Sú Nóri iní ako zvyšní obyvatelia Európy? Mohlo by sa tak zdať, pretože Nórsko bolo prvou krajinou na svete, kde elektromobily porazili v predajoch autá so spaľovacími motormi. Kým ešte pred desiatimi rokmi tvorili elektromobily na celkových registráciách nových áut len jedno percento, v roku 2020 to už bolo 54,3 %. No a každý ďalší rok víťazné ťaženie pokračovalo. V roku 2023 sa napríklad pre čistý elektromobil rozhodlo 82,4 % zákazníkov. No a teraz tu máme ďalší rekord. Ako informuje Nórska cestná asociácia OFV, vlani dosiahli elektromobily na registráciách nových áut podiel 88,9 %.
Čím to je? Krajina, ktorej štátny rozpočet zásobujú príjmy z ťažby ropy a zemného plynu, si môže dovoliť veľkorysú dotačnú politiku. Nikto, kto sa ešte donedávna rozhodol pre kúpu elektromobilu, nemusel platiť DPH ani spotrebnú daň. Zadarmo boli aj inak spoplatnené komunikácie, parkovanie, trajekty a elektromobilisti mohli používať v mestách autobusové pruhy. Hoci niektoré daňové úľavy a stimuly Nórsko obmedzilo, odbyt elektromobilov naďalej rastie. Krajina totiž trestá majiteľov áut so spaľovacím motorom vysokými daňami. Táto politika funguje, pretože je dlhodobo konzistentná a pretože ju nechávajú v platnosti vlády rôznych politických presvedčení.
Čítajte viac V Nórsku sa v júli predalo len 45 áut na benzín. Ukazujú, čo elektromobily zatiaľ nedokážu„Nórsko bude prvou krajinou na svete, ktorá z trhu s novými automobilmi do značnej miery vymaže vozidlá s benzínovým a naftovým motorom,“ uviedla šéfka nórskeho zväzu elektromobilov Christina Buová. Dodala, že dôležité je aj to, že krajina zaviedla stimuly, ale nikdy nezakazovala benzínové a naftové autá. "To by ľudí naštvalo. Nemajú radi, keď im niekto hovorí, čo majú robiť“. Nórska politika tiež znamená, že na nórskych cestách vlani jazdilo viac čisto elektrických áut ako vozidiel s benzínovým motorom. Podľa údajov úradu pre správu ciest v decembri tvorili batériové elektromobily 28 % všetkých áut v krajine.
Čítajte viac NAF: Nóri zmerali zimný dojazd 23 elektromobilov. Najďalej zájde ‘číňan‘Hlavnými kupcami automobilov so spaľovacím motorom sú v Nórsku autopožičovne. Najpredávanejšími značkami boli zas vlani Tesla, Volkswagen a Toyota. Čínske elektromobily dosiahli na celkovom predaji nových áut podiel takmer desať percent. Ofenzíva elektromobilov na nórskych cestách tiež znamená, že sa tomu museli prispôsobiť aj ďalšie sektory. Na čerpacích staniciach je čoraz viac stojanov na čerpanie benzínu a nafty nahradzovaných rýchlymi elektrickými nabíjačkami.
„Do troch rokov budeme mať najmenej toľko nabíjacích stojanov, koľko máme púmp na pohonné hmoty a čoskoro bude viac ako 50 percent všetkých áut v Nórsku jazdiť na elektrický pohon. Podľa toho musíme rozšíriť náš nabíjací park,“ uviedol manažér najväčšieho nórskeho predajcu pohonných hmôt Circle K Anders Kleve Svela. Pre vodičov ale prechod k elektromobilite znamená, že v zime im kvôli chladnému počasiu môže nabíjanie trvať dlhšie. „Niekedy mi chýba, že nemôžem len natankovať plnú a za päť minút vyraziť,“ povedala agentúre Reuters 28-ročná opatrovateľka Desire Andersenová. „Ale s elektromobilom sa mi jazdí pohodlnejšie. Je to lepšie pre životné prostredie, naftové autá navyše smrdia,“ uzavrela.