Posledným autom v našom regióne s motorom s klasickou prípravou zmesi v karburátore bola Škoda Favorit. Aj tá ale časom prešla na vstrekovanie paliva. Niektoré exempláre určené na export do „kapitalistických“ krajín dostali vstrekovanie ešte pred koncom osemdesiatych rokov. Po páde železnej opony prešli aj automobilky z Východu vrátane Škody na prísnejšie emisné normy EHS. Od decembra roku 1992 bol v Európe predaj áut s karburátormi zakázaný. Samozrejme, nebol to úplný koniec výroby karburátorových motorov či komponentov pre takéto motory. Podľa predpisov musia totiž výrobcovia poskytovať náhradné diely ešte minimálne 10 rokov po skončení výroby konkrétneho modelu. Teda aj pre autá s karburátormi. Možno ale predpokladať, že v roku 2002 skončila aj táto produkcia.
Čítajte viac Neuveriteľné: Ruský Rosatom sa pustil do vývoja elektromobilovO to viac prekvapí, že v roku 2024 sa dozvieme, že ruský AvtoVaz stále chrlí z výrobných liniek úplne nové karburátorové motory. Viete si niečo také predstaviť v prípade Škody? Asi nie, ale v Rusku je to realita. Upozornil na to kanál No Limits@Telegram, ktorý priniesol aktuálne snímky z výroby karburátorových motorov v Togliatti. Podľa tohto zdroja s ich produkciou ruská Lada nikdy neskončila, pretože odbyt je stabilný. Tieto motory pomáhajú udržať v chode staré karburátorové Žiguli a Lady vyrábané ešte sedemdesiatych či osemdesiatych rokoch, ktoré zjavne ešte sú na ruských cestách. Možno nie v Moskve či v Petrohrade, ale určite na nekonečnom vidieku tejto rozľahlej krajiny. Výroba karburátorových motorov je jednoduchá, pretože nepotrebujú žiadne zahraničné komponenty podliehajúce sankciám.
Čítajte viac Kávový filter v karburátore či súčiastky z práčky pod kapotou? Veterány sú nezabudnuteľný symbol KubyPoznáme dokonca aj ceny. Tak napríklad 4-valec do VAZ-u 2103 až 2108 dostanete za 110 000 rubľov, čo je približne 900 eur. Dvojvalec pre malú Ladu Oka stojí len 90 000 rubľov (800 eur) a 4-valec pre Ladu 110, vyrábanú do roku 2008, vás vyjde na 130 000 rubľov (1 180 eur). Nie sú to veľké sumy, ale ak hovoríme o autách s vekom viac ako 25 či dokonca 40 rokov, ani zanedbateľné. V Európy by dal majiteľ takéto auto radšej do šrotu. Mnohým Rusom, ktorí na nové autá nemajú, však nič iné neostáva. Na Západe sa síce staré motory vyrábajú tiež, ale ide zväčša o unikátne agregáty pre rovnako unikátne zberateľské autá, akými sú Honda NSX či Toyota Supra. Je z toho dokonca slušný biznis.