Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA) prechádza významnými zmenami. Po vyše dvoch rokoch sa koncern Stellantis rozhodol opätovne vstúpiť do tejto organizácie, ktorá združuje najväčších hráčov v automobilovom priemysle v Európe. Je to jedno z prvých dôležitých rozhodnutí, ktoré koncern urobil po odchode Carlosa Taversa.
Druhou významnou zmenou je, že vedenia ACEA sa ujíma nový prezident – Ola Källenius, generálny riaditeľ spoločnosti Mercedes-Benz Group. Ten v nej nahradí Lucu de Mea, šéfa Renaultu. Ide o štandardnú a plánovanú výmenu, funkčné obdobia prezidenta ACEA je jeden rok a ide o rotujúcu funkciu.
Návrat strateného syna
Návrat Stellantisu je pre ACEA dobrou správou, štvrtý najväčší výrobca automobilov na svete, združujúci 14 značiek, je totiž v Európe silným hráčom a združenie s ním bude mať pri jednaniach s europolitikmi oveľa väčšiu váhu.

Stellantis opustil ACEA v roku 2022, keď jeho šéf Carlos Tavares vyjadril zásadne rozdielne názory než mali ostatní členovia zduženia na smerovanie automobilového priemyslu, najmä v otázkach prechodu na elektrické pohony a prísnych environmentálnych regulácií.
Nový prezident ACEA
Novým prezidentom ACEA sa stal Ola Källenius, generálny riaditeľ Mercedes-Benz Group. Skúsený manažér, ktorý má za sebou bohatú kariéru vo vedení jednej z najprestížnejších značiek automobilového priemyslu, prichádza na čelo organizácie v čase veľkých zmien a výziev. Funkcie sa ujme v rovnaký deň, ako do ACEA opätovne vstúpi Stellantis, teda od 1. januára 2025.
Källenius sa vo svojej novej funkcii plánuje sústrediť na strategické témy, ako sú urýchlenie prechodu na elektrifikáciu, dosahovanie ambicióznych klimatických cieľov Európskej únie a posilnenie konkurencieschopnosti európskych výrobcov. Zdôraznil, že ACEA musí byť kľúčovým sprostredkovateľom medzi automobilkami a regulačnými orgánmi, aby zabezpečila rovnováhu medzi ekonomickým rastom a ekologickou udržateľnosťou.

„Počas môjho predsedníctva sa ACEA zameria na zlepšenie regulačných podmienok s cieľom posilniť našu konkurenčnú výhodu v digitálnej a elektrickej ére. Budeme pracovať na podpore trhom riadenej dekarbonizácie nášho priemyslu. A budeme presadzovať medzinárodný obchod, ktorý by mal zostať slobodný, spravodlivý a založený na pravidlách. Som presvedčený, že automobilový priemysel EÚ má na to, aby uspel v globálnej konkurencii," povedal Källenius po svojom zvolení.
ACEA bude musieť okrem iného riešiť otázky infraštruktúry pre elektrické vozidlá, dostupnosti surovín pre batérie a konkurencie zo strany výrobcov z iných regiónov sveta. Jednotný postup európskych automobiliek môže byť rozhodujúcim faktorom pri presadzovaní legislatívy, ktorá bude podporovať ich inovačný potenciál a súčasne reflektovať potreby ochrany životného prostredia. Návrat Stellantisu a nová stratégia združenia pod vedením Källeniusa môžu asociácii pomôcť v rokovaniach s EÚ, ktoré sú zatiaľ skôr konfrontačné, než konštruktívne.