Projekt ruskej štátnej automobilky pripomína komédiu, či skôr staré komunistické časy, keď podniky v centrálne riadenom hospodárstve vyrábali na sklad to, čo nik nechce, zato neboli schopné nasýtiť trh tovarom, po ktorom ľudia doslova prahli. Aurus vznikol z vôle ruského prezidenta Vladimira Putin len preto, že nechcel používať autá západných značiek. Padli na to miliardy rubľov z peňazí daňových poplatníkov. Od začiatku to bola ekonomická samovražda, hoci podnik mal v pláne vyrábať 5 000 áut ročne a expandovať do zahraničia. Napokon, limuzína Aurus Senat, ako prvý výsledok projektu, mal medzinárodnú premiéru na autosalóne v Ženeve. Hyperluxusnej limuzíne sa však otočili chrbtom aj samotní Rusi. Tí bohatí si radšej kúpili pravý Rolls-Royce, než aby investovali do niečoho, čo sa naň snaží podobať.

Ruská vláda sa tak snažila od počiatku kamuflovať predajné čísla, či skôr ich zatajovať. A na druhej strane budiť dojem úspešnej automobilky otvorením nových showroomom, príchodom nového SUV Komendant či ohlásením modernizácie Aurusu. To všetko je však len chimérou. Ani pred zavedením protiruských sankcií za agresiu Ruska na Ukrajine, sa totiž Rusom nepodarilo poriadne rozbehnúť linky v závode Alabuga, nieto ešte po nich, pretože Aurus je plný západnej elektroniky a zahraničných komponentov, ku ktorým dnes nemajú prístup. Veď Aurus rodil sa v spolupráci s Porsche Engineering či nemeckým Boschom. Absolútna väčšina vozidiel, ktoré vôbec uzreli svetlo sveta, pochádza buď ešte z moskovského automobilového inštitútu NAMI, ktorý mal pod patronátom vývoj a stavbu prvých áut, alebo boli zmontované ručne v Alabuge.

Podľa posledných čísiel z ruských zdrojov, presnejšie od ruských novinárov, ktorí sa pokúsili dopátrať k relevantným dátam, bolo v roku 2023 predaných 65 Aurusov, z toho ale len tri exempláre putovali fyzickým osobám, teda bežným zákazníkom. Tie ďalšie skončili zväčša v garážach Federálnej bezpečnostnej služby FSO, čo je de facto nástupnícka organizácia neslávne známeho KGB. Je tiež známe, že jeden kus daroval Putin severokórejskému tyranovi Kim Čong-unovi. No a zázraky sa nediali ani tento rok. Podľa informácií webu Mail.ru bolo v tomto roku zaregistrovaných 40 sedanov, z toho 32 vyrobených v roku 2023. Väčšina z nich zamierila opäť do štátnych agentúr, najmä FSO. Linky v Alabuge tak v podstate tento rok stoja. Žiadne nové auto si dnes nekúpite a to ani v prípade, že navštívite výstavnú predajňu Aurusu v Moskve.

To ale Rusom nebráni, aby sa tvárili, že všetko ide podľa plánu. Ak si prídete objednať Aurus, budú vás konfrontovať s novým cenníkom. Autá, ktoré nie sú schopní vyrábať, zdraželi! Aktuálne stojí základná verzia Senatu 47,5 milióna rubľov (457 550 €), čo je o 6,5 milióna rubľov viac, ako doteraz. Ak si ale vyberiete verziu s dvojfarebným lakovaním karosérie, zaplatíte najmenej 50 miliónov rubľov (481 600 €). To je samozrejme suma, z ktorej sa zakrúti hlava aj ruským oligarchom. Veď lacnejšie sa vedia dostať k modelom Rolls-Royce. Ten síce v Rusku nepôsobí, ale jeho autá sa tam dovážajú nelegálne cez tretie krajiny. Aj za takýchto podmienok sa pritom britslkej automobilke v Rusku darí lepšie ako Aurusu. Od januára do septembra 2024 vzrástol predaj vozidiel Rolls-Royce v tejto krajine medziročne o 39 % – na 99 áut. Aurus tak žije len vďaka „KGB“ a Putinovi.
