Škoda Karoq sa predáva výborne. Koncern VW ju aj tak chce zrušiť

Nástupca Karoqu má zatiaľ "stopku" a od roku 2027 hrozilo aj zrušenie výroby modelov Fabia, Scala a Kamiq. Tá však bude pokračovať až do konca roku 2030.

10.12.2024 16:00
Skoda-Karoq-2022-1280-ae806c2b1f468ffcdb0330cad... Foto:
Karoq patrí k najúspešnejším modelom značky Škoda. Napriek tomu je jeho budúcnosť neistá.
debata (8)

Koncern VW a najmä jeho hlavná rovnomenná značka v súčasnosti čelia veľkej, dalo by sa dokonca povedať, existenčnej, kríze. O príčinách sa toho už popísalo veľa, no vyzerá to tak, že koncern v sérii zlých manažérskych rozhodnutí, ktoré patria k hlavným príčinám neutešeného stavu, v ktorom sa nachádza, pokračuje ďalej.

Jedným z posledných bola výmena na čele americkej divízie, odkiaľ musel odísť špičkový manažér Pablo Di Si, ktorý ju postavil na nohy, dosiahol vysoko pozitívne čísla a „upratal“ aj vzťahy s nespokojnými predajcami. A to všetko od septembra 2022, kedy bol do funkcie vymenovaný. Avšak nesplnil očakávania, ktoré s ním koncern spájal v oblasti elektromobility a tak už pár týždňov americkej divízii nešéfuje.

Bližšie sme sa pozreli na novú Škodu Superb
Video

Podobné nezmyselné rozhodnutie, aj keď nie až tak dramatické, sa rodí v súvislosti so spoločnosťou Škoda Auto. Konkrétne ide o ukončenie výroby modelu Škoda Karoq, ktorému sa však práve teraz začalo dariť. Evidentne pred ním dostal prednosť elektrický Elroq, ktorý však, pri všetkom rešpekte, podobné predajné čísla robiť nebude. Karoq bol napríklad v tomto roku po 10 mesiacoch v Česku dvojkou na trhu, lepšie sa predávala len Octavia. Na Slovensku bol po 10 mesiacoch siedmy a v celoeurópskom rebríčku mu patrilo po prvých troch kvartáloch 34. miesto s 11.6 percentným medziročným nárastom predaja. Pokiaľ ide o absolútne čísla, je to, akoby sa Cupra rozhodla zrušiť Formentor, ktorý má v Európe takmer úplne rovnaké predaje ako Karoq, rozdiel medzi nimi bol cca 40 áut.

„Čo sa týka modelu Karoq, jeho následník bol koncernovými grémiami škrtnutý,“ povedal Klaus Zellmer, predseda predstavenstva spoločnosti Škoda Auto na konferencii Odborov KOVO MB a doplnil, že „firma sa nevzdáva a bude sa o výrobu obľúbeného vozidla Karoq ďalej usilovať.“

Skoda-Auto-produces-first-units-of-updated-Octavia-in-Kvasiny-1 b29afae6 Čítajte viac Prepúšťať sa chystá už aj Škoda. I keď zatiaľ len agentúrnych zamestnancov

Koniec hrozil – a to už v roku 2027 aj modelom Fabia, Scala a Kamiq, postaveným na platforme MQB-A0. Napokon ich výroba bude pokračovať minimálne do konca roku 2030, avšak budú musieť prejsť na nový druh pohonu, s najväčšou pravdepodobnosťou mild-hybridný, inak by sa na niektorých trhoch nemohli predávať.

Kvôli pôvodnej podobe normy Euro 7 hrozilo aj riziko uzavretia závodu MB II v roku 2026 a jeho okamžitá prestavba na výrobu elektromobilov. „Naše predstavenstvo za vyťaženie závodu bojuje, pritom však musí čeliť masívnemu tlaku z koncernu Volkswagen. Nezabúdajme, že v pozadí sú tiež politické rozhodnutia. Každého z nás šokuje snaha o centralizáciu rozhodovania do Wolfsburgu. Proti tomu pôjdeme,“ doplnil pre interný časopis Škodovácký odborář predseda podnikovej rady Jaroslav Povšík.

Facebook X.com 8 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Škoda Auto #Škoda Fabia #Škoda Kamiq #Škoda Scala #kríza v automobilovom sektore
Články podľa značiek