov uvedenia nových modelov. Carlos Ghosn pritom zostáva jedným z najväčších kritikov súčasného vedenia Nissanu. „Sme späť tam, kde bol Nissan pred rokom 1999. Je to plytvanie, a čo je ešte horšie, teraz je tu ešte menšia nádej,“ povedal. Ghosnove slová odzrkadľujú skutočnosť, že Nissan, ktorý kedysi zachraňoval Renault svojimi ziskami a technológiami, sa dnes ocitol v pozícii outsidera. Naopak, Renault rastie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Nissan #Renault #Mitsubishi #Carlos Ghosn
Články podľa značiek