Honda už laboratórne testuje revolučné batérie. Dojazd vraj predĺžia na 1 000 km

Má to však háčik. Musí ich stonásobne zväčšiť a začať vyrábať. Zatiaľ si japonská automobilka verí.

13.12.2024 12:00
BMW - vývoj batérií Foto:
Honda verí, že do konca desaťročia príde s revolučnými kremíkovými batériami. V laboratóriu už fungujú, no v elektromobiloch musia byť oveľa odolnejšie.
debata (16)

Nie je tajomstvom, že japonská Honda zaspala vo vývoji a výrobe elektromobilov. Jej prvý elektromobil Honda e bol prepadák, takže výroba skončila už po troch rokoch a v súčasnosti sa spolieha na elektrifikovanú Hondu HR-V s čudesným názvom e.Ny1. Ani tej veľkú kariéru neveštíme. Honda tiež zrušila spoločný projekt s americkým koncernom General Motors, ktorého výsledkom mali byť milióny cenovo dostupných elektromobilov. Na svete je však nový odvážny plán Hondy, ktorého výsledkom má byť celkom nová generácia elektromobilov nazývaných Honda 0 Series. Honda teda začína od nuly no s veľkými ambíciami.

Expanzia odštartuje už v roku 2026 sedanom, SUV strednej veľkosti a menším SUV. V roku 2027 bude nasledovať väčšie SUV s troma radmi sedadiel, ktoré by mohlo konkurovať napríklad Kii EV9, a v roku 2028 kompaktné SUV. Stále však nie sme na konci, keďže v roku 2029 zavŕši ponuky ešte menšie SUV a v roku 2030 kompaktný sedan. Všetky modely plánuje Honda uviesť aj na európsky trh. Má ísť o moderné autá, ktoré si zachovajú typickú jazdnú príťažlivosť Hondy. K ich úspechu má prispieť aj nová generácia batérií, ktoré Honda vyvíja. Hovorí o nich ako o batériách „game changer“, teda takých, ktoré zmenia pravidlá hry.

Honda HR-V - facelift 2025 Čítajte viac Honda HR-V: Kozmetické zmeny dizajnu a ešte tichší pohon

Ako viacerí hráči v automobilovom priemysle aj Honda sa spolieha na takzvané polovodičové (kremíkové batérie). Sľubuje si od nich vysokú hustotu energie, vďaka čomu by sa mohol stať reálnym dojazd až 1 000 km. V porovnaní s tradičnými li-ion batériami majú byť o 35 % ľahšie a dokonca o 25 % lacnejšie. Zatiaľ to má ale háčik. Honda priznáva, že je pred ňou ešte veľa práce. Prototypy batérií, ktoré testuje v laboratóriu, sú príliš malé na to, aby poháňali elektromobil. Honda ich musí zväčšiť až stonásobne aby boli použiteľné pre sériové elektromobily.

Porsche - silikónové batérie Čítajte viac Západ musí založiť ‘batériové NATO‘, inak prehrá vojnu s Čínou

„Vytvorili sme pilotnú linku, aby sme čo najskôr identifikovali a riešili akékoľvek problémy týkajúce sa veľkosti a hromadnej výroby,“ povedal Takeshi Ueda, hlavný inžinier oddelenia výskumu a vývoja Hondy. „Musíme vyrobiť náš prototyp batérie 100-krát väčší,“ dodal. Testovacia výroba sa má rozbehnúť v januári, ale s ich nasadením v sériových autách počíta japonská automobilka až koncom dekády. Modely Honda 0 Series tak budú musieť spočiatku poháňať súčasné li-ion batérie. Honda informovala, že pripravuje dva pakety – jeden s kapacitou 80kWh a druhý s kapacitou 100 kWh, ktoré zabezpečia dojazd 500 a 600 km.

Uvidíme, kto vyhrá tento súboj. Polovodičové batérie totiž zatiaľ nemá ani konkurencia. Toyota sľubuje, že ich predstaví v roku 2027 alebo 2028 a podobne je na tom Nissan. Prelom zatiaľ neohlásil ani Mercedes-Benz, ktorý ich sľúbil pre elektrickú triedu G, BMW či Tesla. Polovodičové batérie totiž stále čelia veľkým technologickým prekážkam. Keramické separátory môžu praskať, v elektrolyte podobnom tmelu sa môžu tvoriť dendrity, ktoré batériu skratujú, pričom hromadná výroba si vyžaduje extrémne prísne normy na čistotu, ktoré sa vo veľkosériovej produkcii ťažko dodržiavajú.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 16 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Honda
Články podľa značiek