Salvini: Najväčším problémom Stellantisu je jeho vlastnícka štruktúra

Talianom nestačí pád šéfa Stellantisu, stále sa cítia ukrivdení a tvrdia, že by mali mať na politiku koncernu väčší vplyv.

09.12.2024 14:00
John Elkann Carlos Tavares Foto:
Carlos Tavares (vľavo) a John Elkann v roku 2021 slávnostne uviedli nový koncern Stellantis do života. Tavares v ňom teraz neslávne skončil.
debata (3)

Taliansky vicepremiér a minister dopravy Matteo Salvini po náhlom a nečakanom odstúpení šéfa Stellantisu Carlosa Tavaresa vyhlásil, že hlavný problém tohto nadnárodného koncernu združujúceho 14 značiek spočíva v jej vlastníckej štruktúre, výkonný riaditeľ je jej iba poplatný.

Približná vlastnícka štruktúra Stellantisu je nasledovná:

  • Exor N.V. (investičná spoločnosť rodiny Agnelli): 14,4%
  • Peugeot rodina (Etablissements Peugeot Frères a FFP): 7,2%
  • Bpifrance (francúzska investičná banka): 6,2%
  • Dongfeng Motor Group (čínska automobilka): 3 %
  • Verejne obchodované akcie: zvyšných približne 70 %

Podľa Salviniho je súčasné vlastnícke usporiadanie zložité a môže spôsobovať napätie medzi akcionármi a zainteresovanými krajinami. Salvini poukázal na to, že Taliansko je málo zastúpené vo vlastníckej štruktúre skupiny Stellantis, ktorá vznikla v roku 2021 fúziou výrobcov Fiat Chrysler a PSA Peugeot Citroën. V nej má zastúpenie len rodina Agnelli, no nie talianska vláda, na rozdiel od francúzskej, ktorá má v Stellantise prostredníctvom banky BPI France pomerne významný, vyše 7-percentný podiel.

Taliansko Stellantis dodávky vodíkové výroba Čítajte viac Šok: Carlos Tavares s okamžitou platnosťou rezignoval na post šéfa Stellantisu

„Je nevyhnutné, aby skupina s takým významným vplyvom na taliansky priemysel a zamestnanosť mala transparentnú a efektívnu vlastnícku štruktúru,“ zdôraznil Salvini počas verejného vystúpenia.

Medzi talianskou vládou a Tavaresom už dlhšie panovalo napätie. Rím obvinil nadnárodnú spoločnosť, že premiestňuje výrobu do nízkonákladových krajín na úkor talianskych tovární. Šéf automobilovej skupiny zase v októbri na vypočutí v talianskom parlamente vyhlásil, že výroba áut v krajine je príliš drahá pre vysoké náklady. Salvini na to reagoval vyhlásením, že otvorenie tovární v zahraničí sa po desaťročia financovalo peniazmi z Talianska. „Bol to najhorší príklad toho, ako sa podniká s verejnými peniazmi,“ uviedol Salvini.

Carlos Tavares Čítajte viac Šéf Stellantisu: Výroba áut je v Taliansku trikrát drahšia ako inde v Európe!

Predseda parlamentného výboru pre priemysel Alberto Gusmeroli zároveň vyzval predsedu Stellantisu, aby prišiel výboru povedať, ako chce zabezpečiť kontinuitu výroby a zachovanie pracovných miest v Taliansku. Dodal, že „všetky politické strany chcú vedieť, aká je strategická vízia Stellantisu“.

Tavares pred niekoľkými dňami odstúpil z funkcie generálneho riaditeľa Stellantisu. Automobilka uviedla, že sa bude snažiť vymenovať trvalého nástupcu v prvej polovici budúceho roka. V rámci interných kandidátov je to šéf severoamerickej divízie Antonio Filosa a šéf obstarávania Maxime Picat, uviedol jeden z insiderov. Správna rada však podľa neho zvažuje aj externých kandidátov na pozíciu generálneho riaditeľa.

fiat5003generations-62c2b2c081aa5 Čítajte viac Útok na Stellantis: Taliani znížia podporu výroby áut o 4,6 miliardy eur

Reakcia vedenia Stellantisu na Salviniho vyjadrenia zatiaľ nebola zverejnená. Skupina však pravidelne zdôrazňuje svoj záväzok voči trhom, na ktorých pôsobí, a svoju snahu o znižovanie emisií prostredníctvom investícií do elektromobilov a inovácií.

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #Mateo Salvini #Stellantis
Články podľa značiek