Stellantis a Taliani zakopali vojnovú sekeru. Koncern nezruší fabriky, vláda ich podporí

Po odchode Carlosa Tavaresa Stellantis začína fungovať. Vrátil sa do ACEA a v Taliansku namiesto rušenia fabrík zvýši výrobu a presunie tam aj niektoré nové a lukratívne modely.

18.12.2024 14:00
jean-philippe-imparato-stellantis-2024 Foto:
Vzťahy s talianskou vládou urovnával Jean-Philippe Imparato, výkonný riaditeľ európskej divízie automobilovej skupiny.
debata (2)

O sporoch medzi talianskou vládou a Stellantisom sme písali mnohokrát. Taliani zadržali časť áut Stellantisu v prístave, tesne pred uvedením odmietli názov Milano pre nový model Alfy Romeo, znížili podporu fabrikám, Stellantis zas v Taliansku prepúšťal, presúval výrobu do iných krajín a hrozil zatváraním fabrík.

Vtedajšiemu šéfovi koncernu totiž prekážali vysoké výrobné náklady v talianskych fabrikách, ktoré sa stali jadrom niekoľkoročného sporu. Ešte v marci 2021 talianskym odborárom na stretnutí povedal, že priame náklady na výrobu áut sú tam až trojnásobne vyššie, ako vo fabrikách Stellantisu, ktoré sa nachádzajú napríklad vo Francúzsku alebo Španielsku.

Taliansko Stellantis dodávky vodíkové výroba Čítajte viac Šok: Carlos Tavares s okamžitou platnosťou rezignoval na post šéfa Stellantisu

A bol pritom celkom konkrétny, uviedol niekoľko príkladov, ilustrujúcich rozdiely v priamych nákladoch medzi Talianskom a zvyškom Európy. Priame náklady sú tie, ktoré bezprostredne súvisia s výrobným procesom. Nie je v nich vývoj, logistika, marketing, plat manažmentu, nájomné za priestory a ani nič podobné.

A práve tieto priame náklady na výrobu áut Tavares ilustroval na konkrétnych autách. Podľa neho napríklad SUV Maserati Levante vytvára v talianskej továrni Mirafiori priame výrobné náklady na každé vozidlo asi 3 300 eur, no v továrni vo Francúzsku by to bolo len 1 400 eur.

V rovnakej talianskej továrni boli v tom čase priame náklady na výrobu FIAT-u 500 približne 1 200 eur, v továrni v Španielsku však Stellantis podobné plne elektrické vozidlá vyrába s nákladmi približne 500 eur. Extrémne vysoké sú aj priame náklady na výrobu Maserati Ghibli a Quattroporte v továrni v Grugliascu, kde dosahujú až 6 000 eur. Ak chcú talianske závody zostať konkurencieschopné, musia súčasné výrobné náklady radikálne znížiť. A tie Tavares znižoval tak, ako sme už napísali vyššie – prepúšťaním, obmedzovaním výroby, jej presunom do iných krajín a podobne.

Po jeho odchode však obe „znepriatelené“ strany podnikli ústretové kroky a vzťahy chcú normalizovať. Dočasné vedenie Stellantisu prisľúbilo, že v Taliansku nezruší a ani nepredá žiadnu svoju fabriku a najneskôr od roku 2026 v nich zvýši výrobu a presunie tam nové modely.

Ola Källenius Čítajte viac Stellantis sa vracia do ACEA, na čelo sa postaví šéf Mercedesu-Benz

Stellantis bude vyrábať najmenej dva kompaktné modely vo svojom talianskom závode Pomigliano v južnom Taliansku, uviedol po stretnutí Jean-Philippe Imparato, výkonný riaditeľ európskej divízie automobilovej skupiny. V závode v Melfi sa budú od roku 2025 vyrábať modely Jeep Compass, Lancia Gamma a DS7, ktoré spoločnosť ponúkne v plne elektrickej aj hybridnej verzii, dodal. Mimochodom, je to presne ten Imparato, ktorý sa v októbri, ešte pod vedením Carlosa Tavaresa „vyhrážal“, že ak ľudia nezačnú kupovať viac elektromobilov, tak v Stellantise znížia výrobu spaľovacích áut.

Taliansky minister priemyslu Adolfo Urso na oplátku prisľúbil, že vláda v Ríme v budúcom roku vynaloží viac ako jednu miliardu eur na podporu svojho automobilového sektora, ktorý sa nachádza v kríze, pričom veľká časť tejto pomoci bude smerovať k Stellantisu a jeho subdodávateľom. Obe strany vyjadrili jednoznačnú ochotu doterajšie spory urovnať a vrátiť komunikáciu do štandardnej podoby.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Carlos Tavares #Stellantis #výroba áut v Taliansku
Články podľa značiek