O sporoch medzi talianskou vládou a Stellantisom sme písali mnohokrát. Taliani zadržali časť áut Stellantisu v prístave, tesne pred uvedením odmietli názov Milano pre nový model Alfy Romeo, znížili podporu fabrikám, Stellantis zas v Taliansku prepúšťal, presúval výrobu do iných krajín a hrozil zatváraním fabrík.
Vtedajšiemu šéfovi koncernu totiž prekážali vysoké výrobné náklady v talianskych fabrikách, ktoré sa stali jadrom niekoľkoročného sporu. Ešte v marci 2021 talianskym odborárom na stretnutí povedal, že priame náklady na výrobu áut sú tam až trojnásobne vyššie, ako vo fabrikách Stellantisu, ktoré sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku alebo Španielsku.

A bol pritom celkom konkrétny, uviedol niekoľko príkladov, ilustrujúcich rozdiely v priamych nákladoch medzi Talianskom a zvyškom Európy. Priame náklady sú tie, ktoré bezprostredne súvisia s výrobným procesom. Nie je v nich vývoj, logistika, marketing, plat manažmentu, nájomné za priestory a ani nič podobné.
A práve tieto priame náklady na výrobu áut Tavares ilustroval na konkrétnych autách. Podľa neho napríklad SUV Maserati Levante vytvára v talianskej továrni Mirafiori priame výrobné náklady na každé vozidlo asi 3 300 eur, no v továrni vo Francúzsku by to bolo len 1 400 eur.
V rovnakej talianskej továrni boli v tom čase priame náklady na výrobu FIAT-u 500 približne 1 200 eur, v továrni v Španielsku však Stellantis podobné plne elektrické vozidlá vyrába s nákladmi približne 500 eur. Extrémne vysoké sú aj priame náklady na výrobu Maserati Ghibli a Quattroporte v továrni v Grugliascu, kde dosahujú až 6 000 eur. Ak chcú talianske závody zostať konkurencieschopné, musia súčasné výrobné náklady radikálne znížiť. A tie Tavares znižoval tak, ako sme už napísali vyššie – prepúšťaním, obmedzovaním výroby, jej presunom do iných krajín a podobne.
Po jeho odchode však obe „znepriatelené“ strany podnikli ústretové kroky a vzťahy chcú normalizovať. Dočasné vedenie Stellantisu prisľúbilo, že v Taliansku nezruší a ani nepredá žiadnu svoju fabriku a najneskôr od roku 2026 v nich zvýši výrobu a presunie tam nové modely.

Stellantis bude vyrábať najmenej dva kompaktné modely vo svojom talianskom závode Pomigliano v južnom Taliansku, uviedol po stretnutí Jean-Philippe Imparato, výkonný riaditeľ európskej divízie automobilovej skupiny. V závode v Melfi sa budú od roku 2025 vyrábať modely Jeep Compass, Lancia Gamma a DS7, ktoré spoločnosť ponúkne v plne elektrickej aj hybridnej verzii, dodal. Mimochodom, je to presne ten Imparato, ktorý sa v októbri, ešte pod vedením Carlosa Tavaresa „vyhrážal“, že ak ľudia nezačnú kupovať viac elektromobilov, tak v Stellantise znížia výrobu spaľovacích áut.
Taliansky minister priemyslu Adolfo Urso na oplátku prisľúbil, že vláda v Ríme v budúcom roku vynaloží viac ako jednu miliardu eur na podporu svojho automobilového sektora, ktorý sa nachádza v kríze, pričom veľká časť tejto pomoci bude smerovať k Stellantisu a jeho subdodávateľom. Obe strany vyjadrili jednoznačnú ochotu doterajšie spory urovnať a vrátiť komunikáciu do štandardnej podoby.