Neukradnuteľné auto neexistuje. Môžete byť vlastníkom najmodernejšieho modelu s GPS a špičkovým alarmom, no ani to vás pred zlodejmi ochrániť nemusí. No zlodeji bojujú vždy s časom a tak je pravdepodobné, že si vyberú auto so slabšou ochranou.
Mechanické otvorenie
Najmenej chránené sú staré autá z osemdesiatych či deväťdesiatych rokov. Ich zabezpečenie je pre zlodejov hračkou. Klasický zámok vedia prekonať planžetou alebo auto otvoriť zvnútra pomocou drôtu prestrčeného medzi oknom a tesnením dverí. Prípadne rozbijú najmenšie z okienok. Potom stačí spojiť príslušné káble vedúce do spínacej skrinky a auto naštartuje.
Nie je to síce až také jednoduché, ale profesionálnym zlodejom to problémy nerobí. O to menej, že na internete sú k dispozícii schémy elektrických sústav prakticky všetkých áut. Navyše sa zvyknú špecializovať na konkrétne modely. V prípade koncernových áut je ochrana viac-menej rovnaká, takže keď vedia prekonať ochranu napríklad starého Golfu, zvládnu aj Seat či Škodu.
Ochrana: Dôležité je zlodejom prácu skomplikovať. Minimálne imobilizérom či mechanickou ochranou, napríklad zamknutím radiacej páky alebo volantu. Stále účinný je aj tajný vypínač, ktorý vyradí nejaký elektrický okruh, napríklad palivové čerpadlo. Platí, že zlodeji nemajú radi neštandardnú ochranu. Preto si radšej vyberú inú obeť.Výmena riadiacej jednotky
Pri novších autách z deväťdesiatych rokov musia zlodeji prekonať nielen mechanické zábrany, ale aj elektroniku. Najmä imobilizér a alarmy. Miesto toho, aby sa zaoberali zložitým oklamaním riadiacej elektroniky, použijú radšej vlastnú riadiacu jednotku. Najprv odpoja akumulátor, čím vyradia alarm a následne zamenia pôvodnú jednotku za vlastnú. Tá im umožní auto otvoriť aj naštartovať.
Čítajte viac Dá sa vaše auto ukradnúť predlžovačom signálu? Odpoveď nájdete v zoznameAk sa zlodeji špecializujú na najviac žiadané modely na čiernom trhu, stačí im mať pripravených niekoľko vlastných riadiacich jednotiek. Ponuka koncernových áut s rovnakou elektronikou je pritom obrovská.
Ochrana: Opäť platí, že zlodejom skomplikuje situáciu akékoľvek dodatočné mechanické či elektronické zabezpečenie. Navyše je možné skomplikovať prístup k samotnej riadiacej jednotke.Vstup do elektroniky cez port OBD
Pri novších autách z konca deväťdesiatych rokov majú zlodeji ešte menej práce. Každé auto je totiž vybavené portom OBD (On-Board Diagnostics). Je to akási brána do elektroniky auta, ktorú využívajú servisy pri diagnostike alebo pri technickej kontrole. S nástupom druhej generácie OBD-II (EOBD) sú navyše tieto porty identické. To zľahčuje prácu nielen technikom v servisoch, ale aj zlodejom. Jednoducho sa cez tento prístupový bod „napichnú“ na elektroniku vášho auta.
Potom nie je problém preprogramovať riadiacu jednotku, vyradiť elektronickú ochranu a naštartovať. Auto vôbec nespozná, že za jeho volantom nesedí majiteľ. Najviac ohrozené sú opäť koncernové autá, ktoré schádzajú v miliónových sériách s identickou ochranou a identickou elektronikou.
Ochrana: Stále platí účinnosť mechanických zábran, ktoré berú zlodejom drahocenný čas. Podobne ako pri riadiacich jednotkách je navyše možné skomplikovať prístup k portu OBD nejakou dodatočnou zábranou.Zosilnenie signálu bezkľúčového prístupu
Je známe, že módny a hojne používaný systém bezkľúčového odomykania a štartovania je komfortný nielen pre majiteľov áut, ale bohužiaľ aj pre zlodejov. Pomocou jednoduchého zosilňovača signálu elektronického modulu dokážu totiž zlodeji oklamať elektroniku auta, ktorá si myslí, že majiteľ je na blízku. Ten ale sedí kdesi v kaviarni alebo je jednoducho doma. Ani netuší, že jeho auto práve ktosi otvoril a dokonca naštartoval.
Z bezpečnostných dôvodov auto funguje aj po tom, čo sa vzdiali od signálu. Zlodeji ho tak môžu odviezť a s jeho elektronikou sa „pohrať“ až na bezpečnom mieste. Takže novšie auto nemusí byť pred krádežou chránené lepšie ako staré. Skôr naopak.
Ochrana: Mechanické zabezpečenie je stále účinnou formou ochrany. Čo sa týka bezkľúčového prístupu a štartovania, je lepšie ho nemať, respektíve si vybrať model, ktorý má proti tomuto typu krádeže softvérovú ochranu. Môžete tiež deaktivovať váš kľúč, ktorý nebude vydávať žiaden signál. Návod nájdete v príručke auta. Je to ale trochu otravné.Vlámanie a krádež kľúčov
Nie, teraz nehovoríme o vlámaní do auta, ale o vlámaní k vám domov. Prečo? Zlodeji si jednoducho prídu po kľúče od vášho auta. A ak ich majú, nemusia sa zapodievať žiadnym prekonávaním ochrany. Nepomôže mechanické ani elektronické zabezpečenie. Problémom je, že ľudia si nechávajú kľúče od áut na prístupných miestach, napríklad hneď za dverami. Deje sa to častejšie, než by ste očakávali. Napríklad vo Veľkej Británii je to najčastejší spôsob krádeží áut.
Ochrana: Dávajte si pozor na kľúče od vášho auta a nenechávajte ich na ľahko dostupných miestach. Prípadne zvýšte ochranu vášho bytu, domu či garáže proti vlámaniu.Odtiahnutie vozidla
Tento spôsob krádeže nie je síce frekventovaný, ale je veľmi účinný. Odťahovacie auto v uliciach miest dnes nebudí žiadnu veľkú pozornosť. Zväčša sa tak deje v prípade objednávky na drahé a dobre chránené vozidlo, ktoré nie je možné odblokovať priamo na mieste. Zlodeji potrebujú viac času, a tak si ho odvezú priamo do dielne. Problémom môže byť GPS, pomocou ktorého majiteľ sleduje polohu auta. Preto zlodeji auto odvezú najprv na nejaké neutrálne miesto. Až potom, keď o vozidlo nik nejaví záujem, prevezú ho do svojej garáže.
Ohrana: Chrániť sa pred odtiahnutím nie je v podstate možné. Systémom sledovania vozidla však môžete mať prehľad o tom, kde sa vaše auto nachádza. Tento systém je ale pomerne drahý a tak sa oplatí len pri autách vyššej hodnoty.