Spoločnosť BMW na výstave spotrebnej elektroniky Consumer Electronics Show (CES) 2025 v Las Vegas práve predstavila nový operačný systém BMW X a nové informačné rozhranie, ktorého súčasťou je aj displej, tiahnuci sa po celej šírke predného skla s názvom BMW Panoramic Vision. Tento nový koncept zobrazovania a ovládania sa od konca roku 2025 dostane do všetkých nových modelov BMW. V tomto článku sa detailnejšie zameriame na hardvér, operačný systém X predstavíme neskôr.
Aj keď nové informačné rozhranie zažíva práve teraz svoju svetovú premiéru, my sme dostali možnosť byť medzi prvými novinármi, ktorí sa s ním bližšie zoznámili už pred ňou počas špeciálnej prezentácie v Južnej Karolíne. Tam nám nový koncept ovládania vozidla nielen podrobne predstavili, ale mohli sme si ho vo virtuálnej realite aj v praxi vyskúšať.
Celý koncept je rovnako revolučný, ako keď prišiel v roku 2012 Peugeot s riešením iCockpit. V prípade BMW a jeho nových rozhraní a operačného systému je však táto zmena zásadnejšia, viac hi-tech a máme pocit, že je pripravená s väčším ohľadom na šoféra nielen z hľadiska zvýšenia bezpečnosti, ale aj prehľadnosti, intuitívneho ovládania a komfortu.
Len pre zaujímavosť – BMW sa pri dizajnovaní nového konceptu ovládania nespoliehalo len vlastných odborníkov, ale jednotlivé funkcie a princípy dalo otestovať približne tritisíc vodičom, ktorých pripomienky pri nastavovaní ergonómie a jednotlivých menu boli zohľadnené. Ako sme už spomenuli, základom, na ktorom celý inovatívny koncept ovládania BMW stojí, je kompletne nový operačný systém X.
Štyri stavebné kamene
Nové rozhranie BMW iDrive integruje štyri základné hardvérové prvky. Prvým, ktorý doteraz v BMW nebol vôbec, je nový panoramický head-up displej, tiahnuci sa v spodnej časti čelného skla po celej jeho šírke, teda od ľavého A-stĺpiku až po pravý. Nejde o klasický head-up displej premietajúci dáta priamo na sklo a nepremieta ich ani na plastovú výsuvnú plochu. Využíva na to špeciálnu fóliu v spodnej časti skla. Informácie ktoré sa na nej objavujú, sú viditeľné pre celú posádku a možno si ich aj prispôsobiť. Tie najdôležitejšie týkajúce sa jazdy sa však aj naďalej premietajú nad volantom priamo do zorného poľa vodiča. Prispôsobiteľná je stredná časť displeja a časť pred spolujazdcom.
Neznamená to však, že klasický head-up displej chýba. Volá sa však 3D Head-Up Display a je druhou dôležitou súčasťou nového rozhrania. Bude pravdepodobne príplatkový a dôležité informácie (napríklad navigačné pokyny a informácie o autonómnej jazde) sa budú premietať vo väčšom formáte nad panoramickým displejom priamo pred vodičom. Neznamená to však, že budú duplicitné. V prípad využitia 3D head-up displeja sa informácie na panoramickom displeji pod ním prispôsobia a zosúladia sa s obsahom „veľkého“ displeja. Treba upozorniť, že v novej konfigurácii už nenájdete klasický prístrojový štít pred vodičom.
Treťou dôležitou súčasťou je voľne stojaci stredový displej. Ten má matrixové podsvietenie, dotykové ovládanie a prepracovanú štruktúru menu. Vybraný obsah (widgety) možno pritom úplne jednoducho preniesť do displeja Panoramic Vision potiahnutím prstom po centrálnom displeji. K dispozícii je až šesť miniaplikácií, ktoré si vodič môže na displeji Panoramic Vision usporiadať podľa želania.
Štvrtým základným prvkom prepracovaného ergonomického usporiadanie je nový multifunkčný volant s úplne prepracovaným systémom úchopu, na ktorom sa príslušné tlačidlá podsvietia, aby tak zvýraznili dostupné funkcie. Napríklad v prípade prichádzajúceho hovoru sa na volante nazeleno rozsvieti tlačidlo, ktoré predtým nebolo vôbec viditeľné.
Volant slúži ako primárne fyzické ovládanie a jeho tlačidlá poskytujú aktívnu haptickú spätnú väzbu. Tlačidlá majú dobre ohraničený reliéfny povrch, vďaka čomu sa dajú veľmi ľahko nahmatať a vodič ich môže stlačiť bez toho, aby musel odvrátiť pohľad od vozovky. Usporiadanie tlačidiel sa riadi známym princípom asistenčných funkcií vodiča umiestnených na ľavej strane volantu a funkcií ovládania obsahu na pravej strane. Veľká pozornosť sa venovala aj nastaveniu citlivosti haptickej odozvy, aby nedochádzalo k nechcenému prepínaniu funkcií letmým dotykom, ako sa to často deje pri haptických tlačidlách teraz.
Informácie, ktoré spolu „ladia“
Kombinácia týchto štyroch prvkov má byť plne v súlade s princípom „ruky na volante, oči na ceste“. Systém pokračuje v prístupe používania optimálnej kombinácie analógového a digitálneho ovládania pomocou prepínačov, tlačidiel, dotykového a hlasového ovládania.
Nechýbajú haptické spínače stieračov čelného skla, smeroviek, vonkajších spätných zrkadiel, ovládania hlasitosti, voliča prevodovky a odmrazovača okien. Ďalšie funkcie prešli úpravami pre ovládanie pomocou dotykového/hlasového ovládania, alebo prostredníctvom multifunkčného volantu. Patria sem funkcie telefonovania, systémy ovládania médií, navigácia, autonómna jazda, personalizácia displejov, výber režimov MyModes a ďalšie.
Aby všetko spolu fungovalo, bolo treba vyvinúť nový operačný systém X. Čo všetko umožňuje (napríklad nahrávanie vlastných fotografií ako pozadia pre centrálny displej, vytváranie individuálnych jazdných programov, ovládanie prirodzenou rečou, postupné „učenie sa“ jazdnému štýlu vodiča) si popíšeme v samostatnom článku.