Fio bankaFio banka

Zomrel Osamu Suzuki. Automobilku formoval štyri dekády

Osamu sa do rodiny Suzuki len priženil. Vzal si vnučku automobilky Michia Suzukiho. Keďže v rodine nebo mužský dedič, Osamu prijal priezvisko manželky a stal sa dedičom spoločnosti.

02.01.2025 16:00
Original-6678-osamu 1 Foto:
Osamu Suzuki zomrel krátko pred svojimi 95. narodeninami.
debata (2)

Osamu Suzuki, dlhoročný líder spoločnosti Suzuki Motor Corporation, zomrel vo veku 94 rokov na malígny lymfóm. Počas viac ako štyroch desaťročí svojho vedenia transformoval japonského výrobcu minivozidiel na globálneho hráča so silným postavením nielen doma, ale aj na veľkom indickom automobilovom trhu.

Začiatky a vstup do rodiny Suzuki

Osamu Matsuda sa narodil 30. januára 1930 v meste Gero v prefektúre Gifu. Po absolvovaní štúdia práva na Chuo University v roku 1953 začal pracovať ako úverový úradník v miestnej banke. V roku 1958 sa oženil so Shoko Suzuki, vnučkou zakladateľa spoločnosti Suzuki Motor Corporation, Michia Suzukiho. Keďže rodina Suzuki nemala mužského dediča, Osamu prijal priezvisko svojej manželky, čím sa stal štvrtým adoptívnym synom, ktorý viedol spoločnosť.

Po vstupe do spoločnosti v roku 1958 prešiel Osamu rôznymi pozíciami, od juniorského manažéra až po riaditeľa v roku 1963. V roku 1978 sa stal prezidentom a generálnym riaditeľom spoločnosti, pričom túto pozíciu zastával až do roku 2000, keď prevzal funkciu predsedu predstavenstva. Počas jeho pôsobenia sa spoločnosť rozrástla a stala sa jednou z najsilnejších globálnych značiek, zameraných na malé autá.

Ratan Tata Čítajte viac Zomrel Ratan Tata, muž ktorý zachránil Jaguar Land Rover. Nie všetko mu vyšlo

Pod vedením Osamu Suzukiho spoločnosť expandovala na medzinárodné trhy. V 60. a 70. rokoch 20. storočia založila výrobné závody v Thajsku, Indonézii, na Filipínach, v Austrálii a Pakistane. Najvýznamnejším krokom bola expanzia do Indie v 80. rokoch, kde v roku 1982 vzniklo partnerstvo s indickou vládou a založenie spoločnosti Maruti Udyog Limited.

Model Maruti 800, uvedený na trh v roku 1983, sa stal symbolom indickej automobilovej revolúcie. Vozidlo Maruti 800 bolo dostupné, spoľahlivé a ekonomické, čo ho urobilo ideálnym riešením pre milóny Indov, ktorí dovtedy nemali prístup k osobným automobilom.

Suzuki Maruti sa rýchlo stala najväčším výrobcom automobilov v Indii, s dominantným podielom na trhu. Spoločnosť postupne rozširovala svoju modelovú radu o populárne modely ako Maruti Alto, Swift, Baleno a Wagon R.

Manažérska stratégia

Suzuki osobne dohliadal na vývoj a implementáciu stratégií, ktoré pomohli Maruti Suzuki udržať si pozíciu lídra na indickom trhu, napriek narastajúcej konkurencii. Rovnaký prístup ale uplatňoval aj doma.

Bol známy svojou prísnou finančnou disciplínou a dôrazom na efektívnosť. Jeho legendárna šetrnosť sa prejavovala v opatreniach, ako bolo znižovanie stropov vo výrobných halách na úsporu nákladov na klimatizáciu či preferovanie ekonomickej triedy pri cestovaní lietadlom. Tieto princípy pomohli spoločnosti dosiahnuť ziskovosť aj pri predaji cenovo dostupných vozidiel.

Počas svojho pôsobenia uzavrel viaceré strategické partnerstvá, vrátane aliancie s General Motors v 80. rokoch a neskôr s Volkswagenom. Hoci partnerstvo s Volkswagenom skončilo neúspechom, v roku 2019 spoločnosť nadviazala spoluprácu s Toyotou zameranú na vývoj technológií pre autonómne vozidlá.

V roku 2015 odovzdal pozíciu prezidenta svojmu synovi Toshihirovi a v roku 2021, vo veku 91 rokov, odstúpil z funkcie predsedu predstavenstva, pričom zostal v spoločnosti ako poradca až do svojej smrti.

Osamu Suzuki mal zásadný vplyv na formovanie značky. Jeho vízia a strategické rozhodnutia transformovali Suzuki Motor Corporation na globálneho líra v segmente malých automobilov, pričom jeho prístup k efektívnosti a inováciám sa stal doslova legendárnym.

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Suzuki
Články podľa značiek