Mercedes-Benz eActros 600 je po Tesle Semi jedným z prvých elektrických kamiónov určených pre diaľkovú dopravu. A asi aj tým najlepším. Údaje o ňom sú fascinujúce. Vďaka batériám s chémiou LFP, ktoré majú kapacitu 600 kWh, dokáže súprava s celkovou hmotnosťou 40 ton prejsť až 500 km bez nabíjania. Za deň to ale môže byť až 1 000 kilometrov v prípade, ak sa bezpečnostné zastávky vodiča spoja s nabíjaním. Preto eActros 600 podporuje nabíjanie výkonom 400 kW a čoskoro to má byť až jeden megawat.
Ťahač poháňajú dva 800 V elektromotory spojené so 4-stupňovou prevodovkou. Majú systémový výkon 400 kW, no krátkodobo dokážu produkovať až 600 kW. Spotreba 103 kWh na 100 km predstavuje po prepočte na energetický obsah nafty priemernú spotrebu okolo 10 litrov na 100 kilometrov. Nový eActros je pritom navrhnutý tak, aby spĺňal rovnaké požiadavky na odolnosť vozidiel a komponentov ako Actros s dieselovým motorom. To znamená až 1,2 milióna najazdených kilometrov za desať rokov prevádzky. Ani po tejto dobe by nemala kapacita batérie klesnúť pod 80 %.
Rovnako fascinujúci je aerodynamický dizajn eActrosu. Celá táto paráda má však zatiaľ chybičku krásy. Elektrický kamión je približne 2,5-krát drahší ako ten naftový, pričom tieto nákaldy nedokážu absorbovať ani prípadné úspory na prevádzke. Preto sám výrobca priznáva, že rozhodujúci vplyv na to, či sa elektrické kamióny uchytia alebo nie, budú mať dotácie. Zatiaľ Daimler Truck odovzdal od spustenia sériovej výroby koncom novembra zákazníkom deväť eActrosov. Do konca roka ich má byť 50. Na ich kúpu prispelo spolkové ministerstvo pre digitálne záležitosti a dopravu. V akej výške, Mercedes-Benz Trucks neuviedol.
Ďalšie exempláre vyrobené v prvých mesiacoch produkcie dodá spoločnosť predajcom ako predvádzacie vozidlá. Podobne, ako to má vo zvyku s kamiónmi so spaľovacím motorom. „S dojazdom 500 km ako 40-tonový kamión bez medzinabíjania mení eActros 600 pravidlá hry v elektrifikácii diaľkovej dopravy. Vďaka vysokej energetickej účinnosti bude eActros 600 ziskový aj pre prevádzkovateľov vozových parkov. Skutočnosť, že teraz odovzdávame prvé sériové vozidlá našim zákazníkom, je pre nás veľmi povzbudivá na ceste k udržateľnej nákladnej doprave,“ povedala Stina Fagerman, vedúca marketingu Mercedes-Benz Trucks.