V rámci cesty do Spojených štátov sme pri príležitosti 30. výročia spustenia výroby mali príležitosť navštíviť fabriku v Spartanburgu v Južnej Karolíne. To by však na tak dlhý trip bolo málo a tak sme mali možnosť absolvovať zároveň americké premiéry modelov Mini Cooper Cabrio a BMW 2 Gran Coupé.
Taktiež sme dostali príležitosť zajazdiť si na maskovanom predprodukčnom prototype BMW iX, no highlightom celej akcie bolo predstavenie úplné nového operačného systému BMW, nazvaného X a s ním súvisiacej novej ergonómie, s ktorými sme sa mohli zoznámiť ako jedni z prvých novinárov na svete.
Čítajte viac Fabrika BMW v americkom Spartanburgu má 30 rokov. Boli sme sa tam pozrieťNiektoré informácie ešte podliehajú embargu, takže svoje domy z nového operačného systému zverejníme hneď po jeho ukončení v utorok 7. januára krátko po šiestej hodine večer. Teraz sa však vráťme k novému kabrioletu Mini Cooper, s ktorým sme v Južnej Karolíne v príjemnom počasí s teplotou mierne nad 20 stupňov Celzia absolvovali pár prvých kilometrov.
Interiér a exteriér
Na prvý pohľad na vynovenom kabriolete zaujmú výrazné okrúhle LED svetlomety a prepracovaná predná maska s osemuholníkovým orámovaním. Vzadu je však zmien minimum, mierne je prepracovaný len zadný nárazník, svetlá však zostali pôvodné. Je to zrejme preto, že prepracovanie otvárania kufra (horné veko sa tiež čiastočne otvára) by bolo veľmi nákladné pri takomto de facto „malosériovom“ modeli. Na fotkách si vzadu všimnite absenciu výfukov, tie budú viditeľné len v ultimatívnej verzii JCW. Plátenná strecha sa plne automaticky otvorí za 18 sekúnd, a to aj počas jazdy do 30 km/h. Možno ju taktiež otvoriť len čiastočne ako strešné okno.
Interiér je prepracovaný výraznejšie, dominuje mu obrovský stredový 9,4-palcový okrúhly OLED displej, dobre čitateľný aj na priamom svetle, navyše s mierne vylepšeným dizajnom rozhrania, ktoré sa nám zdalo nielen užívateľsky príjemnejšie, ale aj hravejšie.
Skvelé je, že všetky dôležité funkcie dosiahnete maximálne na dva dotyky, systém si môžete individuálne prispôsobiť a nechýba ani tlačidlo Home, umiestnené presne tam, kde by ste ho aj intuitívne očakávali. V interiéri zostalo zachovaných aj pár hardvérových tlačidiel, čo tiež vítame. Štandardom je aj bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto.
Taktiež obklad palubnej dosky pôsobí oveľa hodnotnejšie. Stredová konzola sa mierne zmenšila, čo je fajn, pretože zostalo viac miesta na nohy. Pocit priestrannosti umocňuje aj nový vzhľad palubnej dosky, ktorá už nepôsobí tak mohutne a vyzerá, akoby od vodiča bola ďalej. Ten už nemá pred sebou prístrojový štít, nahradil ho malý head-up displej. Taktiež je mierne zmenený dvojramenný volant, ktorý by mal byť už v základe vyhrievaný.
Predné sedadlá ponúkajú výbornú bočnú oporu a kvalitné materiály, aj recyklované, ako je dnes módou. Vzadu je to s priestorom samozrejme skromnejšie, no aj pri výške vodiča takmer 190 cm sa za neho vošiel priemerne vysoký dospelý, čo nás celkom príjemne prekvapilo. Kufor má objem 160 litrov pri jazde bez strechy, 230 litrov ak jazdíte so strechou.
Technológie a pohonné jednotky
Mini Cooper Cabrio ponúka tri benzínové dvojlitre. Základný model Mini Cooper C poháňa agregát s výkonom 163 koní (120 kW) a krútiacim momentom 250 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h zvládne za 8,2 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 220 km/h. Priemerná spotreba sa pohybuje na úrovni 6,6 litra na 100 kilometrov, čo z neho robí ideálnu voľbu pre tých, ktorí hľadajú rovnováhu medzi výkonom a efektivitou.
Verzia Mini Cooper S, s ktorou sme mali možnosť jazdiť, využíva 2,0-litrový motor, ktorý má 204 koní (150 kW) a krútiaci moment 300 Nm. Vďaka tomu dokáže zrýchliť z nuly na 100 km/h za 6,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 237 km/h. Deklarovaná spotreba paliva pri tomto modeli je 6,5 litra na 100 kilometrov.
Vrcholom ponuky je verzia John Cooper Works (JCW), ktorú poháňa silnejšia verzia dvojlitra s výkonom 231 koní (170 kW) a krútiacim momentom 320 Nm. Tento motor katapultuje vozidlo z nuly na 100 km/h za 6,3 sekundy a umožňuje dosiahnuť maximálnu rýchlosť 250 km/h. Priemerná spotreba je 7,1 litra na 100 kilometrov. Všetky motory sú spojené so 7-stupňovou automatickou prevodovkou s dvojitou spojkou, ktorá zaručuje hladké a rýchle radenie.
Aerodynamika auta je optimalizovaná pre zlepšenie spotreby paliva a stability pri vysokých rýchlostiach. Predná časť vozidla obsahuje aktívne klapky na prívod vzduchu, ktoré sa otvárajú alebo zatvárajú podľa potreby.
Na ceste
To, čo vynovenému Mini Cooperu ostalo, je hravosť, agilita, dobrá ovládateľnosť a komunikatívne a priame riadenie. Subjektívne sme zmenu výkonu nijako výraznejšie nepociťovali. Predná náprava je typu McPherson, kým zadná náprava používa viacprvkové zavesenie, čo zabezpečuje lepšiu stabilitu v zákrutách a minimalizuje nakláňanie karosérie.
Auto je samozrejme aj vďaka kratšiemu rázvoru relatívne citlivejšie na nerovnosti, no komfort bol v bežných režimoch prekvapivo dobrý. O režimoch píšeme v množnom čísle preto, lebo s výnimkou extrémneho nastavenia „Go Kart“, ktorá zvýrazňuje odozvu na plyn a drží vyššie otáčky, v ostatných sa auto správa prakticky rovnako. Sedemstupňový automat radí rýchlo a presne, no chcelo by to aj páčky pod volantom a možno ešte viac manuál, ktorý takto malému skutočne živému auto svedčí viac. Na ten ale zabudnite.
Z nášho pohľadu pri Mini Cooperi S zostal zachovaný povestný „motokárový“ pocit z jazdy, mierne sa zlepšil komfort a oceňujeme aj zmeny v interiér, najmä rýchly stredový displej s veľmi dobrou grafikou a možnosťou individualizácie. Taktiež sa nám páčilo, ako sa mení jeho výzor v závislosti od zvoleného režimu – je to nielen vkusné, ale pri niektorých režimoch aj vtipné. Na to, ako je na tom tento model so spotrebou, sa zameriame neskôr pri plnohodnotnom treste.