Luca De Meo je skvelý manažér. Renault dokázal vyviesť v zdraví z covidovej krízy, keď firma prerábala denne 40 miliónov eur, zavelil elektrifikácii a na svet priviedol nástupcov ikonických modelov R5 či R4. Potom ale prišla inflácia a k tomu rast cien energií vplyvom vojny na Ukrajine. Do nového roka tak vstupuje s obrovskými obavami. Zdôveril sa o nich belgickému magazínu De Tijd. Budúcnosť európskeho automobilového priemyslu vidí pochmúrne. Nemení na tom nič ani začiatok nového roka, ktorý býva časom veľkých predsavzatí. Predpovedá, že do roku 2030 dôjde k rastu nákladov na výrobu elektromobilov o 40 %, a to v čase, keď odbyt elektrických áut v Európe klesá. Vo Francúzsku, kolíske Renaultu, napríklad o tri percentá.
Čítajte viac Dieselgate nekončí: Audi a Škoda opäť zvolávajú pre podvod s emisiamiDo toho všetkého vstupuje nariadenie EÚ predať v roku 2025 najmenej 20 % elektromobilov z celkového odbytu a ďalšie sprísňovanie emisií pre autá so spaľovacími motormi. De Meo predpokladá, že únia bude v tomto smere prijímať osem až 12 nových nariadení ročne. Integrácia týchto predpisov bude podľa neho stáť Renault štvrtinu celkového rozpočtu určeného na výskum a vývoj. Všetky umelo vyvolané náklady môžu dosiahnuť až 16 miliárd eur ročne. Európa tak podľa neho smeruje priamo k vražednému efektu čeľustí, keďže nárast nákladov sa spojí s poklesom kúpnej sily. Stredné vrstvy už podľa neho nemajú ani dnes na to, aby si mohli dovoliť nové auto a vyhliadky vývoja trhu nenaznačujú žiadne svetlé zajtrajšky.
Čítajte viac Smutné: Ceny áut na benzín letia nahor, aby zlacneli tie elektrickéAby Renault zvládol tlak na znižovanie emisií, ktorých priemer má klesnúť v roku 2025 zo 116 na 95 gramov CO2 na kilometer, má len štyri možnosti – jednu horšiu ako druhú. Prvou sú masívne zľavy na elektromobily, dotované z predaja spaľovacích áut. To ale znamená opätovné zdražovanie áut na benzín a naftu. Navyše takáto politika poškodí súčasných majiteľov elektromobilov, ktorí budú vystavení obrovskej strate hodnoty ich vozidiel. Druhou možnosťou je nákup emisných kreditov od iných výrobcov elektromobilov, čo nie je tiež lacné. No je tu ešte jeden paradox. „Zdá sa byť politicky neschodné, aby európski výrobcovia áut platili miliardy čínskym značkám za emisné povolenky, ktoré sú už teraz obviňované zo zaplavovania európskeho trhu lacnými elektromobilmi,“ hovorí Meo.
Čítajte viac Ide do tuhého: Najväčšia frakcia v europarlamente vystúpi proti zákazu ‘spaľovákov‘Treťou možnosťou je umelé obmedzenie predajov spaľovacích áut, tak ako to robí Stellantis alebo Volkswagen. Ani to ale nie je bez následkov. „Znamenalo by to, že zo dňa na deň by všetky európske automobilky prestali predávať asi 2,8 milióna áut ročne. To je ekvivalent približne desiatich fabrík, ktoré by bolo potrebné zavrieť. Ešte som nestretol jediného politika, ktorý by bol ochotný za to prevziať zodpovednosť,“ hovorí šéf Renaultu. No a štvrtou možnosťou je jednoducho zaplatiť pokuty. Meo však túto možnosť zváži len ako bude lacnejšia ako tie ostatné. Šéf Renaultu nevidí východisko. „Skúšame vyrábať lacné autá, ale EÚ nám v tom bráni,“ hovorí jasne de Meo. Vadí mu tiež, že celá zodpovednosť je na pleciach automobiliek.
Čítajte viac Trump už bojuje s elektromobilmi, chce rušiť emisné normy. Pritom platia len od marcaMeo vyčíta Európe, že „nepodnikla nič, čo by zaručilo automobilovému priemyslu dostatočný prístup k lacným surovinám a zdrojom, najmä v rámci výroby batérií pre elektrické autá. Kritizuje tiež zaostávanie rozvoja nabíjacej infraštruktúry, ktorá by podľa neho mala rásť šesť- až sedemkrát rýchlejšie. „Toto tempo budeme musieť urýchliť, ak sa chce Európska únia naďalej zúfalo držať svojho cieľa, ktorým je zákaz predaja áut so spaľovacími motormi v roku 2035. V opačnom prípade zaplatia cenu výrobcovia a celý priemysel,“ varuje šéf Renaultu. Zdá sa teda, že cenová parita elektromobilov so spaľovacími autami je v nedohľadne. Pritom nám ju analytici sľubovali už v roku 2025. Ak sa tak stane, tak len preto, že opäť zdražejú autá na benzín a naftu.