ANWB: Prevádzka elektromobilov je drahšia ako ‘spaľovacích‘ áut. Potvrdené

Nejde o žiaden hoax. Tvrdí to renomovaná organizácia z krajiny, v ktorej majú elektromobily priam na ružiach ustlané. To nie je pre elektrické autá dobrá správa. Veď jedným z hlavných tromfov mali byť práve nižšie náklady.

19.12.2024 16:00
ANWB - náklady na elektromobily Foto:
Kilometer jazdy s elektromobilom je stále drahší ako jazdy s porovnateľným autom tankujúcom benzín či naftu. Taká je realita ak spočítate všetky náklady.
debata (19)

Holandská organizácia ANWB (Algemene Nederlandse Wielrijdersbond), ktorá je akýmsi združením pre dopravu, vydáva každoročne správu „Electric Driving Monitor“. Tá mapuje stav elektromobily v krajine. Všíma si všetko, od podielu elektromobilov na holandských cestách a počtu nabíjacích staníc cez vývoj cien elektromobilov až po náklady na ich prevádzku a servis či stratu ich hodnoty. Niet pochýb o tom, že ľudia z ANWB sú elektromobilite a transformácii dopravy k bezemisným technológiám naklonení. Napokon, Holandsko patrí ku krajinám s najväčším podielom elektromobilov na registráciách nových áut. Elektromobilitu podporuje ako sa len dá. Napríklad nulovou cestnou daňou, dotáciami na nákup či brutálnym zdanením áut so spaľovacími motormi. V Holandsku jazdí už 522 747 elektromobilov, čo je 5,5 % z celého vozového parku a na jedno nabíjacie miesto pripadá len 3,1 elektromobilu.

Podobná továreň bude stáť aj v Šuranoch. Ako vyzerá čínska baterkáreň zvnútra?

Video

Tento rok ale nemá pre elektromobilistov ANWB dobré správy, najmä čo sa týka nákladov. Konštatuje, že vlastníctvo elektromobilu je drahšie ako vlastníctvo auta so spaľovacím motorom. Nech počítalo ako počítalo a do výpočtov zarátalo aj lacné domáce nabíjanie, fotovoltiku či všetky daňové benefity, na konci rovnice sa elektromobily ocitli takpovediac v červených číslach. Analýza vychádza z nákladov na vlastnenie a prevádzku elektromobilu s priemernou cenou 46 000 eur počas štyroch rokov a s ročným nájazdom 15 000 kilometrov. Výsledkom je, že kým kilometer jazdy s elektromobilom vás vyjde na 0,67 eura, pri aute so „spaľovákom“ je to o deväť centov menej. ANWB pritom zohľadňovala všetky výdaje vrátane odpisov, nákladov na servis a pneumatiky až po náklady na nabíjanie.

Stellantis Čítajte viac Smutné: Ceny áut na benzín letia nahor, aby zlacneli tie elektrické

Elektromobily „zahučali“ najmä na rýchlej amortizácii, teda na rýchlej strate hodnoty, jednak percentuálnej ako aj nominálnej, keďže sú drahšie. ANWB uvádza j príklady. Taký elektrický Fiat 500 stál pred štyrmi rokmi 40 000 eur, no dnes je jeho hodnota 17 000 eur. Za Teslu 3 zas dali zákazníci pred štyrmi rokmi 51 000 eur, ale dnes sa jej zbavia len za 20 000 eur. Dôvodom takého rýchleho pádu hodnoty je jednak degradácia batérie, najdrahšieho komponentu elektromobilov, a jednak rýchla modernizácia elektrických áut. To znamená, že elektrické autá spred štyroch rokov sú morálne zastarané, asi ako mobilné telefóny alebo počítače. Kým však pri nich strácate stovky eur, pri elektromobiloch ide o desaťtisíce. A čím sú drahšie, tým je strata bolestnejšia.

Škoda - výroba batérií Čítajte viac Škoda vyrobila už milión batérií do elektromobilov. Nielen pre seba

Holanďanov pritom nečaká nič dobré. Ani Holandsko totiž nemieni donekonečna podporovať predaj elektromobilov rôznymi daňovými úľavami a stimulmi. V budúcom roku budú aj vodiči elektromobilov platiť napríklad daň z motorových vozidiel, od ktorej boli doteraz oslobodení. Síce len v polovičnej sadzbe, ale aj tak to na popularite elektromobilom nepridá, zvlášť ak sa sadzba zvýši na 75 % v roku 2026 a na 100 v roku 2027. Od januára 2025 tiež Holandsko zruší dotácie na nákup elektromobilov. Budú teda drahšie. Už teraz je pritom vyššia cena elektrických áut podľa ANBW hlavným dôvodom, prečo sa im mnohí Holanďania vyhýbajú. Priemerná obstarávacia cena vzrástla na 46 022 eur, pričom podľa výskumu sú ochotní zaplatiť za elektromobil maximálne 34 436 eur.

Že na Slovensku by boli čísla v neprospech elektromobilov ešte zreteľnejšie, nemusíme pochybovať. Slováci majú hlbšie do vrecka a vláda neponúka prakticky žiadne dotácie ani úľavy na nákup elektromobilov. Zatiaľ sú to autá zväčša pre nadšencov a pre bohatých. Kto rozmýšľa ekonomicky, investuje do úsporného hybridu alebo do nákupu elektromobilu z druhej ruky.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 19 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #náklady #elektromobily #strata hodnoty
Články podľa značiek