Taliansky vicepremiér a minister dopravy Matteo Salvini po náhlom a nečakanom odstúpení šéfa Stellantisu Carlosa Tavaresa vyhlásil, že hlavný problém tohto nadnárodného koncernu združujúceho 14 značiek spočíva v jej vlastníckej štruktúre, výkonný riaditeľ je jej iba poplatný.
Približná vlastnícka štruktúra Stellantisu je nasledovná:
- Exor N.V. (investičná spoločnosť rodiny Agnelli): 14,4%
- Peugeot rodina (Etablissements Peugeot Frères a FFP): 7,2%
- Bpifrance (francúzska investičná banka): 6,2%
- Dongfeng Motor Group (čínska automobilka): 3 %
- Verejne obchodované akcie: zvyšných približne 70 %
Podľa Salviniho je súčasné vlastnícke usporiadanie zložité a môže spôsobovať napätie medzi akcionármi a zainteresovanými krajinami. Salvini poukázal na to, že Taliansko je málo zastúpené vo vlastníckej štruktúre skupiny Stellantis, ktorá vznikla v roku 2021 fúziou výrobcov Fiat Chrysler a PSA Peugeot Citroën. V nej má zastúpenie len rodina Agnelli, no nie talianska vláda, na rozdiel od francúzskej, ktorá má v Stellantise prostredníctvom banky BPI France pomerne významný, vyše 7-percentný podiel.
Čítajte viac Šok: Carlos Tavares s okamžitou platnosťou rezignoval na post šéfa Stellantisu„Je nevyhnutné, aby skupina s takým významným vplyvom na taliansky priemysel a zamestnanosť mala transparentnú a efektívnu vlastnícku štruktúru,“ zdôraznil Salvini počas verejného vystúpenia.
Medzi talianskou vládou a Tavaresom už dlhšie panovalo napätie. Rím obvinil nadnárodnú spoločnosť, že premiestňuje výrobu do nízkonákladových krajín na úkor talianskych tovární. Šéf automobilovej skupiny zase v októbri na vypočutí v talianskom parlamente vyhlásil, že výroba áut v krajine je príliš drahá pre vysoké náklady. Salvini na to reagoval vyhlásením, že otvorenie tovární v zahraničí sa po desaťročia financovalo peniazmi z Talianska. „Bol to najhorší príklad toho, ako sa podniká s verejnými peniazmi,“ uviedol Salvini.
Čítajte viac Šéf Stellantisu: Výroba áut je v Taliansku trikrát drahšia ako inde v Európe!Predseda parlamentného výboru pre priemysel Alberto Gusmeroli zároveň vyzval predsedu Stellantisu, aby prišiel výboru povedať, ako chce zabezpečiť kontinuitu výroby a zachovanie pracovných miest v Taliansku. Dodal, že „všetky politické strany chcú vedieť, aká je strategická vízia Stellantisu“.
Tavares pred niekoľkými dňami odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa Stellantisu. Automobilka uviedla, že sa bude snažiť vymenovať trvalého nástupcu v prvej polovici budúceho roka. V rámci interných kandidátov je to šéf severoamerickej divízie Antonio Filosa a šéf obstarávania Maxime Picat, uviedol jeden z insiderov. Správna rada však podľa neho zvažuje aj externých kandidátov na pozíciu generálneho riaditeľa.
Čítajte viac Útok na Stellantis: Taliani znížia podporu výroby áut o 4,6 miliardy eurReakcia vedenia Stellantisu na Salviniho vyjadrenia zatiaľ nebola zverejnená. Skupina však pravidelne zdôrazňuje svoj záväzok voči trhom, na ktorých pôsobí, a svoju snahu o znižovanie emisií prostredníctvom investícií do elektromobilov a inovácií.