Začiatkom decembra sme písali, že Nissan v súčasnosti čelí vážnym finančným problémom, pričom interné zdroje naznačujú, že spoločnosť má kritické obdobie 12 až 14 mesiacov na zabezpečenie svojej budúcnosti.
Spoločnosť aktívne hľadá dlhodobého a stabilného investora, ktorý by nahradil časť podielu Renaultu, keďže ten ho postupne znižuje. Medzi potenciálnych investorov patria finančné inštitúcie, ako sú banky alebo poisťovacie spoločnosti, a do úvahy prichádza aj partnerstvo s Hondou. Obe automobilky totiž už oficiálne spolupracujú na technológiách pre elektromobily a na vývoji softvéru, takže ich hlbšie prepojenie je celkom reálnou možnosťou, pričom by samozrejme Honda finančne vstúpila do Nissanu a získala v ňom podiel.

A spojenie s Hondou naberá čoraz reálnejšie kontúry, pridať by sa mohlo do neho aj Mitsubishi. Podľa japonského denníku Nikei je fúzia doslova „na spadnutie“. Denník (bez uvedenia zdrojov) tvrdí, že obaja veľkí japonskí výrobcovia automobilov plánujú podpísať memorandum o porozumení a začať oficiálne rozhovory o podieloch v novej holdingovej spoločnosti. Fúzia by mala pomôcť obom spoločnostiam posilniť pozíciu na trhu predovšetkým elektrických a elektrifikovaných vozidiel.
Proti tomuto spojeniu už od polovice roka aktívne protestuje Carlos Ghosn, muž, ktorý viedol Nissan takmer dve desaťročia v rámci jeho partnerstva s Renaultom a ktorý svoju pozíciu musel opustiť zvláštnym spôsobom, o ktorom sme písali už veľa.
„Vytvoriť alianciu nie je ťažké. Teraz ide to, aby aliancia fungovala, a to už bude úplne iný príbeh,“ povedal Ghosn pre Automotive News 5. augusta z Libanonu, kde žije ako utečenec pred japonskými úradmi po tom, čo v decembri 2019 z Japonska dramaticky utiekol pomocou podplatených pilotov a ukrytý v krabici od hudobného nástroja.

Podľa neho ešte nie sú jasné mnohé dôležité súčasti dohody, vrátane financovania a investícií a koalícia vyzerá skôr ako začínajúce prevzatie Nissanu Hondou, pričom Mitsubishi bude len tretím do partie, než ako skutočná spolupráca rovnocenných partnerov. „Čiastočne je to preto, lebo Honda je zo všetkých troch zďaleka najsilnejšia,“ doplnil Ghosn.
Odkedy začal Nissan utlmovať spojenectvo s Renaultom s cieľom získať nezávislosť, tak podľa Ghosna pripomína spoločnosť, ktorá sa „snaží nájsť spasiteľa“. „Podpísanie dohody s Hondou vyzerá ako iniciatíva, ktorá sa snaží odvrátiť pozornosť od mizerných výsledkov (Nissanu, pozn. redakcie).“
„Neviem si ani na chvíľu predstaviť, ako to bude fungovať medzi Hondou a Nissanom, pokiaľ nepôjde o prevzatie, pokiaľ to nebude aspoň skryté prevzatie Nissanu a Mitsubishi Hondou, ktorá bude (alianciu, pozn. redakcie) riadiť,“ povedal Ghosn.
Aktualizácia: Podľa najnovších informácií rokuje s francúzskou automobilkou Renault o kúpe jeho podielu v japonskej automobilke Nissan aj taiwanský gigant Foxconn, ktorý je známy predovšetkým výrobou elektroniky pre popredné svetové značky.