Legendárna Škoda 110 R prišla na svet v roku 1970. Premiéru absolvovala na vtedajšom Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne. Bol to takpovediac malý zázrak, pretože socializmus autám pre radosť príliš neprial. Východoeurópske automobilky chrlili z montážnych liniek len to, čo bolo potrebné alebo praktické. A ešte k tomu v Československu zúrila tvrdá normalizácia. Krásne kupé s motorom vzadu a bezrámovou konštrukciou okien dverí pôsobilo priam ako zjavenie z vesmíru. Nehovoriac o neskutočnej športovej kariére. Verzia 130 RS doslova „školila“ západných súperov. Netrvalo dlho a vyslúžila si prezývku „Porsche východu“.
K najväčším úspechom patrí víťazstvo vo svojej triede v Rallye Monte Carlo 1977 a v roku 1981 vybojovaný titul majstra Európy značiek v okruhových majstrovstvách cestovných automobilov. Čo je však podstatné, kvality Škody 110 R preverili desaťročia. Jej dizajn je jednoducho nadčasový. Potom asi neprekvapí, že dodnes patrí vo veteránskych kruhoch k najvyhľadávanejším škodovkám. Má za sebou silný príbeh. A tomu zodpovedajú aj ceny. Nájsť zachovaný exemplár nie je navyše vôbec ľahké. Do roku 1980 vzniklo len čosi vyše 57 000 kusov, teda mnohonásobne menej ako zo Škody 100, z ktorej kupé vychádzalo.
Ceny zachovalých 110 R sa tak pohybujú relatívne vysoko. Stretnúť sa môžete s ponukami zväčša od 12 000 do 20 000 eur. Teraz sa však v inzercii spoločnosti Slovak Finance objavil „kúsok“, ktorého cena poriadne vytŕča z davu. Predávajúci si túto oranžovú legendu cení na 49 900 eur, čo je vskutku nevídané. Jeden z najdrahších exemplárov sa pritom vlani predával za 38 900 eur, pričom išlo vozidlo v excelentnom originálnom stave vrátane pôvodného laku. Ten súčasný je po renovácii a pochádza z roku 1978. Na odometri má len 20 km, samozrejme, ide o nájazd od kompletnej generálnej opravy. Históriu tohto auta ale nepoznáme.
Má nádherný oranžový lak, ktorý bol pre Škodu 110 R asi najtypickejší. Nechýbajú ani štyri reflektory, ktoré sú jasným znakom, že ide o model po modernizácii, ktorá prebehla už v roku 1973. Českú ikonu poháňa vzadu uložený 4-valec 1,1 OHV s výkonom 52 koní, čo je 37,5 kW a krútiacim momentom 86 Nm. V kombinácii so 4-stupňovou prevodovkou by mala zrýchľovať na stovku za 19 sekúnd a dosiahnuť maximálku 145 km/h. Pripomeňme, že v sedemdesiatych rokoch stálo „erko“ 78 000 korún a bolo vôbec najdrahšou Škodou. Posledné exempláre zišli z liniek v závode v Kvasinách v roku 1980. Nahradené bolo Škodou Garde. Tá však nikdy nedosiahla slávu 110 R.