Mercedes odovzdal elektrické kamióny prvým zákazníkom. Bez dotácií by boli stratené

Na čo sú cestní dopravcovia najviac citliví? Na náklady! Preto je osud drahých elektrických kamiónov závislý od vládnych stimulov. Dôkazom je aj predaj batériových eActrosov 600 prvým zákazníkom.

12.12.2024 18:00
Mercedes-Benz eActros 600 Foto:
Zataiľ sa k zákazníkom dostalo prvých deväť vozidiel Do konca roka to má byť 50.
debata (5)

Mercedes-Benz eActros 600 je po Tesle Semi jedným z prvých elektrických kamiónov určených pre diaľkovú dopravu. A asi aj tým najlepším. Údaje o ňom sú fascinujúce. Vďaka batériám s chémiou LFP, ktoré majú kapacitu 600 kWh, dokáže súprava s celkovou hmotnosťou 40 ton prejsť až 500 km bez nabíjania. Za deň to ale môže byť až 1 000 kilometrov v prípade, ak sa bezpečnostné zastávky vodiča spoja s nabíjaním. Preto eActros 600 podporuje nabíjanie výkonom 400 kW a čoskoro to má byť až jeden megawat.

Mercedes-Benz eActros 600 - 2023
Mercedes-Benz eActros 600 - 2023
+11Mercedes-Benz eActros 600 - 2023
Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Kabína Actrosu... Foto: Daimler Truck Global Communicati
Mercedes-Benz eActros 600 Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Kabína Actrosu je aerodynamicky optimalizovaná. Aj z toho dôvodu sú tu kamery namiesto spätných zrkadiel.

Ťahač poháňajú dva 800 V elektromotory spojené so 4-stupňovou prevodovkou. Majú systémový výkon 400 kW, no krátkodobo dokážu produkovať až 600 kW. Spotreba 103 kWh na 100 km predstavuje po prepočte na energetický obsah nafty priemernú spotrebu okolo 10 litrov na 100 kilometrov. Nový eActros je pritom navrhnutý tak, aby spĺňal rovnaké požiadavky na odolnosť vozidiel a komponentov ako Actros s dieselovým motorom. To znamená až 1,2 milióna najazdených kilometrov za desať rokov prevádzky. Ani po tejto dobe by nemala kapacita batérie klesnúť pod 80 %.

Supermoderná kabína eActrosu je zameraná na... Foto: Ľuboš Pilc, Mercedes-Benz Trucks
Mercedes-Benz eActros 600 - 2023 Supermoderná kabína eActrosu je zameraná na vodiča a vybavená inteligentnou telematikou.

Rovnako fascinujúci je aerodynamický dizajn eActrosu. Celá táto paráda má však zatiaľ chybičku krásy. Elektrický kamión je približne 2,5-krát drahší ako ten naftový, pričom tieto nákaldy nedokážu absorbovať ani prípadné úspory na prevádzke. Preto sám výrobca priznáva, že rozhodujúci vplyv na to, či sa elektrické kamióny uchytia alebo nie, budú mať dotácie. Zatiaľ Daimler Truck odovzdal od spustenia sériovej výroby koncom novembra zákazníkom deväť eActrosov. Do konca roka ich má byť 50. Na ich kúpu prispelo spolkové ministerstvo pre digitálne záležitosti a dopravu. V akej výške, Mercedes-Benz Trucks neuviedol.

Sériová výroba eActrosu začala len v novembri. Foto: Michel Ginsberg/Mercedes-Benz Trucks
Mercedes-Benz eActros 600 Sériová výroba eActrosu začala len v novembri.

Ďalšie exempláre vyrobené v prvých mesiacoch produkcie dodá spoločnosť predajcom ako predvádzacie vozidlá. Podobne, ako to má vo zvyku s kamiónmi so spaľovacím motorom. „S dojazdom 500 km ako 40-tonový kamión bez medzinabíjania mení eActros 600 pravidlá hry v elektrifikácii diaľkovej dopravy. Vďaka vysokej energetickej účinnosti bude eActros 600 ziskový aj pre prevádzkovateľov vozových parkov. Skutočnosť, že teraz odovzdávame prvé sériové vozidlá našim zákazníkom, je pre nás veľmi povzbudivá na ceste k udržateľnej nákladnej doprave,“ povedala Stina Fagerman, vedúca marketingu Mercedes-Benz Trucks.

Mercedes-Benz eActros 600
Mercedes-Benz eActros 600
+5Mercedes-Benz eActros 600

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 5 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz Trucks #mercedes-Benz eActros #Actros 600
Články podľa značiek